W XIX wieku odstępstwa od utartych kanonów, zarówno w życiu, jak i różnych dziedzinach sztuki budziły sprzeciw i oburzenie opinii publicznej. Na szczęście, nawet w tak konserwatywnych czasach, znaleźli się odważni twórcy, gotowi łamać konwenanse i podążać własną drogą. W ramach cyklu „Pionierzy fotografii” portalu Szeroki Kadr przypominamy sylwetkę jednego z najwybitniejszych fotografów tamtego okresu Henry’ego Peacha Robinsona – zwolennika fotomontażu i prekursora techniki winietowania zdjęć z powodzeniem wykorzystywanej do dziś.
Henry Peach Robinson był wielkim pasjonatem sztuki. Sam uczył się rysunku i malarstwa, a równocześnie terminował u miejscowego drukarza i księgarza. Zainteresowany nowymi technikami utrwalania obrazu, porzucił dotychczasowe zajęcia w całości oddając się fotografii. W połowie XIX w. poznał tajniki dagerotypii i zaczął eksperymentować z kalotypią. Jako pierwszy wpadł na pomysł winietowania zdjęć.
Opublikował dziewięć książek i ponad sto pięćdziesiąt artykułów w rozmaitych czasopismach, w których częstokroć teorię fotografii wynosił do poziomu sztuki. Najbardziej znane dzieło Robinsona to książka Pictorial Effect in Photography, którą przetłumaczono na niemiecki i francuski. Wywarła ogromny wpływ na kolejne pokolenia fotografów. Autor broni w niej prawa do posługiwania się technicznymi trickami, argumentując, że najważniejszym kryterium artyzmu jest piękno. Jednocześnie podkreśla, że spojrzenie widza wymaga treningu w celu dostrzegania tego piękna.
Więcej o życiu i twórczości Henry’ego Peacha Robinsona przeczytają Państwo na stronie: http://www.szerokikadr.pl/poradnik/pionierzy-fotografii-henry-peach-robinson-co-jest-wazniejsze-zona-czy-fotografia.