Polacy niechętni zmianom, choć mogą zyskać

Chętniej zmieniamy firmę ubezpieczeniową oraz operatora sieci komórkowej, niż bank, czy dostawcę energii, ale generalnie nie jesteśmy skłonni do częstych zmian – wynika z badania zorganizowanego przez towarzystwo ubezpieczeń Link4.

W badaniu Barometr Link4 okazało się, że w ciągu ostatnich czterech lat tylko 16% Polaków zmieniło firmę ubezpieczeniową przy zakupie nowej polisy komunikacyjnej. Natomiast 19% osób wybrało nowego operatora sieci komórkowej. Może to dziwić ponieważ firmy ubezpieczeniowe i telekomunikacyjne prześcigają się obecnie w tworzeniu coraz bardziej konkurencyjnych ofert zarówno z zakresie cen jak i warunków, a zmiana w tym przypadku jest stosunkowo łatwa. „Z badań wynika także, że zdecydowana większość osób, które zmieniły ubezpieczyciela i sieć komórkową uznała tę zmianę za bardzo korzystną. Warto więc sprawdzać propozycje różnych firm.” – mówi Marcin Niewiadomski, członek zarządu w Link4.

Zaskoczeniem jest jeszcze niższa skłonność do zmiany banku, ponieważ w ciągu ostatnich czterech lat tylko 10% osób podjęło taką decyzję, chociaż również usługi bankowe są obecnie bardzo konkurencyjne. Natomiast dostawcy energii nie zmienił prawie nikt, mimo że wolny rynek energii elektrycznej istnieje w Polsce od pięciu lat. Wynika to prawdopodobnie z niskiego zaangażowania w te produkty, bądź usługi. Badania pokazują, że np. ubezpieczenia są tak samo angażujące konsumentów jak… piwo bezalkoholowe.

Posiadacze samochodów niezbyt często zmieniają markę swojego auta. W ciągu ostatnich czterech lat samochód zmieniło 20% osób. Czy jeździmy starymi samochodami? „Wbrew obiegowym opiniom raczej nie. Chociaż średnia wieku aut wystawionych do sprzedaży na portalu Otomoto.pl w kwietniu 2011 wyniosła 8,7 roku, to w Europie średni wiek rejestrowanego samochodu wynosi 8 lat. Różnicy właściwie nie ma. Niektóre badania na dużych próbach pokazują, że średni wiek aut w Polsce to 10-11 lat. Dane CEPiK mówią zaś o 16 latach, ale mogą one być nieprecyzyjne. Duży wpływ na zmianę marki mają zakupy flotowe”. – powiedział Roman Kantorski, prezes Polskiej Izby Motoryzacji.

Niechęć do zmian widoczna jest także w najważniejszych sferach naszego życia. Polacy są wierni swojemu miejscu pracy (pracę zmienił co trzeci Polak, średnio 6 i pół roku temu) oraz swoim partnerom (co siódmy Polak przyznaje się do zmiany partnera życiowego, średnio niemal 10 lat temu). Co ciekawe co dziesiąta osoba, która dokonała takiej zmiany uważa ją za niekorzystną.

W bardziej błahych obszarach życia (choć może tylko pozornie) Polacy także nie wykazują zbytniej otwartości na zmiany. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy tylko 35% kobiet zmieniło perfumy, a 26% mężczyzn zdecydowało się na inną wodę kolońską. Polacy są też przywiązani do swojej ulubionej marki papierosów. W ciągu ostatnich 5 lat tylko 11% palących dokonało zmiany. O nowej szczoteczce do zębów pamięta większość badanych, ale średnio zmieniamy ją co pół roku.

Badanie „Barometr Ubezpieczeniowy Link4” zrealizowane zostało metodą wywiadu bezpośredniego, w maju 2012 roku, przez instytut badawczy IPSOS, na reprezentatywnej próbie 975 mieszkańców Polski w wieku powyżej 18 lat.

PRportal.pl – informacje prasowe dla biznesu