Optymalizacja wyzwaniem dla działów HR

Coraz większa rola HR w organizacjach, zmieniające się wymagania kadrowe, wahania na rynku pracy oraz ciągły rozwój technologiczny to czynniki, które mają wpływ na funkcjonowanie działów HR.Portal Pracuj.pl postanowił sprawdzić, jak polskie firmy dbają o usprawnienie pracy head hunterów oraz wizerunek firmy jako pracodawcy.

Jak wynika z badania „Wyzwania HR w 2013 roku”* przeprowadzonego na zlecenie Pracuj.pl, kosztowa i czasowa optymalizacja procesu pozyskiwania pracowników to trzecie spośród największych wyzwań w obszarze rekrutacji, jakie staną przed działami HR w przyszłym roku – taką odpowiedź wskazała co trzecia badana firma.

Zatrudnienia poszukuje coraz więcej kandydatów, dlatego firmy częściej też korzystają z nowoczesnych narzędzi, dzięki którym szybciej dokonują selekcji życiorysów lub mogą przeprowadzić wideo-rozmowę, nie narażając się na koszty, w sytuacji kiedy upatrzony talent nie ma możliwości przyjechać do siedziby rekrutującego. Jak potwierdzają zapytani HR-owcy, znaczenie nowoczesnych technologii w codziennej pracy działów będzie jeszcze rosło. Według niemal połowy z nich (47%) to trend, który ma największe szanse na upowszechnienie się w praktyce rekrutacyjnej firm w przyszłym roku.

1 eRecruiter, Pracuj.pl

Źródło: Raport Pracuj.pl „Wyzwania HR 2013”

Wśród sposobów na optymalizację pracy HR-owcy na trzecim miejscu wskazali ATS-y (ang. Applicant Tracking Systems), czyli internetowe narzędzia wspomagające zarządzanie rekrutacjami. Warto jednak wspomnieć, że dla co piątej z firm (21%) są one także elementem budowania wizerunku firmy jako pracodawcy (employer branding), gdyż znacząco ułatwiają komunikowanie się z kandydatami na różnych etapach rekrutacji. Prowadzenie relacji z potencjalnymi pracownikami staje się bowiem coraz bardziej istotne – pracują nad tym działy HR, często wspomagane przez działy PR.

Niestety, jak wynika z badania Wyzwania HR 2013, największą barierą w rozwoju działań budujących wizerunek pracodawcy w Polsce jest brak środków na odpowiednie rozwiązania – w tym właśnie ATS-y, ale również interaktywną zakładkę Kariera oraz takie projekty jak targi pracy czy dni otwarte. Ponad połowa badanych przyznała, że w ich organizacjach stanowi to coraz większe wyzwanie.

Jak jednak zauważa Marcin Sieńczyk, odpowiedzialny w Grupie Pracuj za rozwój aplikacji do rekrutacji eRecruiter, pracodawcom nie opłaca się oszczędzać na inwestowaniu w nowoczesne rozwiązania:

– Dzięki zastosowaniu nowoczesnych narzędzi wspomagających rekrutację, rekruter szybciej wybierze życiorysy spełniające wymagania, przeprowadzi wirtualną rozmowę z potencjalnym kandydatem i wygeneruje automatycznie raport podsumowujący. Zaoszczędzony czas może wtedy przeznaczyć na pogłębione relacje z kandydatami, co z pewnością pozytywnie wpłynie na opinie o firmie. Nowoczesne technologie w rekrutacji to nie tylko oszczędność czasu i kosztów, ale również wymierne korzyści finansowe.

*Badanie „Wyzwania HR w 2013 roku” Pracuj.pl i Interaktywny Instytut Badań Rynkowych, lipiec 2012, N=398.

eRecruiter to przyjazna w obsłudze internetowa aplikacja wspierająca zarządzanie rekrutacjami oraz bazą kandydatów w firmie. Umożliwia szybkie przygotowanie i publikację ogłoszeń rekrutacyjnych na firmowej stronie www, w Intranecie, w portalu Pracuj.pl oraz innych internetowych serwisach rekrutacyjnych. eRecruiter umożliwia także zbieranie aplikacji kandydatów za pomocą skonstruowanego przez osobę rekrutującą formularza aplikacyjnego, a nie poprzez skrzynkę e-mail. To znacznie ułatwia weryfikację doświadczenia zawodowego i umiejętności kandydatów już w pierwszym etapie naboru. Pozyskiwanie aplikacji poprzez formularze aplikacyjne to pierwszy krok do zbudowania wewnętrznej bazy CV kandydatów zainteresowanych podjęciem pracy w firmie. Dane kandydatów, uzupełniane o oceny uzyskane podczas procesu kwalifikacyjnego, tworzą bazę, którą można dowolnie przeszukiwać i filtrować. Dużym ułatwieniem jest funkcja ujawniająca źródło, z którego kandydat aplikował na ogłoszenie – wskazuje najskuteczniejsze kanały rekrutacyjne i pozwala optymalizować wydatki przeznaczone na pozyskiwanie nowych pracowników. eRecruiter jest produktem Grupy Pracuj Solutions, będącej także właścicielem portalu rekrutacyjnego Pracuj.pl.

Grupa Pracuj Solutions oferuje innowacyjne rozwiązania rekrutacyjne, wspierające pracodawców w skutecznej rekrutacji i budowaniu wizerunku firm, jako pracodawców. W obszarze działalności firmy znajdują się serwisy rekrutacyjne, systemy rekrutacji on-line, usługi wizerunkowe oraz inne przedsięwzięcia internetowe.

Grupa Pracuj Solutions jest właścicielem wiodących serwisów rekrutacyjnych w Polsce i na Ukrainie (polskiego Pracuj.pl i ukraińskiego Rabota.ua) oraz serwisów branżowych Jobs4. Działania rekrutacyjne wspierają oferowane przez Grupę Pracuj Solutions usługi wizerunkowe: Wirtualne Targi Pracuj.pl oraz przewodniki „Pracodawcy” i „Praktyki” skierowane do studentów i absolwentów. Firma oferuje także dwa internetowe systemy rekrutacyjne: eRecruiter i Lumesse. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań technologicznych, oba systemy umożliwiają efektywną kosztowo i czasowo rekrutację i selekcję kandydatów do pracy.

Grupa Pracuj Solutions jest także współwłaścicielem spółki Profeo, prowadzącej biznesowe portale społecznościowe w Polsce i na Ukrainie oraz wirtualnego centrum doradztwa w karierze ArchitekciKariery.pl. W 2007 roku w rankingu „Fast 50” firmy Deloitte Grupa Pracuj Solutions została uznana za dwunastą najszybciej rozwijającą się firmę z branży IT w Europie Środkowo-Wschodniej, a także jedną z 500 najszybciej rozwijających się firm z branży IT w całej Europie. W kwietniu 2008 roku Grupa Pracuj Solutions otrzymała tytuł „Najlepszego Pracodawcy” w rankingu firmy Aon Hewitt.

PRportal.pl – informacje prasowe dla biznesu