Czy smartfony wygrają z tradycyjnymi telefonami?

1 Łukasz Giewartowski, Neonet

neonetSmartfony, czyli przenośne urządzenia łączące funkcje telefonu komórkowego i komputera, podbijają polski rynek. Jak wynika z danych NEONET, największej sieci AGD RTV w Polsce, z miesiąca na miesiąc zainteresowanie nimi jest coraz większe. Systematycznie rośnie też oferta sieci – obecnie Klienci NEONET mogą wybierać spośród ponad 80 różnorodnych modeli. W tym roku, w porównaniu z rokiem ubiegłym, sieć odnotowała już ponad 500%-owe wzrosty sprzedaży smartfonów w ujęciu ilościowym. Ich udział w segmencie GSM wynosi już ponad 45%, co oznacza, że niemal co drugi sprzedawany w NEONET telefon to smartfon.

Hit na rynku GSM

Smartfony, które z powodzeniem można uznać za połączenie komputera oraz telefonu, są coraz popularniejsze wśród Polaków.

Inteligentne telefony, podobnie jak wciąż będące na topie tablety, to idealne urządzenia dla wszystkich, którzy poszukują łatwego dostępu do nowoczesnych technologii w każdym miejscu. Konsumenci oczekują dzisiaj przede wszystkim wygody – chcą się komunikować ze światem szybko i o dowolnej porze. Dlatego smartfony doskonale spełniają ich oczekiwania. Funkcja telefonu stanowi w nich jedynie dodatek do wielu innych możliwości – smartfony to przede wszystkim małe komputery, bez trudu mieszczące się w kieszeni czy torebce, dające dostęp do internetu, możliwość przeglądania plików tekstowych i graficznych w wysokiej jakości, robienia zdjęć czy oglądania filmów. To, do czego jeszcze będzie nam służył smartfon, ogranicza m.in. wyobraźnia, nasza jako użytkowników, jak również twórców aplikacji dedykowanych dla tych urządzeń mobilnych – mówi Łukasz Giewartowski, Dyrektor Działu Rozwoju i Zarządzania Ofertą w NEONET.

Smartfon kontra tradycyjna „komórka”

Rosnąca popularność smartfonów przekłada się na coraz lepsze wyniki sprzedażowe tych urządzeń. Zwłaszcza wśród młodego pokolenia popularność smartfonów przewyższa klasyczne telefony komórkowe. Jak wynika z najnowszych danych NEONET, tylko w 2013 r. sprzedaż smartfonów wzrosła jak dotąd, w ujęciu ilościowym o ponad 500%. Tendencja zwyżkowa w dalszym ciągu się utrzymuje – już niemal co drugi sprzedawany telefon to smartfon.

W porównaniu z rokiem ubiegłym, w którym wyniki sprzedażowe w segmencie smartfonów były na stabilnym, średnim poziomie, rok 2013 przyniósł bardzo duże, sięgające nawet kilkuset procentowe wzrosty. Przyczyną tego stanu jest przede wszystkim coraz większa mobilność wśród Polaków i coraz wyższe ich wymagania co do używanego sprzętu, który powinien posiadać dostęp do możliwie jak największej funkcjonalności. Klasyczny telefon kojarzy się dzisiaj głównie z rozmowami i sms-ami; smartfon to coś więcej, to mini centrum komunikacyjno-multimedialne – dodaje Łukasz Giewartowski z NEONET.

Najlepszym jak dotąd miesiącem w historii sprzedaży smartfonów był marzec br. Wzrosty sprzedażowe sięgnęły wówczas w NEONET niemal 800 proc. Należy to wiązać przede wszystkim ze zwiększoną aktywnością ze strony producentów, którzy zwyczajowo w pierwszych dniach wiosny przygotowują nowe, atrakcyjne oferty produktowe.

NEONET szacuje, że w 2013 r. oraz w kolejnych latach sprzedaż smartfonów znacznie przewyższy sprzedaż zwykłych „komórek”. Już teraz niemal co siódmy telefon kupowany w NEONET to smartfon, podczas gdy jeszcze rok temu wybierał go dopiero co szesnasty Konsument.

Trend rosnącej popularności smartfonów ma jednak dwa oblicza – z jednej strony podążamy za modą i poszukujemy nowoczesnych rozwiązań technologicznych, z drugiej strony, zwłaszcza wśród starszego pokolenia, wciąż oczekuje od telefonu tylko podstawowej funkcji i prostoty obsługi – za pomocą zaledwie kilku szybkich kliknięć. W tej grupie Konsumentów wciąż jeszcze popularniejsze będą tradycyjne telefony. Przewidujemy, że wskazana grupa odbiorców, mimo, że sukcesywnie maleje, nigdy nie zostanie wyparta z rynku totalnie – zauważa Łukasz Giewartowski.

Wybór idealnego sprzętu

Klienci decydujący się na zakup smartfona mogą wybierać spośród dziesiątek rodzajów urządzeń, wielu producentów. W ofercie NEONET znajduje się już ponad 80 modeli inteligentnych telefonów. Podobnie jak w przypadku innych kategorii, można wybierać wśród modeli z każdej półki cenowej. Na dobrej jakości smartfona, ze wszystkimi najpopularniejszymi aplikacjami, musimy przeznaczyć kilkaset złotych.

W NEONET najwięcej sprzedaje się smartfonów ze średniej półki cenowej – do 700 zł. Jednak  stale dostosowujemy ofertę do potrzeb Klientów, dlatego w naszych sklepach można nabyć zarówno urządzenia w niższej, jak i w cenie sięgającej powyżej 2 tys. zł – dodaje Łukasz Giewartowski.

PRportal.pl – informacje prasowe dla biznesu