CHEP o rozwiązaniach ,,ostatniej mili’’ na kongresie Poland & CEE Retail Summit

przez | 09/04/2014

65 procent kosztów łańcucha dostaw jest generowanych na ostatnim odcinku drogi produktu zwanym ,,ostatnią milą’’. Dzięki paletom wystawowym możliwe jest znaczne obniżenie kosztów operacyjnych ponoszonych przez firmy zanim produkt trafi do przestrzeni sklepowej. Zastosowanie tego rozwiązania zwiększa również dostępność produktów dla klientów  – przekonywał uczestników kongresu Poland & CEE Retail Summit Marcin Wasilewski, dyrektor sprzedaży CHEP Polska. Firma CHEP była jednym z partnerów tego największego i najważniejszego spotkania branży handlowej i FMCG w Polsce, które odbyło się w dniach 19-20 marca w Warszawie.

Statystycznie, przeciętny nabywca ogląda artykuły w tempie 300 na minutę. Biorąc pod uwagę fakt, że blisko 80 procent zakupów dokonuje się pod wpływem impulsu, ekspozycja i estetyczne opakowanie są tak samo ważne jak nakłady na inwestycje reklamowe – powiedział Marcin Wasilewski, podczas prezentacji Last Mile Solution.

Jego zdaniem palety wystawowe oferowane przez CHEP pozwalają na obniżenie kosztów ponoszonych na odcinku zwanym „ostatnią milą” m.in. poprzez zredukowanie uszkodzeń towarów, zmniejszenie ilości odpadów w łańcuchu dostaw oraz lepsze wykorzystanie dostępnej przestrzeni transportowej i magazynowej. Widoczna jest również poprawa dostępności produktów w sklepach dzięki łatwiejszemu i szybszemu procesowi uzupełniania zapasów na pólkach. Maleją także koszty bezpośrednie, a zapotrzebowanie na obsługę ręczną ulega redukcji.

Dyrektor sprzedaży CHEP zaprezentował kilka danych, które najlepiej pokazują znaczenie tzw. ,,ostatniej mili’’ w dystrybucji. Według danych ECR Europe 3 procentowy wzrost dostępności produktu na półce (OSA – On Shelf Availability)  przekłada się na 1 procentowy wzrost sprzedaży marki. Z kolei 2 procentowy wzrost dostępności oznacza 1 procentowy wzrost sprzedaży dla detalistów.

Dostępność jest więc kluczowym celem na odcinku ,,ostatniej mili’’. Wyniki badań opublikowanych przez ECR Europe wskazują, że gdy produkt nie jest dostępny dla klientów aż 40 proc. zdecyduje się wybrać inny produkt lub inną markę, a 34 proc. konsumentów wybierze inny sklep. W 12 proc. przypadków konsument zrezygnuje z zakupu, co oznacza, że brak dostępności wpłynie zarówno na wyniki sprzedawcy, jak i na producenta.

Dlatego właśnie zarówno detaliści jak i producenci wciąż poszukują nowych rozwiązań, które pozwolą im zmniejszyć koszty związane z magazynowaniem i uzupełnianiem zapasów towarów, a co za tym idzie zwiększyć dostępność towarów w sklepie, podnieść efektywność promocji i zanotować wzrost przychodów ze sprzedaży. Mogą to osiągnąć wykorzystując nowe formaty palet m.in. właśnie palety wystawowe. Palety tego typu, oferowane przez CHEP, stały się już standardem w sklepach dyskontowych i są coraz bardziej  popularne w sieciach sklepów mało i wielkoformatowych – podkreślał Marcin Wasilewski.

Dodał, że palety wystawowe są estetyczne, a ze względu na niewielki rozmiar – 800 x 600 i 600 x 400 mm – pół i ćwierćpalety mogą zostać umieszczone w kilku miejscach w sklepie. Zapewniają sprzedaż tam, gdzie dotąd nie było to możliwe i nie zakłócają procesu zakupów. Są z powodzeniem używane do ekspozycji produktów w strefie przykasowej lub w alejkach sklepowych. Korzyści płynące z użytkowania palet wystawowych to także optymalizacja logistyki zaopatrzenia sklepu w towar.

Odcinek zwany ostatnią milą w łańcuchu dostaw to obszar, w którym producenci produktów FMCG i detaliści muszą działać w symbiozie, tak by osiągnąć wspólny cel, jakim jest wygenerowanie wyższej sprzedaży – dodał Wasilewski.

Kongres Poland & CEE Retail Summit 2014 odbył się w dniach 19-20 marca w Warszawie. Jest to największe i najważniejsze spotkanie branży handlowej i FMCG w Polsce, będące platformą do wymiany doświadczeń oraz analizy trendów i wyzwań, które stoją przed polskim handlem i producentami FMCG. W tym roku zgromadziło ponad 700 uczestników.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.