Rok szkolny z robotami

O tym, że nauka przedmiotów ścisłych może być świetną zabawą, przekonało się kilkuset uczestników półkolonii z robotyki i informatyki RoboCAMP.

Dzieci i młodzież projektowała, konstruowała i programowała roboty, rozwijając w ten sposób nie tylko wyobraźnię, ale także ciekawość świata i swoje zainteresowania. W Polsce tego typu zajęcia edukacyjne to wciąż nowość, w przeciwieństwie do takich krajów jak Japonia czy USA. Tam już od dawna wiadomo, że nawet dzieci mogą tworzyć roboty. Jednak powoli i w naszym kraju robotyka zyskuje na popularności. Od października, niemal równocześnie z nowym rokiem szkolnym ruszają zajęcia popołudniowe!

Głównym założeniem autorskiego programu nauczania RoboCAMP jest nauka poprzez zabawę. Umożliwia to młodym konstruktorom szybkie przyswajanie wiedzy, nie tylko z informatyki, robotyki, fizyki i matematyki, ale również z biologii, geografii czy historii. Łatwość nauki sprawia, że dzieci są ciekawe świata i poznawania coraz to nowszych i trudniejszych zagadnień. Ponadto, podczas zajęć kursanci uczą się logicznego myślenia oraz pracy w zespole.

Jak powstaje robot w rękach dziecka?

To proste. Najpierw lektorzy tłumaczą im zagadnienia potrzebne do zaprogramowania robotów, następnie dzieci budują konstrukcje z klocków, po czym dodają kostkę programującą, silniki i czujniki. Kolejny krok to programowanie w intuicyjnym programie graficznym. Efekty prac zadziwiają nie tylko dzieci, ale także samych rodziców – ich roboty potrafią strzelać, sprzątać, a nawet pokonywać przeszkody czy podawać kubek z napojem! Niezwykle emocjonujące są także tzw. walki sumo, w których uczestniczą zbudowane przez kursantów konstrukcje.

„Dzieci nawet nie zauważają, że budując roboty uczą się, a swoją wiedzę od razu wykorzystują w praktyce. Nauka poprzez zabawę to najlepszy sposób na zachęcenie dzieci do nauki powszechnie nielubianych przedmiotów jak matematyka czy fizyka. Nawet sześciolatki poznają zasady matematyczne i podstawy programowania”. – tłumaczy Wojciech Syrocki, Prezes Zarządu firmy RoboCAMP. – „Te warsztaty pobudzają kreatywność, łączą zabawę i wstęp do poważnego poznawania elektroniki oraz komputerów” – dodaje.

Zajęcia popołudniowe to aż 20 godzin warsztatów dydaktycznych z zakresu robotyki oraz programowania. Nauka trwa przez dziesięć dni, co umożliwia dzieciom systematyczne i rzetelne zdobywanie wiedzy oraz nowych umiejętności, jak i skuteczne ich utrwalanie. Dodatkowo świetnie się przy tym bawią, ponieważ dzięki zdobytej wiedzy tworzą swoje własne roboty wykonujące różne czynności – od najprostszych po coraz bardziej skomplikowane.

Na początku września rozstrzygnięta została III edycja konkursu rysunkowego „Robot, który zmieni świat”. Konkurs polegał na narysowaniu przez dziecko konstrukcji robota z klocków, który chciałoby zbudować. Laureatką została 8 letnia Ania Mroczek, która wraz z innymi dziećmi będzie budowała narysowanego przez siebie robota na najbliższych warsztatach podczas ferii zimowych.

 

1 RoboCAMP, Wojciech SyrockiRoboCAMP rozpoczęła swoją działalność w 2006 roku po zajęciu pierwszego miejsca w Konkursie na Biznesplany realizowanego przez Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości. Od tego czasu RoboCAMP prężnie działa na rzecz edukacji dzieci i młodzieży z zakresu robotyki, informatyki i programowania. W ramach autorskiego programu organizuje warsztaty oraz szkolenia dla dzieci i młodzieży w wieku szkolnym i gimnazjalnym, podczas których w atmosferze zabawy młodzi inżynierowie mają możliwość rozwijania swoich umiejętności i pasji. RoboCAMP jest laureatem konkursu „Liderzy Europejskiego Roku Kreatywności i Innowacji 2009 w Polsce”, w kategorii Nauka i Technika, Mocni Wizerunkiem oraz wyróżniony przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Partner merytoryczny Fundacji Fabryka Talentów działającej na rzecz prowadzenia i wspierania wszelkich zajęć szkolnych i pozaszkolnych, rozwijających zainteresowanie dzieci i młodzieży osiągnięciami nauki oraz techniki, organizator Międzynarodowego Turnieju Robotów FIRST LEGO League.

PRportal.pl – informacje prasowe dla biznesu