Zapowiada się, że InPost po raz kolejny – po Paczkomatach, które szturmem opanowują cały świat – dokona spektakularnego przełomu w branży pocztowej. W przeddzień liberalizacji polskiego sektora, firma wprowadza na europejski rynek automatyczne terminale, mogące w przyszłości zastąpić tradycyjne placówki pocztowe.
Najnowszą propozycją firmy InPost – jedyną i pionierską jak dotąd na świecie – jest automatyczny terminal pocztowy, łączący funkcjonalność paczkomatu, listomatu i bankomatu. Projekt realizowany jest wspólnie z firmą NCR, światowym liderem w produkcji bankomatów. Urządzenie zostało zaprezentowane po raz pierwszy w dniach 18-20 września podczas targów PostExpo w Brukseli. Międzynarodowi operatorzy pocztowi wykazywali duże zainteresowanie najnowszą propozycją Grupy Integer.pl i będą testować pierwsze terminale tego typu jeszcze w 2012 roku.
Ideą automatycznego terminala pocztowego jest przede wszystkim poprawa efektywności operatorów pocztowych, a docelowo – również zastępowanie klasycznych placówek pocztowych. Automat umożliwia nie tylko odbiór listów oraz paczek, ale pozwala również na wpłatę i wypłatę gotówki oraz realizację prostych usług finansowych takich jak płacenie rachunków czy transfery pieniężne. Funkcjonalność urządzenia zapewni całodobowy system obsługi. Automatyczne terminale pocztowe będą działać – podobnie, jak Paczkomaty – 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, bez kolejek i w dogodnej dla klientów lokalizacji.
„Automaty pocztowe to rozwiązanie bardzo przyjazne i intuicyjne w obsłudze. Tworzymy świat prostych rozwiązań, wykraczając daleko poza zakres tradycyjnych usług pocztowych. Jesteśmy przekonani, że koncepcja automatycznych terminali pocztowych – wypracowana przez InPost wspólnie z firmą NCR – wzbudzi na rynku równie duże zainteresowanie, jak zdobywające uznanie na całym świecie Paczkomaty InPost” – zapowiada Rafał Brzoska, prezes InPost.
Automatyzacja i połączenie w ramach jednego urządzenia tak wielu procesów z pogranicza usług logistyczno-pocztowych i finansowych jest przełomowym – na skalę ogólnoświatową – wydarzeniem. Automat pocztowy to z jednej strony gwarancja realizacji usług pocztowo-kurierskich, bazujących na zaawansowanych technologicznie rozwiązaniach, a z drugiej – możliwość korzystania z produktu tak prostego w obsłudze, jak tradycyjny bankomat.
„Widzimy rosnące zapotrzebowanie organizacji pocztowych na samoobsługowe rozwiązania, zapewniające znaczne oszczędności operacyjne oraz poprawiające satysfakcję klientów. NCR jako wiodący dostawca samoobsługowych rozwiązań wspiera handel, usługi finansowe, usługi turystyczne i wiele innych gałęzi przemysłu, a teraz może dzielić się najlepszymi praktykami również z sektorem pocztowym. Jesteśmy przekonani, że automatyczny terminal pocztowy zrewolucjonizuje oblicze placówek pocztowych w ciągu najbliższych kilku lat” – mówi Wolfgang Kneilmann, wiceprezes NCR na region Europy Środkowej i Wschodniej.
Aktualnie – ze względu na ogromną liczbę nierentownych placówek pocztowych na całym świecie – potencjał rynku, na którym mogą być wdrożone automaty pocztowe obejmuje około 670 tys. punktów. Ze względu na powszechny charakter świadczonych tam usług, nie mogą być one – zgodnie z przepisami prawa – zamykane. Urządzenia – wdrażane wspólnie przez InPost oraz NCR – mogą stać się zatem doskonałym rozwiązaniem dla operatorów narodowych. Tym samym mają szansę zapoczątkować nieuniknione zmiany w regulacjach poszczególnych państw, ograniczające aktualnie możliwość wdrażania innowacji w obszarze tradycyjnych usług pocztowych.
„Paradoksalnie automat pocztowy to usługa, która nie tylko rewolucjonizuje – z perspektywy klientów indywidualnych – sektor pocztowy, ale przede wszystkim ma ogromne szanse przyczynić się do ograniczenia kosztów funkcjonowania Poczty Polskiej. Automatyczny terminal pocztowy z powodzeniem może zastąpić niewielką placówkę, zlokalizowaną np. na terenach wiejskich lub być doskonałym uzupełnieniem funkcjonujących placówek, źródłem wartości dodanej dostarczanej Klientom. InPost zobowiązuje się do ponoszenia kosztów wdrożenia i serwisowania sieci automatów pocztowych, natomiast Poczta Polska będzie odprowadzała nam jedynie określony procent z opłaty za realizację danej usługi. Jestem przekonany, że to genialne rozwiązanie, zwłaszcza w kontekście trudności finansowych operatora narodowego, związanych z utrzymywaniem małych, nierentownych placówek” – przekonuje Brzoska.
Jednocześnie Grupa Integer.pl aktywnie kontynuuje zagraniczną ofensywę, związaną z wdrożeniem niemal w całej Europie do końca 2016 roku około 16 tys. urządzeń do samodzielnego, całodobowego nadawania i odbierania przesyłek. Do końca 2012 roku Grupa Integer.pl planuje przeznaczyć na rozwój usługi Paczkomaty InPost od 40 do 80 mln zł, a niemal pięcioletni projekt międzynarodowej ekspansji – realizowany wspólnie z PineBridge Investments, globalnym funduszem private equity – wyceniany jest na około 300 mln euro.