Już połowa Polaków korzysta z bankowości elektronicznej

Jeszcze 10 lat temu jedynie 2% klientów banków zarządzało swoimi finansami przez Internet. Jednak z najnowszych danych przygotowanych przez TNS Polska dla Banku Zachodniego WBK wynika, że w pierwszym kwartale 2012 roku odsetek klientów korzystających z usług bankowości elektronicznej osiągnął już 49%.

Najnowsze badania wskazują, że Polacy nadal najczęściej korzystają z usług bankowych w placówkach. Aż 68% respondentów deklaruje, że oddział stanowi dla nich główny kanał komunikacji z bankiem. Jednak częstotliwość wykorzystania placówek bankowych jest znacznie niższa niż bankowości internetowej. Tylko 30% klientów deklaruje, że odwiedza oddziały klika razy w miesiącu, zaś z bankowości elektronicznej kilka razy miesiącu korzysta już 85% respondentów.

Bankowość internetowa odgrywa fundamentalną rolę we współczesnym multikanałowym modelu dystrybucji usług bankowych. Na przestrzeni ostatnich lat obserwujemy dynamiczny i regularny wzrost popularności bankowości internetowej. Wykształciła się nowa grupa konsumentów, która dzięki wykorzystaniu nowoczesnych narzędzi chce korzystać z usług bankowych w dogodnym dla siebie miejscu i w dowolnym czasie. Korzystanie z usług banków przybiera charakter „codzienny”, powszechny, a usługi rozliczeniowe stają się coraz bardziej wystandaryzowane. Bankowość internetowa stanowi doskonałą odpowiedź na ten kierunek rozwoju oferty bankowej – zauważa socjolog dr Marcin Idzik z TNS Polska.

Użytkownicy bankowości internetowej są młodzi, mieszkają w dużych miastach i są dobrze wykształceni. Odsetek korzystających z bankowości internetowej rośnie wraz ze wzrostem wykształcenia. Z bankowości internetowej korzysta niemal trzech na czterech (71%) klientów z wyższym wykształceniem. Wśród osób z wykształceniem podstawowym odsetek ten wynosi zaledwie 10%. Jednocześnie ponad połowa mężczyzn (52%), będących klientami banków, korzysta z bankowości internetowej, wśród kobiet ten odsetek jest niższy i wynosi 46%.

Dużą popularność bankowości internetowej można traktować jako trend prekursywny dla wschodzącej bankowości mobilnej. Obecnie z usług bankowości mobilnej korzysta podobny odsetek klientów banków jak jeszcze 8 lat temu z usług bankowości internetowej – dodaje Marcin Idzik.

Coraz większa popularność bankowości internetowej bierze się nie tylko z dużej regularności jej wykorzystywania, ale również z ciągłego poszerzania dostępnych usług w formule „na klik”.

Naszym klientom już nie wystarcza jedynie realizowanie płatności przez Internet, coraz częściej chcą oni zarządzać całościowo swoimi finansami on-line. Za tymi oczekiwaniami podąża przenoszenie większości usług bankowych do sieci – komentuje Miłosz Brakoniecki, dyrektor Bankowości Elektronicznej i Kart Debetowych w Banku Zachodnim WBK. Obecnie nasi klienci mogą bez wychodzenia z domu, jedynie za pośrednictwem Internetu, brać kredyty gotówkowe, zakładać lokaty, inwestować w fundusze, ulokować gotówkę na koncie oszczędnościowym lub uruchomić limit kredytowy – dodaje Miłosz Brakoniecki.

PRportal.pl – informacje prasowe dla biznesu