Corton.pl liderem crowdsourcingu w Polsce

1 Bartosz Gryszko, Corton, Crowdsourcing, Lena Kostylewa, venture capital 2.0. Online Partners

cortonCorton potwierdza swoją pozycję lidera rynku crowdsourcingowego w Polsce. Portal ten jest pierwszą i największą platformą projektowania społecznościowego w naszym kraju, za pośrednictwem którego firmy z różnych sektorów ogłaszają konkursy na przygotowanie projektów materiałów marketingowych dla swoich organizacji. Jak informują założyciele serwisu, na stronie zarejestrowało się już ponad 10 tysięcy grafików, którym wypłacono blisko 140 tysięcy PLN za wygrane konkursy. Skala działania i aktywności podejmowane przez serwis sprawiają, że Corton odpowiada aktualnie za ponad 70 proc. rynku w naszym kraju. Właściciele portalu, a także inwestujący w spółkę fundusz venture capital 2.0. Online Partners zapowiadają kolejne wzrosty.

Działający na rynku zaledwie od stycznia 2012 roku serwis to aktualnie największa platforma w Polsce umożliwiająca firmom uzyskanie projektów graficznych przygotowanych przez zarejestrowanych w portalu profesjonalistów. Jak mówi Bartosz Gryszko, współzałożyciel portalu, tylko w porównaniu do października 2012, Corton zanotował wzrost miesięcznych obrotów na poziomie 200 proc., prawie 3-krotny wzrost liczby nadsyłanych projektów na ogłaszane konkursy oraz ponad 2-krotny wzrost liczby grafików i użytkowników zarejestrowanych na stronie.

– Rozwój naszego serwisu można porównać do efektu kuli śnieżnej, gdzie wzrost jednego z parametrów biznesowych pozytywnie wpływa na rozwój pozostałych – tłumaczy Bartosz Gryszko, współzałożyciel i Prezes Zarządu Corton.pl – Za pośrednictwem Corton zorganizowano już ponad 200 konkursów, na które nadesłano ponad 50 tysięcy projektów graficznych. Zainteresowanie serwisem wciąż rośnie, a grafikom i projektantom skupionym wokół portalu udało się stworzyć swego rodzaju społeczność, pozwalającą na ciągłe doskonalenie swoich umiejętności oraz zdobywanie nowych inspiracji – dodaje.

Corton.pl jest serwisem, za pośrednictwem którego firmy z różnych segmentów rynku mogą ogłosić konkurs na zaprojektowanie nowego logo, przygotowanie projektów różnorodnych materiałów marketingowych, zaprojektowanie strony internetowej, a nawet zaprosić grafików do przygotowania propozycji nowej, kompleksowej identyfikacji wizualnej przedsiębiorstwa. Wśród klientów Corton znajdują się portale internetowe, kancelarie prawne, firmy informatyczne, agencje reklamowe czy producenci artykułów spożywczych, np. Van Pur S.A.. Działalność serwisu opiera się na modelu coraz powszechniejszego, również w Polsce, crowdsourcingu. Polega on na przekazaniu różnego rodzaju zadań i prac dużej grupie ludzi, niezwiązanych w sposób formalny z organizacją rozpoczynającą proces. W przypadku Corton, firmy zlecają zewnętrznym dostawcom przygotowanie projektów graficznych. Skorzystanie z takiego modelu generuje dla klientów i grafików zarejestrowanych na Cortonie szereg korzyści.

– Firmy, które skorzystają z projektowania społecznościowego mogą zwiększyć efektywność działania wewnętrznych działów marketingowych, a te które nie mają takich jednostek w swoich strukturach – nie muszą inwestować w zatrudnianie dodatkowych osób – tłumaczy Lena Kostylewa, współzałożyciel i Członek Zarządu Corton.pl. – Taki model optymalizuje więc funkcjonowanie firmy i zapewnia efektywność kosztową dla klientów naszego serwisu. Z drugiej strony, graficy współpracujący z Cortonem mają szansę dotarcia ze swoją ofertą do szerokiego grona potencjalnych klientów, udziału w ciekawych, rozwijających projektach oraz stworzenia różnorodnego portfolio, które zwiększa ich konkurencyjność na rynku – dodaje.

