Krótki przewodnik po reklamach – Telewizja, prasa, outdoor

przez | 05/03/2012

Dobór odpowiednich mediów ma kluczowe znaczenie dla skuteczności kampanii. Dlatego w czasach kryzysu trzeba sięgać po najbardziej efektywne rozwiązania.

Reklama jest nieodzownym elementem procesu sprzedaży. Firmy mają do dyspozycji rozmaite ich formy i nośniki. Skuteczność promocji zależy w dużej mierze od przemyślanego doboru mediów. – W planowaniu działań reklamowych najważniejsza jest efektywność. Wielu naszych klientów wcześniej próbowało reklamować się w mediach tradycyjnych, ale optymalizacja kosztów sprawia że przesuwają swoje budżety w kierunku bardziej nowoczesnych mediów – mówi Szymon Świtilnik z firmy Medas-Media, która zajmuje się kompleksową realizacją reklam z wykorzystaniem nośników LED.

Z sondażu wykonanego przez Ipsos wynika, że aż połowa Polaków w wieku powyżej 15 lat przyznaje, że gdy w telewizji pojawia się blok reklamowy, sprawdza, co jest w tym czasie na innych kanałach. Zjawisko to nosi nazwę zappingu. Z tego samego sondażu wynika, że z uwagą reklamy śledzi zaledwie 4 proc. Polaków.

Emisja trzydziestosekundowej reklamy może kosztować nawet 40 tysięcy złotych, mimo to reklama telewizyjna może się opłacać. To dobry sposób na promocję dla dużych firm, które na wyprodukowanie i emisję spotu mogą przeznaczyć znaczne sumy. Najdroższa reklama, jaka kiedykolwiek powstała to dwuminutowy spot promujący nowy model Hondy. Sama produkcja tego spotu kosztowała 6,2 miliona dolarów, czyli trzy razy więcej, niż wynosi budżet przeciętnego polskiego filmu pełnometrażowego.

Według sondażu OBOP, dotyczącego życia kulturalnego Polaków, gazety codzienne czyta mniej niż jedna trzecia badanych. Co szósty Polak nie czyta w ogóle tygodników. Jest to medium, które sukcesywnie traci na rzecz Internetu, ale jako nośnik reklamy wciąż ma względnie silną pozycję na rynku.

W 2011 roku Związek Kontroli Dystrybucji Prasy odnotował spadek popularności dwóch największych dzienników („Fakt” i „Gazeta Wyborcza”) aż o 10 proc. względem 2010 roku. Mimo wszystko ceny reklam prasowych wciąż są relatywnie wysokie. Rozwiązaniem jest wykorzystanie prasy lokalnej, która gwarantuje niższy koszt dotarcia, ale znacznie zawęża grupę docelową (tego typu tytuły są najpopularniejsze wśród starszych odbiorców).

Dużą skuteczność działań reklamowych gwarantują działania innowacyjne i niestandardowe. Reklama outdoorowa prezentowana jest na specjalnie do tego przeznaczonych nośnikach, takich jak: ekrany LED,  billboardy, citylighty czy słupy ogłoszeniowe.

– Reklama na ekranach LED pozwala emitować spoty w miejscu, gdzie niejednokrotnie nie są dostępne inne nośniki – tłumaczy Szymon Świtilnik, media manager w firmie Medas-Media, brokera największej liczby ekranów reklamowych LED w Polsce.

Reklama „out of home” jest odpowiedzią na zmianę tempa życia. Jest ono coraz wyższe i sprawia, że Polacy coraz więcej czasu spędzają poza domem – a to wpływa na zmianę konsumpcji mediów. Co ciekawe, reklamy w przestrzeni miejskiej mają dobrą opinię wśród odbiorców – badania wykonane przez Demoskop w 2000 roku wykazały, że aż 60 proc. odbiorców uważa reklamę na ulicach za estetyczną i interesującą.

– Reklama zewnętrzna jest rzadziej odrzucana i lepiej oddziałuje na umysły konsumentów – mówi Szymon Świtilnik, z Medas-Media. – Dzieje się tak dlatego, że jej odbiorcy nie czują przymusu jej oglądania, nie mają też poczucia, że za nią zapłacili, tak jak ma to miejsce w przypadku reklam w prasie czy telewizji.

Formę reklamy należy dostosować do specyfiki firmy. Powinna ona być dopasowana do profilu działalności firmy, jej zasięgu a także grupy docelowej dla danego produktu. Dlatego przed wyborem rodzaju reklamy należy dokładnie sprecyzować profil potencjalnego klienta, wybrać medium, które najczęściej trafia do wybranej grupy docelowej a także określić swoje możliwości finansowe.