Geomarketing – nowe rozwiązania w bankowości

przez | 12/12/2012

W ciągu ostatniego roku w sektorze bankowym pracę straciło około 2 tysięcy osób. Banki zwalniają pracowników i zamykają placówki, aby poprawić swoje wyniki finansowe. Pojawia się jednak pytanie, w jaki sposób przeprowadzić proces restrukturyzacji, jednocześnie nie tracąc klientów, a więc i zysków?

Zwolnienia w sektorze bankowym spowodowane są w dużej mierze prognozami spowolnienia gospodarczego w najbliższym czasie oraz zmianami strategii i profilu działania, które mają przygotować banki na słabszy okres. Restrukturyzację zatrudnienia wymusiły także rekomendacje Komisji Nadzoru Finansowego w sprawie kredytów. W efekcie banki ograniczyły ich sprzedaż, co automatycznie pociągnęło za sobą zamykanie placówek hipotecznych i zwalnianie specjalistów od kredytów.

W sytuacji redukcji zatrudnienia i zamykania wielu placówek pojawia się problem, ile oddziałów pozostawić i jak zdecydować, które zlikwidować, by jednocześnie nie stracić klientów. Jeżeli bank zamyka swoją placówkę i nie pomaga klientowi wybrać nowej, najprawdopodobniej przejdzie on do konkurencji, kierując się odległością do najbliższego oddziału bankowego. Zarekomendowanie klientowi odpowiedniej filii sprawia wiele trudności, zwłaszcza kiedy nie korzysta on z placówki, do której jest przypisany na podstawie adresu zamieszkania. Natomiast analizowanie jego transakcji, płatności kartą i wypłat z bankomatów jest z reguły zbyt czasochłonne. Podobne trudności pojawiają się w przypadku fuzji banków – należy zastanowić się jak zoptymalizować sieć placówek, aby nie rywalizować w ramach własnych oddziałów.

Przy planowaniu takich procesów na Zachodzie od dłuższego czasu wykorzystuje się narzędzia geomarketingowe. Z technologii GIS (Systemów Informacji Geograficznej) korzysta m.in.: austriacki BAWAG P.S.K, ErsteBank czy niemiecki Bayerische HypoVereinsbank. ErsteBank wykorzystuje głównie System Informacji Placówek, który umożliwia szczegółowe monitorowanie aktywności poszczególnych filii, ich obszarów oddziaływania wraz z danymi o klientach i danymi zewnętrznymi. W Polsce z możliwości, jakie dają rozwiązania geomarketingowe, korzysta jeszcze bardzo niewiele firm. Jedną z instytucji, która z powodzeniem zainwestowała w takie narzędzia, jest Credit Agricole Bank Polska. Realizując swój plan rozwoju, wsparł się narzędziami GIS przy otwieraniu nowych placówek. Pozwoliło to na łatwiejszą identyfikację obszarów potencjalnego rozwoju oraz ocenę istniejącej sieci placówek.

W jaki sposób narzędzia geomarketingowe mogą być pomocne przy planowaniu lokalizacji placówek? Narzędzia GIS pozwalają na ocenę potencjału okolicy, czyli ustalenie, czy znajduje się tam grupa docelowa banku, czy istnieją tzw. generatory ruchu – apteki, sklepy, galerie handlowe, placówki konkurencji A w przypadku bankowości korporacyjnej, także firmy znajdujące się w otoczeniu – mówi Grzegorz Rejchel z WIGeoGIS, firmy zajmującej się dostarczaniem technologii GIS – Cały proces analityczny jest zautomatyzowany. Rozwiązania GIS pozwalają na tworzenie wielowymiarowych analiz, których podstawą jest geografia. Łączymy i wykorzystujemy wiele różnych danych, m.in.: dane wewnętrzne banków, dane socjodemograficzne, socjoekonomiczne, dane o ruchu i migracjach ludności, a także informacje na temat inwestycji i planach rozwoju infrastruktury. Wszystko to pozwala w sposób przejrzysty i bezpieczny zaplanować lokalizację nowych placówek lub podjąć racjonalną decyzję o zamknięciu tych niedochodowych i nieefektywnych.

Decyzje o zamykaniu poszczególnych placówek bankowych powinny być poparte solidnymi danymi, aby osiągnąć planowany efekt, czyli wzrost zysków. Być może rozpowszechnienie korzystania z narzędzi geomarketingowych przez banki będzie stanowiło impuls także dla innych polskich firm, aby zainwestować w technologie z powodzeniem używane w Europie Zachodniej.

 

WIGeoGIS to jedna z wiodących firm w Europie w zakresie geomarketingu i mapowych rozwiązań Business Inteligence. Specjaliści WIGeoGIS projektują rozwiązania dostosowane do indywidualnych potrzeb klientów, przedstawiając je na bazie map cyfrowych. Projekty te wspomagają podejmowanie strategicznych decyzji w przedsiębiorstwach, dzięki precyzyjnym analizom rynku, lokalizacji czy potencjału. Oferta firmy obejmuje kreację aplikacji, doradztwo, integrację oprogramowania i kompleksowe analizy.