Edukowanie młodzieży w dziedzinie przedsiębiorczości ma kluczowe znaczenie, ponieważ daje im podwaliny pod dorosłe życie. Umiejętności wyniesione z zajęć szkolnych powinny zaowocować sukcesami na polu zawodowym i przygotować do podejmowania właściwych decyzji w biznesie.
Nie zawsze jednak nauka przedsiębiorczości w naszych szkołach jest praktyczna i rzeczywiście pobudza młodzież do podejmowania własnych inicjatyw. Należy zadać sobie pytanie co jeszcze możemy zrobić, aby zmienić ten stan rzeczy.
Myśląc o edukacji w tak specyficznej dziedzinie musimy wiedzieć, że najważniejsza jest praktyka. Wiedza teoretyczna zdobyta podczas zajęć powinna bezwzględnie zostać wypróbowana w „realnym” świecie. Możliwość rzeczywistego sprawdzenia czy opisane w podręcznikach definicje, zależności i relacje mają faktyczne odzwierciedlenie w prowadzeniu biznesu jest niezbędna do tego, by je zapamiętać i prawidłowo stosować w przyszłości.
Niestety trudno wyobrazić sobie sytuację, w której współcześni uczniowie otwierają własne firmy. Dlatego też ważne jest by podejmować działania, które w jak najwyższym stopniu ułatwią im skonfrontowanie treści nauczania z rzeczywistymi zdarzeniami gospodarczymi i biznesowymi.
To co mogłoby sprzyjać takiemu działaniu to coraz częściej stosowany udział w zajęciach praktyków, czyli osób na co dzień związanych z biznesem, potrafiących przedstawić przykłady i faktyczne zdarzenia, w których daną wiedzę wykorzystywali. Innym sposobem jest wykorzystywanie podczas zajęć studiów przypadku oraz innych ćwiczeń, w ramach których wykorzystywane będą różnorodne bodźce stymulujące uczniów do poszukiwania, odkrywania i samorozwoju w tej kluczowej dziedzinie. Zadania i ćwiczenia muszą mieć formę atrakcyjną i angażującą uczniów do podejmowania działań –mówi Tomasz Kulczycki, Prezes projektu Mana Game.
Internet jest w chwili obecnej narzędziem, bez którego niektórzy nie potrafią sobie już wyobrazić normalnego funkcjonowania. Warto się zatem postarać, aby budować koncepcję nauczania przedsiębiorczości w oparciu o liczne, wartościowe zasoby Internetu, nowoczesne formy przekazu i wykorzystanie naprawdę skutecznych narzędzi edukacyjnych i biznesowych.
Ambicją każdej osoby jest to, aby jej praca przynosiła jak najwięcej korzyści zarówno finansowych, jak i osobistych. Chcąc pogodzić jedno z drugim trzeba myśleć w sposób przedsiębiorczy. W dzisiejszej edukacji brakuje świadomości, że olbrzymia wiedza merytoryczna np. w zakresie chemii, fizyki czy biologii nie przełoży się jednoznacznie na przyszły sukces zawodowy czy finansowy. Dlatego tak ważne jest myślenie o tworzeniu zespołów i wspólnej pracy projektowej.
Podczas szkoleń każdej osobie staram się zwrócić uwagę na to, że im jej podejście do pracy jest bardziej twórcze, przedsiębiorcze, a umiejętności zarządzania zespołem wyższe, tym jest w stanie koordynować pracę znacznie większej liczby osób. Co ciekawe, nasze wynagrodzenie w głównej mierze zależy od tego jakimi zasobami zarządzamy i jak to robimy. W erze kapitalizmu każda rzecz, którą robimy musi być uzasadniona ekonomicznie. Dlatego też nie ma znaczenia dziedzina, w której chcemy się spełnić zawodowo i nie jest istotnym to, czy pracujemy na czyjś czy na własny rachunek. Ważne, aby robić to w sposób przedsiębiorczy –powiedział Wojciech Gawlik,koordynator projektu Mana Game.
Nie bez znaczenia jest umiejętność odnalezienia się w gąszczu informacji, zawiłościach formalnoprawnych, pracy w głównej mierze zdalnej, potrzeby organizacji pracy. Ale aby nabyć te kompetencje kluczowym jest przetestowanie wszystkiego w praktyce.
Nie kwestionując potrzeby przekazu podstaw merytorycznych uważam, że tylko poprzez przetestowanie zdobytej wiedzy w praktyce możliwe jest faktyczne przygotowanie młodych ludzi do realnegoprowadzenia firmy. W tym ma pomóc przede wszystkimnasza inicjatywa ,,Przedsiębiorcza szkoła jutra”, która w założeniu ma zachęcić ludzi do zdobywania umiejętności mogących w przyszłości przydać się do pracy zawodowej. Naszą koncepcją edukacji przedsiębiorczości jest nauczenie tak niezbędnej umiejętności jak dostrzeganie szerokiej perspektywy. Projektując grę ekonomiczną Mana Game chcieliśmy pokazać jak zarządzać firmą. Ważnym było jednak, żeby nieobciążyćuczniów w początkowej fazie zbyt dużą liczbą decyzji do podjęcia. Postanowiliśmy więc nawiązać do koncepcji, która jest wykorzystywana powszechnie w różnego rodzaju grach. Nauczyciel będzie miał możliwość wprowadzania kolejnych scenariuszy, które w sposób przystępny dla odbiorców będą poszerzały perspektywę –powiedział Wojciech Gawlik.
Młodzież w wieku szkolnym jest bardzo chłonna, ciekawa życia i nowych wrażeń, ale też sceptycznie nastawiona do myślenia na temat swojej przyszłości. Dlatego też bardzo ważne jest aby edukować, uczyć i rozwijać postawy przedsiębiorcze już od najmłodszych lat. Nie tylko poprzez zajęcia szkolne można kreować czy wzmacniać postawę przedsiębiorczą i poszerzać horyzonty myślowe młodego człowieka. Należy stwarzać szanse aby nabierał on doświadczenia związanego z pracą w grupie, kierowaniem ludźmi czy podejmowaniem strategicznych decyzji.