O potencjale Corton mogą świadczyć dotychczasowe projekty zrealizowane za pośrednictwem portalu. Dla przykładu, aż 811 propozycji przesłano w związku z konkursem na logo projektu SocialWifi.pl, aż 634  – na projekt logotypu firmy La Polaca Productions, a 586 w związku ze zmianą logotypu portalu Supermoda24.pl. Z kolei w związku z  konkursem na nową identyfikację wizualną MINEX CEI S.A. graficy przesłali ok. 540 projektów.

Jak wynika z szacunków Corton, średnio na jedno zapytanie spływa około 230 projektów. Oznacza to, że zleceniodawca korzystający z serwisu otrzymuje możliwość wyboru z niezwykle szerokiego wachlarza propozycji. Z kolei decydując się na tradycyjną współpracę ze studiami graficznymi, firmy otrzymują zaledwie kilka projektów.

Równie ważna dla firm ogłaszających konkursy na www.corton.pl jest pewność pozyskania projektu graficznego w założonym czasie. Liczy się także fakt, że wszyscy graficy pracują na podstawie takich samych wytycznych, mają tyle samo czasu na nadsyłanie prac – wygrywa po prostu najlepszy z nich.

Projektowanie społecznościowe wkracza do Polski

Projektowanie społecznościowe w Polsce to wciąż młoda branża. Serwisy oferujące tego typu usługi działają na rynku od stycznia ubiegłego roku. Jak szacują przedstawiciele Corton, do tej pory z oferty portali tego typu skorzystało już ponad  blisko 500 firm wśród których znalazły się min. Atlas S.A., Pol-Skone czy wspomniany już browar Van Pur. Powstało dla nich blisko 60 tysięcy propozycji projektów graficznych, a cała branża rośnie w tempie kilkunastu procent miesięcznie.

Dynamiczny wzrost polskiego rynku to jednak dopiero początek, zwłaszcza kiedy patrzymy na rosnącą popularność projektowania społecznościowego na Zachodzie. Największym tego typu portalem na świecie jest amerykański 99designs.com, na którym jest zarejestrowanych aktualnie blisko 220 tys. grafików. Od momentu swojego powstania, czyli 2006 roku, serwis wypłacił około 50 mln dolarów w nagrodach za ponad 200 tys. rozegranych konkursów. Jak mówią założyciele Corton.pl tak entuzjastyczne przyjęcie projektowania społecznościowego na Zachodzie stanowi dobry prognostyk dla rynku polskiego. Sprzyja temu rosnąca otwartość polskich przedsiębiorców na korzystanie z niestandardowych narzędzi z obszaru B2B. Jednak do pełnego wykorzystania potencjału crowdsourcingu, konieczna jest dobra znajomość lokalnego rynku oraz posiadanie szerokiej bazy grafików, którzy odpowiedzą na specyficzne potrzeby klientów reprezentujących różne branże i regiony kraju.

– Rosnąca otwartość na innowacje, którą obserwujemy wśród polskich firm to dobry znak dla rynku crowdsourcingowego w naszym kraju, zwłaszcza w odniesieniu do projektowania społecznościowego – przekonuje Bartosz Gryszko – Przedsiębiorcy w Polsce coraz bardziej rozumieją, że działania marketingowe podejmowane przez firmę oraz posiadanie spójnej i rozpoznawalnej identyfikacji wizualnej bezpośrednio przekłada się na ich konkurencyjność rynkową. Dzięki ofercie Corton.pl mogą poprawić efektywność swoich działań brandingowych bez nadwyrężania budżetu przedsiębiorstwa, jak również oszczędzić czas i zaangażowanie w pracę nad tego typu projektami – dodaje.

PRportal.pl – informacje prasowe dla biznesu