Klikali i dokarmiali – podsumowanie akcji „Nakarm psa z Tablicą”

przez | 23/12/2011

Polacy chętnie uczestniczą w akcjach społecznych, czego dowodzi popularność akcji wirtualnego dokarmiania psów, organizowana przez serwis ogłoszeń lokalnych Tablica.pl. Do tej pory udało się pomóc ponad 260 psom z dziesięciu schronisk, do których trafiło już blisko 7 ton karmy. W tegorocznej edycji wzięło udział 50 tys. internautów, dzięki którym dwadzieścia psów znalazło nowy dom, a reszta jeszcze przed świętami otrzyma paczki z karmą.

Akcje charytatywne prowadzone za pośrednictwem internetu coraz częściej wykorzystują system kliknięć w baner, który przelicza odwiedziny internautów na realną pomoc materialną. Ten łatwy i szybki sposób na zaangażowanie społeczności w wirtualną akcję pomocy, z powodzeniem wykorzystują twórcy serwisu Tablica.pl, którzy już po raz trzeci zorganizowali zbiórkę karmy on-line dla bezdomnych psów. Tym razem na wsparcie mogły liczyć schroniska w Bydgoszczy i Gdyni.

– Głównym celem akcji jest zwrócenie uwagi na problem bezdomności psów przed świętami. Jak widać na naszym przykładzie, internet okazał się skutecznym narzędziem do promocji takich przedsięwzięć: w ubiegłym roku 17 zwierząt zostało zaadoptowanych, podczas tegorocznej edycji nowy dom znalazło 20 psów. Na nasz odzew o pomoc zareagowali internauci, którzy nie tylko klikali ale również przynosili do schronisk koce, zabawki, kojce oraz oferowali wsparcie finansowe – mówi Przemek Klemczak z Tablica.pl. – Akcja przekroczyła nawet granice naszego kraju, bo adopcją psów ze schroniska w Gdyni zainteresowane są osoby z Norwegii, Szwecji i Anglii – dodaje.

Aby mieć swój udział w zbiórce karmy dla czworonogów, wystarczyło raz dziennie odwiedzić serwis Tablica.pl (wcześniej Szerlok.pl), wybrać z katalogu zdjęcie konkretnego psa ze schroniska w Bydgoszczy bądź Gdyni i kliknąć na ikonkę przypominającą kość. Co ważne – z jednego komputera można było kliknąć tylko raz dziennie. W zależności od zainteresowania internautów, serwis zobowiązał się nakarmić 80 psów, ostatecznie w trakcie trwania akcji zwiększono ich liczbę do 90. Co oznacza, że każdy pies otrzymał dużą paczkę karmy, która wystarcza na miesiąc żywienia dorosłego psa. Osoba odwiedzająca serwis, mogła zobaczyć zdjęcie zwierzaka, zapoznać się z jego historią (usposobienie psa i opis w jaki sposób został porzucony przez właściciela) oraz skontaktować się ze schroniskiem.

Akcja przyniosła korzyści także serwisowi Tablica.pl, który podwoił liczbę fanów na Facebook’u i obecnie ponad 65 tys. osób lubi profil serwisu. Co istotne, użytkownicy fan page’a wykazali się dużą, bo aż 10 procentową aktywnością: sami polecali akcję swoim znajomym oraz zachęcali do klikania w zwierzaki, którym brakowało kilku procent do otrzymania worka z karmą.

W trakcie trwania akcji pojawiło się dużo linków do serwisu, użytkownicy udostępniali sobie linki do podstrony Tablicy oraz banery „Nakarm psa z Tablicą”, a po zakończeniu – odznakę „Nakarmiłam/nakarmiłem psa z Tablicą.pl” do umieszczenia na swojej stronie.

W tym tygodniu organizatorzy dostarczą dwie tony karmy do obu schronisk, a fotorelacja z tego wydarzenia znajdzie się na stronie blog.tablica.pl

W akcję zaangażowało się Ogólnopolskie Towarzystwo Ochrony Zwierząt ANIMALS oraz magazyn Przyjaciel Pies. Przedsięwzięciem zainteresowały się również media, m.in. Gazeta Pomorska, Gazeta Wyborcza w Bydgoszczy oraz Radio Gdańsk.