Pierwszy w Polsce Wirtualny Urzędnik pomaga mieszkańcom i przedsiębiorcom w załatwieniu wielu spraw przez Internet. Urząd Miejski w Gdyni znalazł sposób na urzędniczy żargon w e-Urzędach

Gdynia jako pierwsze miasto uruchomiło na stronach e-Urzędu rozwiązanie Wirtualnego Urzędnika (www.wirtualny-urzednik.pl), ułatwiające mieszkańcom i przedsiębiorcom przedarcie się przez urzędowy żargon i załatwienie wielu spraw bez konieczności osobistej wizyty w Urzędzie. Innowacyjną technologię dostarczyła firma InteliWISE S.A, dzięki m.in. dofinansowaniu w badania i rozwój Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Każdy urząd w Polsce ma swoją stronę internetową, jednak próby przedarcia  się  przez urzędowy żargon i znalezienie informacji są problemem zarówno dla mieszkańców jak i przedsiębiorców. Powoduje to konieczność odwiedzin w Urzędach w celu uzyskania informacji, pomimo wydanych środków na stworzenie internetowych platform tzw e-Urzędów, które miały na celu ułatwienie poszukiwania informacji i odciążenie urzędników.

Gdynia jest pierwszym miastem w Polsce, które uruchomiło na swych stronach internetowych Wirtualnego Urzędnika – przyjazne obywatelom oprogramowanie, umożliwiające zrozumienie prostych pytań zadanych w mowie potocznej i znalezienie na nie odpowiedzi.

Wirtualny Urzędnik to inteligentne oprogramowanie dla e-Administracji, wykorzystuje istniejącą stronę www urzędu Jednostki Samorządu Terytorialnego – miasta, gminy, powiatu instytucji oraz zasoby wiedzy (np. BIP). Uruchamiany jest bez jakiejkolwiek ingerencji w obecną strukturę ani treść internetowej strony urzędu. Rozwiązanie pomaga w ten sposób, iż umożliwia petentowi wpisanie w okienko  pytania na swój własny sposób, używając języka potocznego, a nie błądzenie po kategoriach spraw spisanych w urzędniczym żargonie. Działa w oparciu o mechanizmy sztucznej inteligencji, dzięki czemu rozumie pytanie i natychmiast znajduje na nie odpowiedź, bądź kieruje w miejsce, w którym się ona znajduje.

„Każdego miesiąca ponad 200 tysięcy Polaków szuka w Internecie informacji związanych z Urzędem Stanu Cywilnego, a 135 tysięcy – o dowód osobisty, a to dopiero początek poszukiwań. Wyszliśmy z założenia, że każdy obywatel ma prawo do załatwiania spraw w przyjaznym urzędzie, stąd rozwiązanie które jest nakładką na każdy z istniejących urzędów. Do pomocy  zaprzęgliśmy najnowocześniejszą technologię Sztucznej Inteligencji, wytworzonej całkowicie przez polskich inżynierów. – powiedział Marek Trojanowicz, współzałożyciel InteliWISE S.A.

InteliWISE przygotowało uporządkowaną bazę zawierającą pytania i odpowiedzi dotyczące ponad 150 popularnych spraw do załatwienia. Ich lista powstała w wyniku analizy przychodzących drogą elektroniczną pytań internautów. Ich wybór konsultował zespół urzędników  na co dzień zajmujących się realizacją tych właśnie usług. W rezultacie zostały opisane sprawy z zakresu m.in.:

  • dowodów osobistych,
  • praw jazdy,
  • rejestracji pojazdów,
  • ewidencji Ludności,
  • działalności gospodarczej,
  • USC,

a także poszczególne tematy z zakresu działania następujących wydziałów:

  • Wydział Spraw Społecznych,
  • Wydział Polityki Gospodarczej i Nieruchoości,
  • Wydział Geodezji,
  • Wydział Architektoniczno-Budowlany,
  • Wydział Dochodów,
  • Wydział Środowiska,
  • Wydział Edukacji.

Uruchomienie usługi e-Urząd jest również przykładem, iż środki zainwestowane w Polskie innowacje oraz działalność badawczo rozwojową mogą przełożyć się na utylitarne korzystne dla milionów obywateli rozwiązania. InteliWISE uruchomiła tą zaawansowaną platformę, opartą o technologie sztucznej inteligencji  m.in. dzięki programom dofinansowania Narodowego Centrum Badań I Rozwoju, które finansuje polskie innowacje technologiczne.

Kolejne wdrożenie e-Urzędnika będzie miało miejsce na stronach internetowych Urzędu Miasta Stołecznego Warszawa. Odpowiednia umowa została już podpisana i obecnie trwają prace nad jej realizacją.

PRportal.pl – informacje prasowe dla biznesu