Firmy zapominają o domenach

przez | 12/09/2012

Współcześnie rola domen internetowych znacznie wzrosła – stały się one nieodłącznym elementem marki, a w niektórych przypadkach nawet markami samymi w sobie. Tymczasem okazuje się, że polskie przedsiębiorstwa nie do końca zdają sobie sprawę z tego, jak istotne w dbaniu o własny wizerunek w internecie jest prowadzenie właściwej polityki domenowej.

Nikogo już nie dziwią milionowe transakcje na światowym rynku, dokonywane w celu zabezpieczenia odpowiednich domen. Warto przypomnieć chociażby zakup adresu fb.com przez serwis społecznościowy Facebook, który za dwie literki zapłacił 8,5 mln dol. Duże korporacje zatrudniają administratorów dedykowanych do zarządzania internetowym portfolio adresów bądź zlecają taką usługę specjalistycznym firmom zewnętrznym. W związku z dążeniami do zabezpieczenia marki w internecie dochodzi niekiedy do kontrowersyjnych przypadków. Było nim ostatnio złożenie przez Apple wniosku do Urzędu Patentowego RP w sprawie znaku towarowego a.pl, co pokazało, że polska domena staje się coraz ważniejsza na rynku światowym.

Rejestr tzw. „peelki” zgromadził niebagatelną liczbę 2,3 mln domen. Wysoka konkurencja wśród firm poszukujących pożądanej nazwy w sieci powinna przekładać się na duże zaangażowanie przedsiębiorstw w budowanie odpowiedniego wizerunku w internecie. Tymczasem okazuje się, że wciąż dochodzi do rażących zaniedbań, które na przestrzeni kilku ostatnich lat doprowadziły do spektakularnych zniknięć polskich serwisów internetowych. Takiego błędu nie ustrzegł się m.in. jeden z największych polskich sklepów internetowych, który zwyczajnie zapomniał o przedłużeniu abonamentu domeny. Jak pokazały badania przeprowadzone wśród serwisów internetowych spółek notowanych na GPW zrealizowane przez Monit24.pl, prawie 9% awarii było związanych z działaniem DNS, a jedną z przyczyn problemów był również brak przedłużenia domeny internetowej.

– Wynik badań mocno nas zaskoczył. Wydawałoby się, że duże firmy będą bardziej świadome wizerunkowej wartości obecności w internecie i strat na jakie narażają je awarie serwisu. W naszej działalności w pełni zdajemy sobie sprawę z wartości, jaką dla współczesnego biznesu są domeny internetowe. Jako dostawca usług internetowych zdecydowaliśmy się na zbudowanie marki w 100% spójnej z adresem WWW, co jest coraz częstszym trendem w e-biznesie – mówi Tomasz Kuźniar, Prezes Zarządu Monit24.pl.

Na atrakcyjne domeny niezabezpieczone przed wygaśnięciem czyha rzesza osób, na co dzień zajmujących się handlem domenami internetowymi. Istnieje nawet dedykowana usługa przechwytywania domen internetowych oferowana przez wybranych rejestratorów, która zapewnia możliwość pierwszeństwa rejestracji wygasającego adresu.  Aktualnie 40% polskich domen tracących ważność nie jest odnawianych. W tej puli znajdują się również adresy niezabezpieczone przez firmy – może się zdarzyć, że w przyszłości będą one musiały odkupić domenę za kwotę o kilkadziesiąt razy wyższą, niż wyniosłaby opłata za jej odnowienie.

Monit24.pl

Monit24.pl to firma dostarczająca innowacyjny system kontroli działania usług interne­towych. Centrum informatyczne monitoringu zlokalizowane jest w serwerowni ATM S.A. w Warszawie, a poszczególne stacje monitorujące w serwerowniach w całej Polsce, Europie i Świecie. Usługi Monit24.pl obejmują obecnie przeszło tysiąc serwisów internetowych firm takich, jak banki, uczelnie wyższe, sklepy internetowe, firmy hostingowe i agencje rządowe. Monit24.pl istnieje na rynku od 2006 r. Partnerem strategicznym firmy jest spółka K2 Internet. Monit24.pl od 3 lat jest członkiem jury konkursu Złota Strona Emitenta, gdzie system ocenia szybkość działania i dostępność serwisów ponad 700 spółek notowanych na GPW.