Mobilna rewolucja na rynku zakupów grupowych?

Aplikacje mobilne, realizacja zniżki za pośrednictwem smartfonu zamiast drukowania kuponu, a nawet geolokalizacja rabatów w najbliższej okolicy – to jedne z najważniejszych zmian w obszarze zakupów grupowych. Te ostatnie, obok ofert linii lotniczych, to obecnie najpopularniejsze kategorie transakcji generowanych za pośrednictwem urządzeń mobilnych w Polsce wg raportu zanox Mobile Performance Barometer.

Od początku powstania pierwszych serwisów zakupów grupowych w Polsce, w kwietniu 2010 roku, nieodłącznym atrybutem kupowania za pół ceny były i są drukowane kupony zniżkowe. Dotychczas to dzięki nim można było zrealizować zniżkę u usługodawcy. Przyszłość zakupów grupowych to jednak m-commerce – dzięki wykorzystaniu urządzeń mobilnych,  nie trzeba już drukować kuponów zniżkowych, a rabat można pokazać u usługodawcy bezpośrednio na ekranie smartfonu.

W Polsce to właśnie serwisy zakupów grupowych obok linii lotniczych są najpopularniejszymi kategoriami transakcji generowanych za pośrednictwem urządzeń mobilnych (raport „zanox Mobile Performance Barometer” za 2011 rok). Ma w tym swój udział szybko rosnąca liczba użytkowników serwisów zakupów grupowych – trzy największe (Groupon, Citeam.pl, Gruper) notują od jednego do trzech milionów użytkowników miesięcznie.

Na jakich urządzeniach mobilnych najczęściej przeglądane są serwisy zakupów grupowych? W Polsce, inaczej niż w większości krajów europejskich, królują urządzenia z systemem Android, które odpowiadają za 43 proc. transakcji mobilnych. Smartfony oraz tablety pod flagą Apple (iPhone, iPad) idą w parze z niespełna co trzecim zakupem (raport zanox). Według raportu Generation Mobile 2012, już ponad 40 proc. internautów w Polsce posiada smartfon – obecnie bardziej mobilni są mężczyźni, z których ponad połowa korzysta z tego rodzaju urządzeń podczas, gdy takim gadżetem w torebce może pochwalić się prawie co trzecia kobieta.

Do tej pory aplikacje mobilne wprowadziły najpopularniejsze serwisy zakupów grupowych, jak Citeam.pl, Groupon czy Happy Day. Takie udogodnienia nie są obce również agregatorom ofert, jak GoDealla czy Rabatkowo.

Na rynku istnieje już jednak prostsze rozwiązanie, tzw. strona „lekka”, którą wprowadziły Deal LX oraz Citeam.pl: – Takie rozwiązanie wdrożyliśmy już w lutym tego roku. Lekka strona serwisu to wersja opracowana specjalnie na potrzeby przeglądania za pośrednictwem każdego urządzenia mającego połączenie z Internetem. Tym samym użytkownicy mogą korzystać z serwisu w znacznie uproszczonej formie, bez ściągania aplikacji. Strona lekka otwiera się bezpośrednio po wpisaniu adresu WWW – wyjaśnia Marta Krauze, dyrektor Citeam.pl.

Stronę lekką wprowadza w Polsce coraz więcej serwisów. Wersję portalu dopasowaną do kilkucalowego ekranu smartfonu czy nieco większego tabletu wprowadziły już m.in. Allegro, mBank, PKO Inteligo, T-Mobile, Onet.pl, Wp.pl czy Gazeta.pl.

To jednak nie koniec mobilnej rewolucji w obszarze zakupów grupowych. Od maja tego roku na rynku pojawiło się również rozwiązanie, dzięki któremu można wyszukiwać rabaty w zależności od miejsca aktualnego pobytu, przy wykorzystaniu GPS.

Aplikacja, która dzięki wykorzystaniu GPS w telefonie dosłownie doprowadzi użytkownika na obiad czy drinka z 20, 30-proc rabatem, została wprowadzona przez Citeam.pl z Grupy Allegro. Kup Blisko to nowa kategoria ofert – restauracje, kluby czy gabinety kosmetyczne oferujące rabaty nie płacą za wystawienie zniżki , a użytkownicy serwisu zamiast standardowej zapłaty za kupon, pobierają go na telefon.

– Zasadą Kup Blisko jest zaoferowanie przez usługodawcę rabatu na poziomie od 10 do ok. 30 proc. lub dodatkowej usługi, np. 2 w cenie 1, duży w cenie małego. Gdy w naszym urządzeniu mamy wbudowany GPS, nasz smartfon wytyczy bezpośrednią trasę do lokalu, w którym zapłacimy mniej – wyjaśnia Marta Krauze, dyrektor Citeam.pl.

Przykładowo, stojąc na warszawskim Nowym Świecie, za pomocą aplikacji Kup Blisko można wyszukać zniżki aktywne w najbliższym rejonie. Oferty są skategoryzowane według odległości, kategorii czy aktywności – część ofert może być bowiem uruchamiana w danych godzinach, na zasadzie happy hours.

Po pobraniu rabatu, np. na dania z menu restauracji, można już udać się do lokalu, gdzie po okazaniu zniżki na ekranie telefonu, klient od razu otrzymuje produkt po obniżonej cenie. Rabaty w ramach aplikacji Kup Blisko mogą być pobierane bez limitów. Dzięki temu ze zniżki może skorzystać w jednym czasie nawet kilkunastoosobowa grupa znajomych. Obecnie z aplikacji korzystają użytkownicy iPhone’ów czy smartfonów z systemem Android. Wystawienie oferty przez usługodawcę jest darmowe – dzięki temu lokalne restauracje, kluby czy centra rozrywki otrzymują nowe i bezpłatne narzędzie promocji.

PRportal.pl – informacje prasowe dla biznesu