Trzy cechy opłacalnego programu partnerskiego w IT

przez | 26/09/2012

Do dyspozycji firm decydujących się na odsprzedaż istniejących usług z dziedziny IT pozostają dwa sposoby działania – programy partnerskie lub resellerskie. Zdecydowanie łatwiejszym rozwiązaniem, z punktu widzenia początkującego użytkownika, jest pierwszy z nich, i to właśnie na nim skupimy się w dzisiejszym artykule, mówiąc o tym – kto może polecać, w jaki sposób i wreszcie – ile można na tym zarobić?

Programy partnerskie zwykle polegają na polecaniu produktu lub usługi w zamian za otrzymanie prowizji od transakcji. Rola partnera kończy się na rekomendacji usługi, ponieważ fizyczną obsługą klienta w całości zajmuje się firma wytwarzająca dany produkt. Zarabianie w tym przypadku jest proste, a co więcej – nie generuje dalszych zobowiązań po stronie polecającego.

W wypadku usług abonamentowych prowizja może być odnawialna przy każdorazowej wpłacie, co czyni te usługi szczególnie interesującymi dla polecających. Tym tropem idą niektóre firmy hostingowe, oferujące klientom możliwość polecania usług za prowizją. Niemniej, decydując się na udział w programie, warto dokładnie wiedzieć, jakie cechy powinien posiadać, by faktycznie dał realny zarobek dla polecającego.

Po pierwsze: Kto może polecać?

Niektóre z firm idą „na skróty” i ograniczają możliwość zarabiania na poleceniach jedynie prowadzącym działalność gospodarczą. Oczywiście, podatkowo jest to najłatwiejsze do wykonania, jednak naturalnie ogranicza pole działania dla tych, którzy chcą polecać usługi bez wymogu posiadania firmy.

W wypadku usług hostingowych uczestnikami programów partnerskich są przede wszystkim graficy, webmasterzy, programiści i administratorzy. Jeśli nie prowadzą własnej firmy, a są jedynie freelancerami, konieczność wystawienia faktury w celu odbioru prowizji jest dla nich utrudnieniem. Stąd dobry program powinien umożliwiać im łatwe rozpoczęcie działań oraz sprawić, że będą mogli odebrać wypłatę zgodnie z prawem podatkowym, przy minimalnym poziomie niezbędnych formalności.

Ciekawe! Alternatywne rozwiązanie oferuje firma Blink.pl. Wdrożony system pozwala działać zgodnie z przepisami podatkowymi, umożliwiając zarabianie osobom fizycznym, które nie prowadzą działalności gospodarczej. Pamiętajmy, że mowa tutaj o wypłacie rzeczywistej prowizji, a nie rabatowaniu czy przyznawaniu nagród rzeczowych.

Po drugie: Ile można zarobić?

Zarobki w programach poleceń wynikają z kilku czynników. Należą do nich przede wszystkim: poziom oferowanej prowizji, to, czy jest ona jednorazowa, czy też odnawialna, a także liczba usług, za które przysługuje wypłata, a które partner jest w stanie skutecznie polecić.

Okazuje się, że firmy hostingowe nie zawsze pozwalają na realizację prowizji od każdej transakcji. Dla przykładu – rejestracja domen zazwyczaj nie jest objęta programem poleceń. O ile sama rejestracja często jest darmowa lub kosztuje kilka złotych, to już odnowienie domeny staje się często źródłem bardzo przyzwoitej marży (np. „Zarabiaj z Ogicom” czy „Zarabiaj z Blink”).

Ciekawe! Poziomy prowizji różnią się od siebie, jednak w usługach abonamentowych najważniejsze jest to, jaką prowizję otrzymujesz za odnowienia, a nie za sam fakt aktywacji usługi. W dłuższym terminie będzie ona mieć znacznie większy wpływ na twoje prowizyjne zarobki.

Po trzecie: Jak można polecać?

Istotnym elementem jest system poleceń. Otóż okazuje się, że niektóre programy przewidują polecanie jedynie poprzez umieszczenie banera lub linku na stronie internetowej. Tymczasem istotniejsze wydają się bardziej osobiste formy rekomendacji, na przykład takie, które umożliwiają bezpośrednie wpisanie kodu polecającego w formularzu aktywacji danego usługi.

Porównanie programów firm hostingowych

Ogicom.pl

Blink.pl

Home.pl

SuperHost.pl

Za domeny

20%

20%

Za VPS’y

20%

Za hosting współdzielony

20%

20%

20%

10%

Za pozycjonowanie

20%

20%

Tabela z prowizją procentową za odnowienia przy założeniu polecenia 3 serwerów współdzielonych i cenach bez promocji. Dane ze stron operatorów z dnia 2012-09-24.

Na koniec warto wiedzieć, czego można oczekiwać od dostawcy usług? Możemy wymagać tego, aby przede wszystkim dbał o atrakcyjność oferty – w końcu to klucz do łatwiejszego polecania dla jego partnerów. Mile widziane są zatem wszelkie promocje. Dzięki nim partnerzy zyskują dobre argumenty do rozmów z potencjalnymi klientami.