Jak przekuć szczęśliwość w sukces?

Wpływ osobistego szczęścia na sukces przedsiębiorstw i gospodarek krajowych, stworzenie sprawnego zespołu z nowicjuszy oraz hybrydowy model organizacji Samsunga, dzięki któremu koreańska firma podbiła świat – oto niektóre tematy lipcowego numeru Harvard Business Review Polska.

Przez lata wyznacznikami sukcesu firm, gospodarek krajowych i społeczeństw były wymierne wskaźniki finansowe, jak zysk czy produkt krajowy brutto. Według współczesnych teorii należy jednak zwrócić większą uwagę na ogólny „dobrostan”, który w dużej mierze zależy po prostu od poczucia szczęśliwości członków organizacji.

Taką tezę stawia w artykule „Ekonomia dobrostanu” Justin Fox, dyrektor wydawniczy Harvard Business Review. Jego zdaniem wskaźnik PKB jest nieodpowiednią miarą sukcesu państw, tak jak wcześniej były nim zwycięstwa militarne. – Statystycy przedkładają dobra i usługi, które są kupowane i sprzedawane, nad działania ekonomiczne, których wartość można oszacować – stwierdza Fox i postuluje stworzenie lepszego wskaźnika, który będzie uwzględniać „dobrostan” (ang. well-being) społeczeństwa, na który składa się również jego stopień rozwoju i rozwarstwienia społecznego.

Według profesora Janusza Czapińskiego kluczowym czynnikiem sukcesu gospodarek narodowych jest umiejętność współpracy. – To nie brak zadowolenia powinien być głównym powodem do zmartwienia osób kierujących polskimi firmami. Jest nim raczej niska umiejętność współpracy, która krępuje rozwój innowacji i spycha nasz kraj do narożnika, w którym o rozwoju gospodarczym nieodmiennie decydują niskie koszty pracy – mówi profesor w wywiadzie „Szczęście to nie wszystko” w najnowszym numerze HBRP. Jego zdaniem szczęście może jednak w pewien sposób determinować sukces, ponieważ szczęśliwi ludzie mogą liczyć na szybszy wzrost dobrobytu, są także bardziej kreatywni i produktywni w pracy. Tego samego zdania są Gretchen Spritzer i Christine Porath, które w artykule „Jak zadbać o trwałą efektywność personelu” wprowadzają termin „uskrzydlenia” pracownika – tak, by funkcjonował na wysokich obrotach, ale uniknął wypalenia.

Przykład na to, że można stworzyć doskonale funkcjonującą organizację z debiutantów płynie… z morza. W tekście „Jak z nowicjuszy stworzyć sprawny zespół” kapitan Krzysztof Baranowski – od bez mała 30 lat prowadzący kształcącą młodych żeglarzy Szkołę pod Żaglami – wraz z Katarzyną Bachnik opowiada o szkoleniu młodzieży od podstaw podczas długodystansowych, oceanicznych rejsów „Pogorią” i „Fryderykiem Chopinem”. Podczas rejsów młodzi adepci żeglarstwa muszą zmierzyć się z często nieprzyjazną pogodą, manewrami, obcymi portami czy awariami statku. Dlatego zadaniem kapitana jest jak najszybsze uformowanie z nich efektywnie działającej załogi, dzięki której żegluga będzie bezpieczna. Podstawą funkcjonowania na pokładzie jest sprawna, uświęcona tradycją organizacja życia i pracy, silne przywództwo oraz starania o utrzymanie równowagi wewnętrznej i dynamiki zespołu. Te doświadczenia z morskich wojaży można wykorzystać także w biznesie.

Kolejnym ważnym tematem nowego numeru HBRP jest wykorzystanie procesu fuzji tak, by organizacja maksymalnie na nim skorzystała, a menedżerowie rozwinęli swoje umiejętności przywódcze podczas integracji. W artykule „Korzyść, jaką daje fuzja” Ron Ashkenas, Suzanne Francis i Rick Helnick piszą o podstawowych szansach, jakie daje fuzja – zjednoczeniu pracowników wokół wspólnych celów, wzmocnieniu własnych zdolności wykonawczych, a przede wszystkim zbudowaniu mocnego zespołu. Zdaniem autorów „firmy, które nie wykorzystują fuzji lub przejęć do poddania próbie własnych talentów i rozwinięcia ich, marnują pieniądze.”

Jak stworzyć organizację, która odniesie prawdziwy sukces i stanie się jedną z najbardziej zyskownych i uznanych firm świata? Odpowiedzi udziela tekst „Paradoks sukcesu Samsunga” autorstwa profesorów Taruna Khanny, Jaeyonga Song i Kyungmooka Lee. Mało kto spodziewał się, że model nałożenia zachodnich praktyk biznesowych na japoński sposób organizacji przedsiębiorstwa wywinduje koreańską firmę na pozycję lidera nie tylko w dziedzinie badań i rozwoju, ale także marketingu i designu. Samsung jest modelowym przykładem firmy z Dalekiego Wschodu, która poprzez koncentrację na innowacyjności oraz przełamanie tradycyjnego sposobu zarządzania podbiła szturmem światowe rynki.

Lipcowy numer Harvard Business Review Polska trafił do sprzedaży 10 czerwca 2012 roku. Informacje o prenumeracie HBRP są dostępne pod adresem http://www.hbrp.pl/prenumerata/

PRportal.pl – informacje prasowe dla biznesu