Tanie konta online wspierają rozwój bankowości internetowej

Bankowość internetowa to jeden z najszybciej rozwijających się segmentów. Niewątpliwie jednym z powodów stałego wzrostu jego popularności są korzyści cenowe, jakie zyskują klienci posiadający konta online.

Piotr Stankiewicz, Dyrektor Departamentu Produktów Depozytowych i Inwestycyjnych Meritum Banku

Jak wynika z ostatniego raportu netB@nk Związku Banków Polskich na koniec III kwartału 2012 roku liczba klientów indywidualnych posiadających dostęp do usług bankowości internetowej wyniosła blisko 19,8 miliona osób. W ciągu 12 miesięcy wzrosła ona o blisko 2,5 miliona klientów. Liczba aktywnych klientów indywidualnych w porównaniu z końcem września 2011 roku wzrosła o blisko 11 proc. i wyniosła niemalże 11 milionów użytkowników.

Autorzy raportu zauważają, że aktywność klientów wzrasta wprost proporcjonalnie do upływu czasu korzystania z internetowej formy świadczenia usług bankowych. Klienci najpierw oswajają się z nowym rozwiązaniem, a z biegiem czasu zaczynają coraz częściej z niego korzystać, zachęcając jednocześnie kolejne osoby do tej formy bankowości. Oceniają oni, że banki lepiej dobierają ofertę do potrzeb rynkowych, zaś klienci są bardziej świadomi i korzystają z usług, do których mają dostęp.

Dane te dowodzą, że korzystanie z bankowości internetowej w naszym kraju stało się powszechne. Przyzwyczailiśmy się już do tego, że samodzielnie zlecamy przelewy, zakładamy lokaty czy wnioskujemy o kredyt. Bez wątpienia jednym z kluczowych powodów stałego wzrostu popularności bankowości internetowej jest fakt, że jest ona tańsza – zarówno dla banków, jak i dla klientów.

Samodzielne zarządzanie swoimi finansami przez klienta pozwala bankom na zmniejszenie liczby pracowników dedykowanych do podstawowej obsługi klientów, takiej jak przyjmowanie zleceń przelewów czy przekazywanie informacji o stanie środków na rachunku. To dalej zaś przekłada się na wymierne oszczędności. Właśnie dlatego banki zachęcają swoich klientów do korzystania z ich usług online. W jaki sposób? Niskimi kosztami, a właściwie ich brakiem, bowiem za prowadzenie konta internetowego banki często nie pobierają opłat. Szereg z nich idzie jeszcze dalej nie pobierając opłat za przelewy, o ile zlecane są one online, wypłaty z bankomatów krajowych, a także za wydanie karty debetowej do konta. Ostatni element jest w wielu przypadkach darmowy pod warunkiem, że klient płaci kartą debetową co najmniej określoną w skali miesiąca liczbę razy lub wydaje w ten sposób określoną kwotę.

Bankowość tradycyjna w dużym uogólnieniu wiążę się z koniecznością ponoszenia miesięcznej opłaty za prowadzenie rachunku, która w zależności od banku i wybranego rodzaju konta wynosi od kilku do nawet kilkudziesięciu złotych miesięcznie. Niektóre oferty przewidują brak takiej opłaty pod warunkiem regularnych wpływów na rachunek w określonej wysokości. W płatnych pakietach – szczególnie tych droższych – banki oferują swoim klientom opiekę dedykowanego doradcy, możliwość korzystania z programów zniżkowych czy też dodatkowe usługi np. ubezpieczenie NNW lub asisstance.

