Euro 2012 – sukces mimo porażki

Systematycznie maleją obawy Polaków związane z organizacją Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012 – wynika z badania „Euro 2012 Tracking marek”, prowadzonego w trybie codziennym przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych (IIBR).

Kilka dni przed inauguracją turnieju EURO 2012, 2 czerwca, niemal połowa badanych (45%) deklarowała, że nasz kraj jest nieprzygotowany do tak dużej imprezy sportowej. Co ciekawe, od momentu startu XIV Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej – liczba osób podzielających to zdanie systematycznie spadała, by w dniu otwarcia (8 czerwca) osiągnąć 27%. Testem dla organizatorów okazały się wydarzenia po meczu Polska-Rosja (12 czerwca). Jak pokazują wyniki badania IIBR – ankietowani pozytywnie ocenili poziom przygotowania do Mistrzostw, nawet w kontekście incydentów po rozgrywkach ze sborną. Odsetek osób dostrzegających złą organizację spadł w dniach 14-16 czerwca poniżej 10%. Na ocenę przygotowania wpływ mogła mieć także euforia towarzysząca nadziejom na awans reprezentacji Polski do dalszej części rozgrywek.

W ciągu ostatnich dwóch tygodni systematycznie spadał także odsetek osób dostrzegających utrudnienia w codziennym życiu spowodowane odbywającymi się w Polsce Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej. Najwięcej osób odczuwało je przed rozpoczęciem turnieju, w dniach 30 maja – 8 czerwca niedogodności dostrzegała około połowa badanych. Po meczu Polska-Grecja odsetek ten systematycznie spadał i wyniósł 23% tuż przed meczem z Rosją. Jednostkowy wzrost zanotowano dzień po rozgrywkach z reprezentacją Rosji – co mogło mieć związek z mającymi w tym czasie miejsce incydentami. Tuż po meczu Polski z Czechami (17 czerwca) utrudnienia zauważało 17% badanych, a 19 czerwca – 12% – co stanowi najniższy odsetek w całej historii pomiaru.

1 Interaktywny Instytut Badań Rynkowych, Janusz Sielicki, UEFA EURO 2012

„Codzienny monitoring nastawienia Polaków do odbywających się w naszym kraju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej pozwala śledzić dynamikę obaw związanych z realizacją turnieju w Polsce. Okazuje się, że wraz z kolejnymi meczami i upływającym czasem niechęć do turnieju oraz obawy z nim związane systematycznie maleją. EURO 2012 nie okazało się sukcesem dla polskich piłkarzy, ale w odbiorze społecznym są duże szanse na sukces Polski w wymiarze organizacyjnym” – podkreśla Janusz Sielicki, Dyrektor ds. Badań w IIBR.

W czasie trwania turnieju sukcesywnie zmniejszała się także grupa osób, które wolałyby aby Euro 2012 było rozgrywane w innym kraju niż Polska. W momencie rozpoczęcia Mistrzostw niezadowolenie z faktu, że EURO 2012 odbywa się w naszym kraju deklarowała1/3 badanych (31% w dniu 3 czerwca). Na uwagę zasługuje gwałtowny spadek podobnych przekonań (z 16% do 8%) tuż po meczu Polska-Rosja. Zgodnie z wynikami badania IIBR na dzień 19 czerwca – tylko 6% badanych żałuje, że Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012 rozgrywane są właśnie w Polsce.

PRportal.pl – informacje prasowe dla biznesu