Poznaj swoich pracowników

Pracownik ma konkretne oczekiwania wobec zarówno swojego szefa jak i miejsca pracy. To w dużej części one, mają wpływ na jego motywację do wykonywania obowiązków i angażowania się w dobro firmy. Aby wiedzieć w jaki sposób inspirować do działania i nagradzać swoich pracowników należy ich przede wszystkim poznać – ich zmienne w czasie motywacje, cele zawodowe, nastroje czy kluczowe z punktu widzenia stanowiska cechy charakteru. Jak w takim razie poznać swoich podwładnych?

Rozmawiaj, pytaj, obserwuj

Najprostszym sposobem na poznanie pracownika jest przede wszystkim – rozmowa. Czasem wystarczy porozmawiać z pracownikiem i zapytać go o to czego oczekuje od pracodawcy i jakie ma plany na przyszłość, czy marzenia. W dużej firmie zadanie to należy przypisać kierownikowi zespołu, który powinien na bieżąco śledzić zmienne w czasie motywacje i cele zawodowe pracowników oraz obserwować nastroje w zespole. Dzięki takiej rozmowie można w miarę łatwo dowiedzieć się co ułatwi podwładnemu pracę oraz skłoni go do bardziej efektywnej i skutecznej pracy. Jeśli obawiamy się, że pracownik nie będzie do końca szczery w rozmowie twarzą w twarz można przeprowadzić w firmie anonimową ankietę w której wszyscy będą mogli wyrazić swoją opinię o tym jakie mają oczekiwania wobec systemu motywacyjnego i sposobu organizacji w firmie. Analiza odpowiedzi zawartych w ankietach połączona z rozmowami i obserwacją zachowań poszczególnych pracowników jak i całego zespołu da w miarę obiektywny pogląd na ich potrzeby i oczekiwania. Niezwykle istotna jest wiedza na temat nastrojów w zespołach i atmosfery w firmie, którą można zdobyć poprzez obserwację pracowników trakcie prac zespołowych, imprez czy wyjazdów integracyjnych.

Integruj

Imprezy i wyjazdy integracyjne pozwalają nie tylko poznać pracowników, ale również stworzyć z nich zgrany zespół. Co więcej są w pewnym stopniu formą nagrody. Aby wyjazd był udany liczy się przede wszystkim pomysł i idea dopasowana do oczekiwań pracowników, a także jasne określenie celów, które chce się osiągnąć. Coraz większą popularność zyskują imprezy incentive travel, czyli turystyka motywująca. Tego rodzaju wyjazdy integracyjne przybierają coraz to nowsze formy, począwszy od standardowych rozrywek jak paintball, ognisko czy mecz piłki nożnej, a skończywszy na zupełnie nowych i nowatorskich pomysłach. „Na naszej stronie brak jest standardowej oferty. Każde zapytanie traktujemy jak inspirację, wyzwanie, które przynosi nowe pomysły, nowe wizje i możliwości, a w konsekwencji niebanalne wydarzenia. Spływ Dunajcem? Rafting w kanionie Colca? a może kilometry nietkniętego puchu na Alasce? Zarządzamy projektem od początku do końca, organizujemy samo wydarzenie, dbamy o obsługę grupy podczas trwania wyjazdu. Oczywiście całość utrwalamy na zdjęciach. Naszym celem jest zapewnienie nie tylko dobrej zabawy, ale również pomoc w stworzeniu zgranych zespołów” komentuje Dariusz Szylko z firmy Amarula, organizującej nietypowe wyjazdy integracyjne, wyprawy przygodowe i różnego rodzaju wydarzenia. Wyjazd integracyjny jest świetnym sposobem na poznanie nastrojów pracowników oraz na zlokalizowanie wszelkich problemów.

Badaj

Specjalistycznym narzędziem służącym do poznawania potrzeb i oczekiwań pracowników są badania HR, które stosuje się jako instrument diagnostyczny, który umożliwia zrozumienie mechanizmów działających w zespole. Najczęściej stosowane badania to:

  • Badanie exit interview
  • Badania potrzeb szkoleniowych
  • Badanie komunikacji wewnętrznej
  • Badanie zaangażowania
  • Badanie satysfakcji pracowników

Okazuj zaufanie

Pracodawca, który chce poznać swoich pracowników powinien przeze wszystkim zadbać o budowanie atmosfery wzajemnego zaufania. Pracownik, któremu okazuje się zaufanie sam chętniej otworzy się na pracodawcę. Sposobem na okazanie zaufania jest nie tylko docenianie starań pracownika, ale również zostawianie mu pewnego marginesu swobody i pozwalanie na samodzielne podejmowanie decyzji. Kluczowe jest jednak by pracownik dobrowolnie wyraził zainteresowanie przyjęciem na siebie pewnych dodatkowych zadań i danego stopnia odpowiedzialności.

Zanim więc zabierzemy się za wybór narzędzi służących motywowaniu warto po prostu poznać swoich pracowników. Dzięki temu nie tylko zwiększymy efektywność ich pracy, ale również stworzymy zmotywowany zespół.

PRportal.pl – informacje prasowe dla biznesu