„Samobój Kuźniara” – raport NewsPoint

Potęga Internetu i internautów jest ogromna, ale niestety często niedoceniana przez wiele osób publicznych. W dobie serwisów społecznościowych internauci jednoczą się w zorganizowanych akcjach w piorunująco zaskakującym tempie.

Możliwości tak szybkiego rozprzestrzeniania się informacji i zjednoczenia internautów najwyraźniej nie docenił Jarosław Kuźniar – polski dziennikarz i prezenter telewizyjny, obecnie związany ze stacją TVN i TVN24. W miniony wtorek, 21 lutego 2012 w porannym programie TVN24 dziennikarz przeczytał krytycznego maila jednego z internautów oburzonego poziomem dziennikarzy wymienionej stacji telewizyjnej, sugerując, że zarówno Jarosław Kuźniar jak i dwaj inni wymienieni dziennikarze powinni pożegnać się ze stacją TVN. Mail brzmiał następująco:

„Czy wy Morozowski, Kuźniar, Rymanowski wiecie o tym, że jesteście tak prymitywni, że powinniście prowadzić jakieś wiejskie imprezy, a nie w telewizji się przedstawiać i to jest odczucie tysięcy widzów.”

Dziennikarz z uśmiechem odparł, że jeśli „tysiąc widzów tak napisze, odejdę”. Zaraz po wyemitowaniu tego fragmentu w Internecie ruszyła lawina postów i komentarzy, na Wykopie umieszczono filmik z deklaracją dziennikarza, a na Facebooku powstało specjalne wydarzenie pod nazwą „Zwalniamy Jarosława Kuźniara z TVN24”, gdzie internauci mogą umieszczać swoje apele o zwolnieniu dziennikarza. W ciągu dwóch dni zadeklarowało się ponad 3 tysiące internautów biorących udział w wydarzeniu – to znacznie więcej niż zasugerował sam dziennikarz.

Specjaliści NewsPiont postanowili przyjrzeć się działaniom zwolenników i przeciwników dziennikarza w Internecie. Jeszcze w dniu deklaracji dziennikarza w systemach NewsPiont oraz NewsPoint Social Media odnotowaliśmy łącznie 481 publikacji, głównie popierających deklarację dziennikarza o odejściu. Kolejnego dnia pojawiły się 134 publikacje.

Najwięcej komentarzy w ciągu dwóch dni, kiedy to przeprowadzono badanie pojawiło się na mikroblogach. Internauci komentowali wyzwanie Jarosława Kuźniara oraz udostępniali wzajemnie filmiki z deklaracją.

Najwięcej komentarzy zawierających słowo „Kuźniar” we wszystkich odmianach pojawiło się na mikroblogu twitter.com (357). 106 razy komentowano sprawę na Facebooku, a 52 razy na serwisie Wykop.pl, głównie udostępniając sobie filmik z deklaracją dziennikarza.

Metodologia

Badanie zostało wykonane metodą analizy danych. Jako materiał badawczy uwzględniono posty z 1 mln domen w social media monitorowanych przez system NewsPoint Social Media oraz z ponad 4 tys. portali monitorowanych przez NewsPoint. W pierwszym przypadku uwzględniono posty zawierające frazę „Kuźniar” we wszystkich odmianach, w drugim – artykuły zawierające słowo „Jarosław Kuźniar” we wszystkich odmianach. Analizowane teksty zostały opublikowane w sieci w dniach 21-22.02.2012r.

PRportal.pl – informacje prasowe dla biznesu