Libet sfinalizował przejęcie zakładu produkcyjnego w Toruniu

Tagi:

 

Wiodący producent kostki brukowej w Polsce, zgodnie z zapowiedziami z drugiej połowy września, podpisał ostateczną umowę zakupu nowego zakładu produkcyjnego. Formalne przekazanie zakładu ma nastąpić do końca miesiąca. Położony w Toruniu zakład ma zwiększyć przychody Grupy o 8-10 proc. w skali roku i zagwarantować dostęp do rynków skupionych wokół dużych ośrodków miejskich takich jak Toruń, Bydgoszcz czy Włocławek. W wyniku przejęcia Libet będzie dysponował w Polsce 15 zakładami produkcyjnymi.

O podpisaniu umowy finalizującej transakcję Spółka poinformowała w piątek. Zgodnie z ustaleniami, klucze do zakładu mają zostać przekazane przed końcem października.

Naszą intencją jest jak najszybsze uruchomienie produkcji wyrobów Libet, tak aby jeszcze w tym roku zakład w Toruniu wygenerował pierwsze przychody dla Spółki. Pracujemy nad tym właściwie od momentu podpisania umowy przedwstępnej i dysponujemy w tym momencie sztywnym harmonogramem prac – mówi Thomas Lehmann, Prezes Zarządu Libet S.A.

Akwizycja zakładu w Toruniu stanowi element realizacji strategii Spółki, która zakłada dynamiczny wzrost w oparciu o zakup kilku zakładów produkcyjnych oraz kopalń żwiru w ciągu kilku najbliższych lat. Pozwoli to firmie na zlikwidowanie „białych plam” na mapie Polski i zaoferowanie produktów firmy w regionach, w których ich dostępność była dotychczas niewystarczająca.

Dzięki przejęciu fabryki w Toruniu, Libet nie tylko uzyskał bezpośredni dostęp do rynków skupionych wokół takich ośrodków miejskich jak Toruń, Bydgoszcz czy Włocławek, ale również znacznie skrócił dystans do klientów, których do tej pory obsługiwał z zakładów zlokalizowanych na Pomorzu, w Warszawie i Łodzi. Powyższe czynniki mają Spółce pozwoli zwiększyć jej przychody o 8-10 proc. w skali roku oraz przyczyni się do wzrostu marży operacyjnej ze względu na spadek kosztów logistyki. Regiony te tworzą również duży rynek na produkty Premium

Poza doskonałą lokalizacją, atutem zakładu w Toruniu jest zaawansowany park maszynowy. Na terenie fabryki zainstalowana jest jedna linia produkcyjna. Inwestycja została zrealizowana zaledwie kilka lat temu, przy wykorzystaniu środków unijnych.

Libet w 2013 r. zwiększył przychody o 5 proc. – do 220,0 mln zł – i istotnie poprawił wyniki na wszystkich poziomach rachunku wyników. Zysk operacyjny wyniósł 15,6 mln zł, co oznacza wzrost o 85,6 proc. r/r, EBITDA sięgnęła 38,6 mln zł wobec 28,7 mln zł rok wcześniej, a zysk netto zamknął się na poziomie 6,1 mln zł – o 77,6 proc. wyższym niż w 2012 r.

W pierwszym półroczu 2014 r. przychody Libet wyniosły 117,8 mln zł, co oznacza blisko 60 proc. wzrost w stosunku do analogicznego okresu rok wcześniej, kiedy wpływy sięgnęły 73,6 mln zł. W pierwszych sześciu miesiącach 2014 r. Grupa wypracowała zysk operacyjny na poziomie 7,2 mln zł, co oznacza dwukrotny wzrost w skali roku. Na poziomach zysku brutto i netto Grupa osiągnęła kilkunastokrotnie lepsze wyniki niż w tym samym okresie ubiegłego roku.

Libet konsekwentnie kontynuuje strategię, której celem jest zwiększenie udziału wysokomarżowych produktów Premium w całkowitej sprzedaży do 50 proc. na koniec 2015 r. W 2014 r. firma wprowadziła do sprzedaży ponad 50 nowych produktów, co ma pozwolić na dwukrotny wzrost wartości sprzedaży nowości w stosunku do ub.r. Poza akwizycją w Toruniu, w ciągu najbliższych pięciu lat Spółka planuje akwizycje jeszcze 2-3 zakładów produkcyjnych oraz kopalń żwiru.

Według szacunków PMR, w 2013 r. Libet odnotował wzrost udziału w rynku kostki Premium z 32 do 34 proc., co daje mu w tym segmencie pozycję niekwestionowanego lidera. Jednocześnie Spółka zdołała zwiększyć udział w rynku kostki ogółem z 19 do 22 proc. i wyrównać tym samym poziom największego konkurenta. Badanie TNS Polska wskazuje natomiast, że Libet jest marką o największej sile wśród producentów kostki brukowej działających na terenie Polski i posiada jednocześnie największy z nich potencjał wzrostowy.

 

PRportal.pl – informacje prasowe dla biznesu