Poznań przyciąga biznes

galeria debiecStolica Wielkopolski jest miastem młodych. Poznań może pochwalić się największą liczbą młodych mieszkańców wśród dziesięciu największych polskich aglomeracji. Co piąty Poznaniak jest w wieku od 24 do 34 lat. W mieście dominuje przemysł elektromechaniczny, motoryzacyjny, chemiczny i spożywczy.

Jak podaje Jones Lang LaSalle, dynamicznie rozwija się również branża nowoczesnych usług dla biznesu, dla której bazą jest ogromny potencjał wykształconych ludzi, jakim dysponuje miasto. W 2010 roku Poznań wygenerował dwukrotnie większe PKB niż wynosiła średnia krajowa. A na koniec I kwartału tego roku odnotowano w nim najniższą stopę bezrobocia w kraju (4,7 proc.).

Tak imponujące dane powodują, że od kilku lat Poznań jest jedną z najchętniej wybieranych lokalizacji dla inwestycji zagranicznych. W raporcie Global Business Services Executive Insight firmy The Hacket Group, znalazł się w gronie miast oferujących najlepsze warunki do tworzenia centrów nowoczesnych usług biznesowych oraz aktywnie wspierających inwestorów. Od 1990 roku zainwestowane zostało w mieście prawie 7 mld dolarów.

Rynek powierzchni handlowych kwitnie

Poznań jest rynkiem, na którym siła nabywcza wciąż rośnie. Miasto przyciąga więc deweloperów i nowe marki. Największy obiekt handlowy powstający przy poznańskim dworcu głównym otwarty zostanie we wrześniu br. Realizacja Poznań City Center wymagała współdziałania deweloperów i instytucji finansujących na skalę wcześniej nieznaną na polskim rynku nieruchomości komercyjnych. A do sfinansowania tak dużego projektu, o wartości ok. 160 mln euro, niezbędne było konsorcjum pięciu banków.

Poza galerią Poznań City Center (60 mkw. powierzchni), nowa powierzchnia handlowa dostępna jest jeszcze w mniejszych centrach handlowych, otwartej niedawno Galerii MM, czy powstających  obiekcie handlowo-usługowym Półwiejska 2 i w Galerii Dębiec.

Galeria Dębiec (9,75 tys. mkw. powierzchni handlowej) budowana jest na poznańskim Dębcu, obok realizowanego przez tego samego dewelopera osiedla mieszkaniowego Red Park, w którym finalnie znajdzie się 600 mieszkań. Mieszkańcy tej części miasta nie mieli dotąd tej klasy obiektu, w którym mogliby robić codzienne zakupy. Budowa Galerii Dębiec potrwa do końca września 2014 roku. Zainteresowanie tym centrum handlowym zgłaszane ze strony najemców jest duże. – Sfinalizowaliśmy już kilka umów z najemcami. Z wieloma firmami prowadzone są negocjacje. Do znaczących kontraktów zawartych dotąd należy umowa z właścicielem sieci Biedronka i drogerii Hebe. W Galerii Dębiec znajdą się ich  placówki. Market Biedronka zajmie powierzchnię ponad 1500 mkw. – wylicza Teresa Witkowska, dyrektor sprzedaży w Red Real Estate Development.

Poznań handlem stoi

W Poznaniu najbliższych latach planowana jest jeszcze budowa kolejnych dwóch dużych galerii handlowych. W 2015 roku powstać ma CH Łacina o powierzchni handlowej 99 tys. mkw., a centrum Metropolis będzie oferować ponad 73 tys. mkw. powierzchni.

Całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w aglomeracji poznańskiej na koniec 2012 roku wyniosła 520 tys. mkw. Do największych poznańskich centrów handlowych należy: Stary Browar, Galeria Malta, Poznań Plaza i King Cross Marcelin., centra handlowe Tesco i Auchan w Tarnowie Podgórnym, Park Handlowy Franowo, czy wyprzedażowe Factory Poznań.

Współczynnik niewynajętych powierzchni handlowej, podobnie jak w największych aglomeracjach, jest w Poznaniu bardzo niski i wynosi ok. 2,5 proc.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.