Branża fitness rośnie w siłę

W Polsce zaledwie 14% społeczeństwa dba o sylwetkę i regularnie ćwiczy – wynika z danych Eurobarometru Komisji Europejskiej. Tymczasem unijna średnia to około 40%. W krajach Skandynawskich, np. Szwecji czy Finlandii co druga osoba uprawia sport w klubach fitness. Jednak branża na naszym rynku stale się rozwija. – Ma w sobie olbrzymi, ale niewykorzystany dotąd potencjał – twierdzi Sebastian Gazda, prezes spółki Star Fitness S.A.

Rynek fitness na świecie działa prężnie. Według danych międzynarodowego stowarzyszenia IHRSA (International Health, Racquet & Sportsclub Association) jego wartość szacuje się na ponad 70 miliardów dolarów. Najwięcej z rynku czerpie Wielka Brytania (5,9 mld) i Niemcy (5,2 mld). Fitness w Polsce jest branżą wschodzącą, a przez to rozwojową. Choć daleko nam do zachodniej czy północnej części kontynentu, świadomość społeczeństwa w dziedzinie zdrowia i ruchu systematycznie rośnie–blisko 3% regularnie korzysta z usług klubów fitness (podczas gdy średnia europejska to 14%). IHRSA szacuje, że roczne przychody z tego biznesu w Polsce to 430 miliony dolarów.

O dokładne dane niezwykle trudno, branża fitness w Polsce nie jest w żaden sposób zmierzona i policzona. – Nie wiadomo, ile pieniędzy z tego sektora wpływa do budżetu, jakie jest w nim zatrudnienie, a nawet ile podmiotów działa w branży. Nie jest ona bowiem dokładnie sprecyzowana – nie została vwpisana ani do EKD (Europejskiej Klasyfikacji Działalności), ani PKWiU (Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług). Zakładając klub, klasyfikuje się go do dostępnych kategorii, m.in. jako klub sportowy czy ośrodek rehabilitacyjny – tłumaczy Sebastian Gazda, prezes poznańskiej spółki Star Fitness S.A., lidera w branży fitness na polskim rynku.

Fitness w Polsce to już opłacalny biznes, choć okres prawdziwego rozkwitu ma jeszcze przed sobą. Według szacunków firmy Star Fitness S.A., część dystrybucyjna (dostawcy sprzętu do klubów fitness) warta była w 2012 roku około 80 mln złotych, a konsumencka (kluby fitness i ich członkowie) ponad 2,3 mld. Firma z Poznania zanotowała w tym czasie przychody na poziomie ponad 9 milionów złotych, a zysk wyniósł blisko 1 mln zł.

– Przyszły rok będzie jeszcze bardziej perspektywiczny. Spodziewamy się wzrostu zarówno w sektorze biznesowym, jak i detalicznym. Może on wynieść nawet 10-20%. Inwestorzy nie boją się także kryzysu na rynku. Ze względu na to, że branża w kraju dopiero zaczyna się rozwijać, nie był on odczuwalny. Powstaje coraz więcej klubów fitness, rośnie też świadomość Polaków w kwestii ruchu i zdrowego stylu życia. Fitness to, obok e-commerce, jedna z najbardziej rozwojowych branży na naszym rynku. Zakładamy coraz większą aktywność Polaków w ciągu 2-3 lat, a co za tym idzie wzrosną wydatki na kluby fitness. Popyt napędza podaż, w związku z czym spodziewamy się także znacznego wzrostu inwestycji w tym sektorze, czyli otwierania nowych klubów fitness. Widać to choćby z naszej perspektywy, z roku na rok przybywa inwestorów, tworzą się zarówno duże sieci ze sporym kapitałem, ale i mniejsze kluby. Coraz częściej nasi klienci (inwestorzy) przychodzą z kapitałem pochodzącym z innej branży i w naszej firmie szukają kompleksowej obsługi z doradztwem. Coraz częściej „know how” i doświadczenie Star Fitness S.A. jest wykorzystywane w nowych inwestycjach w Polsce. W tym roku przychody ze sprzedaży wzrosły o 100% (2011 – 4,3 mln zł, 2012 – 8,6 mln zł). Wyposażyliśmy też około 30% więcej klubów fitness niż w 2011 roku w sprzęt oraz zapewniliśmy im wsparcie marketingowe i doradcze. Przyszły rok będzie mniej dynamiczny niż poprzedni w segmencie B2B, natomiast w sektorze detalicznym planowany jest znaczny wzrost. Spodziewamy się inwestycji w kluby fitness o średniej wielkości, które będą szukały kompleksowych rozwiązań – zarówno sprzętowych, marketingowych, jak i szkoleniowych. Branża rozwijać się będzie nie tylko pod względem ilości obiektów i rynku, ale także merytorycznie. Planowane są liczne eventy, konferencje czy szkolenia dla kadry zarządzającej i instruktorskiej wzorowane na zachodnich standardach, z wykorzystaniem „know-how” największych graczy w branży.

PRportal.pl – informacje prasowe dla biznesu