Zakupy grupowe – jeden fenomen, różne oblicza

Dynamiczny rozwój sektora e-commerce będzie jednym z tematów głównych kolejnej edycji opracowywanego właśnie przez Gemius oraz IAB Europe raportu „Do You CEE?”. Już teraz Gemius prezentuje wyniki analizy fenomenu wzrostu liczby stron internetowych oferujących zakupy grupowe w regionie Europy Środkowej i Wschodniej. W pierwszej kolejności pod lupę wzięto Polskę, Rosję i Łotwę.

Intensywny rozwój segmentu zakupów grupowych sprawił, że sektor e-commerce w regionie CEE zyskuje na znaczeniu. Zgodnie z wynikami badania gemiusAudience za grudzień 2011 roku dla trzech wybranych krajów regionu tj. Polski, Rosji i Łotwy, zainteresowanie zakupami grupowymi online w ciągu ostatnich kilku miesięcy zdecydowanie wzrosło. Wszystko wskazuje na to, że ten trend ma szansę utrzymać się w najbliższych miesiącach.

Fenomen zakupów grupowych zaobserwować można na każdym z poddanych analizie rynków, jego oblicze jest jednak różne i zależy od indywidualnych cech danego kraju.

– Groupon aktywnie rozwija serwisy w Europie Środkowej i Wschodniej, w oparciu o doświadczenia zdobyte w 48 krajach. Kluczem do sukcesu i dobrej koniunktury całego segmentu jest atrakcyjny model biznesowy, angażujący internautów do zabawy podczas szukania każdego dnia najlepszej i najtańszej oferty, a wszystko za pomocą kilku kliknięć – podkreśla Anna Berezovskaya, General Manager Groupon Russia.

Marta Krauze z Citeam.pl (Grupa Allegro), opisuje rynek – Ten region jest dla nas bardzo atrakcyjny, ze względu na charakterystykę konsumentów obszaru CEE. Z jednej strony są oni dość wyczuleniu na punkcie ceny, z drugiej natomiast stopniowo przyzwyczajają się do zakupów online i e-płatności. Możemy założyć, że 2012 będzie kolejnym rokiem dynamicznego rozwoju e-commerce w regionie CEE, zwłaszcza na dużych rynkach takich jak Rosja czy Polska.

W Polsce popularność serwisów zakupów grupowych dynamicznie rośnie. Zgodnie z wynikami gemiusAudience za grudzień 2011, zasięg tego typu portali wśród internautów wyniósł 30%, co oznacza wzrost o 8 punktów procentowych względem roku poprzedniego.

Spośród 36 serwisów zakupów grupowych, jakie funkcjonowały na polskim rynku w grudniu 2011 roku, niekwestionowanym liderem jest Groupon.pl. Tak dynamicznie rozwijający się sektor charakteryzuje otwartość na nowych graczy, dlatego o pierwsze miejsce w każdej chwili zawalczyć mogą inne serwisy, które weszły na rynek w ostatnim roku. Dwa z nich – Citeam.pl i HappyDay.pl należą do wiodących internetowych zawodników o wysokiej rozpoznawalności marki. Pierwszym jest Grupa Allegro – lider na polskim rynku e-commerce, drugi serwis należy z kolei do Grupy Agora – narodowego potentata branży medialnej.

Dynamika rozwoju zakupów grupowych jest niezwykła, potwierdzeniem tego są wyniki Citeam.pl – serwisu, który miesiąc po premierze w lutym 2011 roku miał już na swoim koncie ponad 850 realnych użytkowników. Co więcej, obecnie Citeam.pl – tuż po roku od startu – ma 2,1 mln RU miesięcznie.

Inni nowi gracze na rynku e-commerce – Deallx.pl i Cuppon.pl również mieli bardzo dobrą pozycję startową (500 tys. RU na Deallx.pl, 240 tys. RU na Cuppon.pl), ale stracili na popularności w ostatnich miesiącach 2011 roku.

Gorączka zakupów grupowych ogarnęła również rynek rosyjski. W Rosji jednak, w przeciwieństwie do Polski, segment e-commerce zdominowany jest przez rodzimego gracza – Biglion.ru. Co ciekawe mimo, że szata graficzna serwisu wygląda zupełnie jak Groupon, Biglion.ru zostawia swojego największego międzynarodowego konkurenta daleko w tyle.

Od stycznia do grudnia 2011 roku zasięg BigLion.ru wzrósł o 30 punktów procentowych, co oznacza przyrost o 160 mln nowych użytkowników w czasie dwunastu miesięcy. Popularność serwisu idzie w parze z zaangażowaniem użytkowników – potencjalni konsumenci spędzają na stronie Biglion.ru więcej czasu niż na innych serwisach o podobnej tematyce.

Na łotewskim rynku internetowym działa obecnie około 40 witryn zakupów grupowych. Ich liczba – biorąc pod uwagę niewielki rozmiar rynku – jest imponująca. Zgodnie z wynikami badania gemiusAudience za grudzień 2011 roku, największymi graczami na Łotwie są Perkamkopa.lv. (zasięg na poziomie 9,4%) – serwis związany z miejscowym społecznościowym gigantem Draugiem.lv oraz Citylife.lv (zasięg 8,9%). Na trzeciej pozycji znajduje się portal Cherry.lv (zasięg 7.8%), będący częścią Cherry Media Group – firmy e-commerce, dynamicznie rozwijającej się w regionie bałtyckim.

Warto podkreślić, że właściciel Cherryy.lv połączył się w grudniu 2011 roku z innym znaczącym w regionie CEE graczem – Czech Slevomat Group, tworząc jeden z największych konkurentów Groupon w Europie Środkowej i Wschodniej.

PRportal.pl – informacje prasowe dla biznesu