W przypadku tradycyjnych kont banki bardzo często umożliwiają klientom zarządzanie swoim rachunkiem przez Internet i telefon. Dodatkowo, za obsługę w placówce pobierają niższe opłaty niż w przypadku konta stricte internetowego. Dla przykładu, za przelew zlecony w oddziale przez posiadacza tradycyjnego konta jeden z dużych banków pobierze 1,99-4,99 zł, zaś za taką samą czynność posiadacz konta internetowego będzie musiał zapłacić już 9,99 zł.  Jeśli ktoś zatem na co dzień załatwia swoje bankowe sprawy w placówce powinien pamiętać, że mniej zapłaci za poszczególne usługi posiadając konto tradycyjne niż internetowe, które z założenia jest rachunkiem samoobsługowym.

Różnice w kosztach korzystania z konta przez przysłowiowego Kowalskiego, który opłaca kilka rachunków i wypłaca pieniądze z bankomatu (nie zawsze swojego banku) lub w oddziale, mogą w skali miesiąca wynosić kilkadziesiąt złotych, a niekiedy nawet więcej. Warto zatem przed wyborem rachunku zastanowić się, jak będziemy z niego korzystać i wybrać wariant najkorzystniejszy dla siebie. Bezpłatne konto internetowe z pewnością będzie najatrakcyjniejsze cenowo, ale tylko pod warunkiem, że będziemy nim samodzielnie zarządzać. Coraz więcej osób dostrzega, że warto to robić, a także docenia wygodę takiego bankowania.

Banki stale rozbudowują funkcjonalność swoich internetowych systemów i udostępniają coraz szerszą gamę produktów, a także dodatkowe rozwiązania ułatwiające klientom poruszanie się w świecie finansów, np. wspierające zarządzanie domowym budżetem. Niektóre oferują rozwiązania umożliwiające założenie lokaty lub konta osobistego bez konieczności odwiedzania oddziału czy podpisywania dokumentów dostarczonych przez kuriera. Wszystko odbywa się online, a dane nowego klienta weryfikowane są elektronicznie na podstawie dokonanego przez niego przelewu. W kilku bankach, które do weryfikacji wykorzystały szybkie e-przelewy, można założyć w pełni funkcjonalne konto osobiste w 15 minut.

Takich rozwiązań będzie z pewnością przybywać, bo osoby korzystające z internetu są przyzwyczajone, że w sieci wszystko dzieje się niemal natychmiast. A ponieważ bankom stale przybywa klientów aktywnie korzystających z bankowości internetowej ich przyzwyczajenia i wymagania będą odgrywać jeszcze większą rolę w wytyczaniu kierunków rozwoju w bankowości.

meritum bankMeritum Bank kieruje swoją ofertę do średniozamożnych klientów indywidualnych, mikro- i małych firm oraz osób prowadzących indywidualną działalność gospodarczą. Do najmocniejszych stron oferty Banku, dedykowanej tym segmentom klientów należą: nowoczesna i przyjazna dla klienta platforma e‑bankingowa, konkurencyjna oferta depozytowa, a także bardzo atrakcyjna oferta dla firm mikro.

Ważnym filarem działalności Meritum Banku jest rozwój produktów z obszaru consumer finance. Bank oferuje pełen zakres produktów kredytowych, w tym popularne kredyty gotówkowe, konsolidacyjne i karty kredytowe. Paletę produktów uzupełniają kredyty ratalne. W 2011 roku Bank rozpoczął współpracę z Tesco, w ramach której pod marką Tesco Finanse oferuje szeroką gamę produktów kredytowych.

Wyróżnikiem Meritum Banku jest także zróżnicowana sieć kanałów dystrybucji: bankowość online, sieć placówek własnych i partnerskich (łącznie 144 placówki), pośredników finansowych, a także sprzedaż kredytów ratalnych poprzez sklepy.

Bank działa pod brandem Meritum od 2009 roku. Jego akcjonariuszami są: fundusz inwestycyjny Innova/4 L.P., któremu doradza Innova Capital, a także Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju oraz WCP COOPERATIEF U.A. (filia prywatnego funduszu Wolfensohn Capital Partners).

Więcej informacji na temat oferty Meritum Banku można znaleźć na stronie www.meritumbank.pl.

PRportal.pl – informacje prasowe dla biznesu