Plebiscyt „Mama w pracy” rozstrzygnięty

W środę 23 maja, w budynku Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie odbyła się Gala Finałowa piątej edycji konkursu „Mama w pracy” – organizowanego przez Fundację Świętego Mikołaja, dziennik Rzeczpospolita oraz instytut badawczy MillwardBrown SMG/KRC. W gronie wyróżnionych firm, które wspierają kobiety łączące macierzyństwo z rozwojem zawodowym znalazły się: Danone, DOW Polska oraz Hay Group. Spółka Danone już po raz drugi trafiła na listę zwycięzców konkursu. Dodatkowo Kapituła wyróżniła 26 innych przedsiębiorstw przyjaznych młodym mamom.

Certyfikaty przyznawane są na podstawie danych uzyskanych z elektronicznych ankiet, które anonimowo wypełniają pracownice organizacji zgłoszonych do konkursu. W tym roku wpłynęło 5.570 ankiet z 92 zgłoszonych instytucji.

„Mamy nadzieję, że konkurs przyczyni się do popularyzacji dobrych praktyk stosowanych przez nagrodzone firmy. Elastyczne godziny pracy, możliwość pracy z domu, prywatna opieka medyczna, dodatkowy płatny urlop macierzyński czy wsparcie finansowe z okazji urodzenia dziecka – to tylko niektóre z udogodnień, jakie coraz częściej gwarantowane są młodym mamom. Pracodawcy dostrzegają zalety pracujących mam, dlatego starają się zapewnić im jak najlepsze warunki. To właśnie na podstawie anonimowo wypełnionych ankiet przedsiębiorcy dowiadują się, co powinni zmienić, aby ułatwić młodym mamom godzenie obowiązków zawodowych z rolą rodzica” – podsumowuje Izabela Schnell z Fundacji Świętego Mikołaja.

Z danych opracowanych przez Instytut Badawczy MillwardBrown SMG/ KRC wynika, że aż 80% kobiet w ciąży spotyka się z życzliwym traktowaniem przez przełożonych, a aż 88% z wyrozumiałością współpracowników. Wciąż jednak kobiety napotykają na wiele trudności związanych z łączeniem pracy zawodowej z rolą mamy. Wśród matek wychowujących dziecko do lat 4 11% kobiet ma nieprzyjemności w pracy spowodowane korzystaniem ze zwolnienia lekarskiego, a 10% wbrew własnej woli pracuje w godzinach nadliczbowych. Oba problemy występują szczególnie często w większych firmach.

W 2012 roku w kategorii „DUŻE FIRMY” nagrodę otrzymała:

  • Danone Sp. z o.o.

W grupie „ŚREDNIE FIRMY” najwyżej oceniono:

  • DOW Polska Sp. z o.o.

Natomiast wśród „MAŁYCH FIRM” nagrodę otrzymała firma:

  • Hay Group Sp. z o.o.

Zwycięskie firmy oferują swoim pracownikom szereg udogodnień i rozwiązań, m.in.:

  • możliwość pracy z domu
  • elastyczne godziny pracy
  • dofinansowanie do wyprawki dla dziecka
  • dodatkowy miesięczny płatny urlop macierzyński
  • opiekę medyczną podczas ciąży oraz pokrycie kosztów porodu rodzinnego

Celem kampanii „Mama w pracy” jest zwrócenie uwagi na trudności Polek, które łączą pracę zawodową z rolą mamy, a także poprawienie sytuacji kobiet na rynku pracy. Pracodawcy coraz częściej uświadamiają sobie, że nowoczesna firma powinna być miejscem przyjaznym dla mam. Konkurs nagradza instytucje, które zapewniają młodym matkom bardzo dobre warunki zatrudnienia, umożliwiając jednocześnie łączenie macierzyństwa z pracą zawodową. Do konkursu mogą zgłaszać się firmy, w których co najmniej 15% zatrudnionych kobiet (min. 10 osób) wypełniło ankiety. Uzupełnione formularze trafiają do instytutu badawczego MillwardBrown SMG/KRC, który opracowuje raport. Wyniki otrzymują wszystkie firmy zgłoszone do konkursu. Na podstawie raportu pracodawcy dowiadują się jak postrzegana jest ich firma przez młode mamy.

Piąta edycja konkursu rozpoczęła się w październiku 2011 roku, a przedsiębiorstwa chętne do udziału w konkursie mogły zgłaszać chęć udziału do 15 marca tego roku.

Laureatami poprzednich lat zostali m.in.: Grupa Ikea, Nike Poland czy Żywiec Zdrój.

Honorowy patronat nad V edycją kampanii został objęty przez:

  • Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych
  • Business Centre Club
  • Forum Odpowiedzialnego Biznesu

Patronatu medialnego udzielili:

  • Instytut Pracy i Spraw Socjalnych (IPISS)
  • miesięcznik „Personel i Zarządzanie” (INFOR Ekspert)
  • Radio PLUS – Łagodne przeboje
  • serwis rekrutacyjny Pracuj.pl.

W ciągu 5 lat istnienia projektu udało się przeprowadzić badania w ponad 500 firmach, których pracownice łącznie wypełniły 22 622 ankiety.

PRportal.pl – informacje prasowe dla biznesu