5 niezawodnych rad pomagających wybrać dobry hosting

przez | 15/11/2012

Dziesiątki hosting providerów, a każdy z nich przyciąga klientów atrakcyjną ofertą, akcentując atuty i przemilczając słabsze strony produktu. Jak wybrać najlepszego dostawcę hostingu, aby z czasem nie tracić nerwów przez zbyt wolną i awaryjną stronę, której koszty niespodziewanie wzrosły?

1. Najlepszy dostawca, czyli jaki?

Jakość oferowanego produktu zależy w głównej mierze od poziomu reprezentowanego przez samego dostawcę. Najbezpieczniej decydować się na uznanych na rynku providerów. Setki klientów i zdobyte doświadczenie pozwoliły im na wypracowanie dobrych praktyk i stworzenie  odpowiedniego zaplecza technicznego.

Dobry provider to taki, który zapewnia pomoc techniczną przez całą dobę, szybko reaguje na problemy z serwerem, nie pozostawiając klienta samego z niedziałającą stroną. Dostawca powinien więc posiadać sprawnie działające biuro obsługi klienta (e-mail, telefon, chat), gdzie liczyć można nie tylko na zgłoszenie problemu, ale także na próbę natychmiastowego naprawienia awarii strony czy konta pocztowego. Wszelkie zapewnienia i dobrze brzmiące hasła marketingowe powinny mieć swoje odzwierciedlenie w regulaminie i podpisywanej umowie.

2. Stawiaj na bezawaryjność

Dzięki stronie WWW usługodawcy zweryfikujemy jego zaplecze techniczne i poziom przygotowania do świadczenia usług. Większą niezawodność uzyskamy decydując się na dostawcę z serwerownią, do której doprowadzone zostało kilka łączy, ponieważ jedno, w razie awarii, oznacza przerwę w funkcjonowaniu strony. Dostawca hostingu powinien zamieścić na swojej stronie lub w ofercie informacje o gwarantowanym czasie działania. Wyrażany procentowo parametr SLA (Service Level Agreement) pokazuje przez jaki wymiar czasu strona działać powinna bez zarzutu (np. 99,5%). Dokument ten określa również jaki jest założony przez dostawcę czas reakcji na zgłoszenie.

– Jedynym miarodajnym sposobem na zweryfikowanie zapewnień dewelopera jest inwestycja w zewnętrzny monitoring witryny, który odnotuje wszelkie błędy i nieprawidłowości, np. zbyt wolne ładowanie się witryny. Comiesięczny raport ze statystykami błędów może posłużyć do składania reklamacji u dostawcy hostingu na zbyt dużą awaryjność – komentuje Tomasz Kuźniar, Prezes Zarządu Monit24.pl.

3. Dobrze dopasuj dysk i dostępny transfer

Ilość potrzebnego miejsca na dysku wynika ze specyfiki strony. Najczęściej mamy do czynienia z tekstami i ilustracjami średniej jakości, wobec czego 1GB w wersji podstawowej wystarczy aż nadto.

Uważniej należy przyjrzeć się określonym limitom transferu danych, od których zależy ile osób może wejść na stronę w jednym momencie. Z czasem, gdy liczba dziennych wejść na stronę zwiększy się, limit będzie musiał zostać powiększony, o czym warto pamiętać już na początku, ponieważ wielu service providerów słono ceni sobie zwiększanie parametrów.

Uwaga na oferty, w których gwarantowany jest nielimitowany transfer lub miejsce na dysku. W rzeczywistości okazuje się, że wraz ze wzrostem popularności witryny usługa prędzej czy później przekroczy któryś z parametrów, a wtedy klient zostanie poproszony o wykupienie większego pakietu. Jeśli klient nie dotrzymuje warunków umowy, przewyższając wykupione wartości, zostanie on upomniany, a w przypadku braku reakcji – strona zostanie zawieszona.

4. Płatny czy darmowy – wybieraj mądrze

Darmowy hosting stanowi atrakcyjną alternatywę dla wchodzących na rynek przedsiębiorców. Muszą oni jednak zdawać sobie sprawę, że rozwiązanie to oferuje jedynie podstawowe funkcjonalności o niskich parametrach – limitach transferu i jego szybkości oraz powierzchni na dysku. Ponieważ dostawcy darmowego hostingu nie prowadzą działalności charytatywnej również i oni muszą czerpać skądś zysk. W tym przypadku fundusze pozyskiwane są z reklam, wyświetlanych w ramach darmowych stron, które promować mogą konkurencyjne produkty i usługi. Darmowy hosting cechuje się dużą awaryjnością. W momencie wielodniowych przestojów klient nie może liczyć na pomoc ani szybkie rozwiązanie problemu.

5. Dokładnie przyglądaj się cenie usługi

Z dużą dozą nieufności patrzeć należy na zbyt tanie oferty. Choć duża konkurencja na rynku wpłynęła na obniżenie cen, nie należy oczekiwać, że za kilkukrotnie niższą kwotę niż średnia na rynku otrzymamy równie dobrą usługę.

Najtańszą opcję stanowi hosting współdzielony, który jest wystarczający w przypadku mniejszych e-sklepów i niewymagających stron. Oszczędność bierze się z faktu, że klient wykupuje jedynie pewien procent przestrzeni serwera, dzieląc resztę z kilkunastoma innymi stronami. Jest to wystarczająca opcja w przypadku średniej wielkości witryn, dla których koszt hostingu na poziomie kilkunastu złotych miesięcznie stanowi maksymalny wydatek. Wraz ze wzrostem popularności strony może okazać się, że wcześniejsze parametry nie są wystarczające i należy rozszerzyć ofertę.

Droższą opcją jest platforma hostingowa, która od hostingu współdzielonego różni się większą pojemnością wynajmowaną przez danego klienta, wciąż jednak system ten opiera się na wspólnym wykorzystaniu jednej maszyny. W tym przypadku istnieje także możliwość dalszego odsprzedawania powierzchni serwera.

Bardziej zaawansowanym rozwiązaniem jest serwer dedykowany, w którym klient wydzierżawia na wyłączność całą maszynę serwerową. Funkcjonowanie w osobnym środowisku jest droższe (za miesiąc usługi płacimy jak za rok współdzielonego), ale zapewnia brak ingerencji innych klientów i powodowanych przez nich awarii.

Strona WWW istnieć ma z założenia dłużej niż rok. Jeśli więc analizujesz oferty zwróć uwagę na cennik właściwy hostingu, obowiązujący już po przekroczeniu początkowego okresu niższych cen. W przypadkach najbardziej lukratywnych promocji może okazać się, że wstępne wydatki wzrosną dziesięciokrotnie wraz z przedłużeniem domeny.

Monit24.pl

Monit24.pl to firma dostarczająca innowacyjny system kontroli działania usług interne­towych. Centrum informatyczne monitoringu zlokalizowane jest w serwerowni ATM S.A. w Warszawie, a poszczególne stacje monitorujące w serwerowniach w całej Polsce, Europie i Świecie. Usługi Monit24.pl obejmują obecnie przeszło tysiąc serwisów internetowych firm takich, jak banki, uczelnie wyższe, sklepy internetowe, firmy hostingowe i agencje rządowe. Monit24.pl istnieje na rynku od 2006 r. Partnerem strategicznym firmy jest spółka K2 Internet. Monit24.pl od 3 lat jest członkiem jury konkursu Złota Strona Emitenta, gdzie system ocenia szybkość działania i dostępność serwisów ponad 700 spółek notowanych na GPW.