Schabowy czy żabie udka? Badania preferencji kulinarnych Polaków

przez | 13/12/2011

Stare powiedzenie mówi: podróże kształcą. Nie można temu zaprzeczyć obserwując Polaków, którzy w miarę zwiększania częstotliwości odbywania zagranicznych wycieczek, chętnie poznają inne kultury i chcąc zachować choćby ich cząstkę, jeszcze chętniej kultywują je w Polsce. Tyczy się to między innymi, a może przede wszystkim światowych kuchni.

Jednocześnie rosnącą popularnością cieszą się programy i blogi kulinarne, a książki autorstwa znanych kucharzy podbijają listy bestsellerów i masową wyobraźnię. Większa otwartość na nowe smaki i aromaty powoli przeobraża się w trwałą zmianę polskich nawyków kulinarnych. Jak wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie sieci Lidl Polska w ramach kampanii „Najlepsze z Polski. Najlepsze z Europy.”, nadal chętnie sięgamy po tradycyjnie polskie potrawy. Równocześnie coraz większą popularność zdobywają dania innych kuchni europejskich. Włoskie spaghetti, czy też gyros rodem z Grecji to dania, które staja się coraz bardziej poważną konkurencją dla polskich tradycyjnych potraw.

 

Polak tradycjonalista

Źródło: badanie przeprowadzone na zlecenie firmy Lidl Polska przez TNS OBOP w listopadzie 2011 roku na reprezentatywnej grupie 1001 osób

Statystyczny Polak to kulinarny konserwatysta. Aż 72% naszych rodaków uważa kuchnię polską za ulubioną, a nieco ponad 2/3 wskazuje kotlet schabowy z kapustą jako idealne danie obiadowe. Rodzimą kuchnię preferują osoby starsze (81% w wieku 60 lat i powyżej), a także mieszkańcy wsi (81% ankietowanych). Natomiast już w grupie nastolatków, w wieku 15-19 lata wskaźnik ten jest niższy – tylko 3 na każde 5 przebadanych osób deklaruje przywiązanie do kuchni polskiej. Biorąc pod uwagę wykształcenie, prawie połowa respondentów, która ukończyła uczelnię wyższą preferuje inne kuchnie europejskie.

Przywiązanie Polaków do tradycyjnych produktów kuchni polskiej jest bardzo trwałe – mówi Anna Biskup reprezentująca Lidl Polska – Dlatego też ponad 80% naszego asortymentu stanowią produkty pochodzące od rodzimych dostawców. Ich wysoka jakość oraz walory smakowe sprawiają, że z roku na rok eksportujemy coraz większą ilość polskich wyrobów marek Lidl na wiele rynków europejskich, m.in. czeski, słowacki, węgierski, niemiecki, brytyjski, irlandzki, duński czy też szwedzki.

Ulubiona kuchnia europejska Polaków

Mimo silnego przywiązania do polskich tradycji kulinarnych, dania typowe dla poszczególnych kuchni europejskich zdobywają coraz większą popularność.

Ulubioną kuchnią europejską Polaków jest kuchnia włoska (12% ankietowanych). Kuchnię tę wybiera co piąta osoba z wykształceniem wyższym, a wśród kierowników i specjalistów odsetek jej zwolenników sięga aż 34%. Co więcej ponad połowa ankietowanych (55%) wskazuje ją jako najpopularniejszą kuchnię europejską w Polsce. Trend ten charakterystyczny jest szczególnie dla ludzi młodych (15-19 lat) oraz mieszkańców dużych miast (powyżej 500 tys. mieszkańców). Wśród młodzieży króluje włoskie spaghetti. To właśnie tę potrawę wskazuje jako swoją ulubioną aż 42% ankietowanych we wspomnianej grupie wiekowej. Tym samym koronne danie kuchni włoskiej wyprzedziło polskiego schabowego, którego preferuje zaledwie 27% respondentów. Dużym powodzeniem wśród nastolatków cieszy się kolejne włoskie danie – pizza. Chętnie wybiera ją na obiad co 5 nastolatek. Poza kuchnią Półwyspu Apenińskiego, Polacy coraz chętniej sięgają po potrawy greckie, hiszpańskie oraz francuskie.

Jednocześnie Polacy mają świadomość tego, co na Starym Kontynencie jest szczególnie lubiane. Popularność określonych produktów przekłada się na decyzje zakupowe rodaków. Według ankietowanych, największym powodzeniem wśród produktów kuchni europejskiej cieszy się w Polsce oliwa z oliwek (15%), która wyprzedza grecką fetę (14%), francuski camembert (8%) oraz hiszpańską kiełbasę chorizo (5%). – Rzeczywiście oliwa z oliwek, camembert oraz ser feta są bardzo chętnie kupowanymi produktami europejskimi w naszych sklepach – stwierdza Anna Biskup – dlatego też obserwujemy i analizujemy rosnące zainteresowanie polskiego konsumenta kuchnią europejską, by w trakcie kulinarnych tygodni tematycznych umożliwić mu bliższe i pełniejsze zetknięcie się z jej smakami.

A jak zdobywamy wiedzę o kulinarnych specjałach? Poszukując inspiracji, Polacy najchętniej sięgają do książek kucharskich (20%) oraz sugerują się telewizyjnymi programami o gotowaniu (20%). 12% badanych jako źródło swoich kulinarnych eksperymentów wskazuje Internet, a 11% korzysta z pomysłów przyjaciół i znajomych.

Z książek kucharskich najczęściej korzystają kobiety (26%), osoby w wieku 50-59 lat (24%) oraz badani z wykształceniem średnim (27%). Telewizyjne programy kulinarne najczęściej stanowią inspirację osób młodych w wieku 15-19 lat (37% respondentów). Natomiast Internet jest źródłem pomysłów przede wszystkim dla dwudziestolatków (20%) oraz dla co 5 ankietowanego, który ukończył uczelnię wyższą.

Telewizja, Internet i książki kucharskie kształtują naszą kulinarną inwencję, co przekłada się na miejsce i sposób konsumpcji. Najczęściej przyrządzamy potrawy własnoręcznie z zakupionych składników – w domu (40%), rzadziej jadamy je w restauracjach (16%), czy u znajomych (13%).

Niezależnie od rodzaju produktu spożywczego, kryterium jakim kierujemy się, podejmując codzienne decyzje zakupowe, to cena (70%), jakość (58%) i skład produktu (31%). Dla co piątego Polaka ważny jest również kraj pochodzenia. Z jednej strony wyznajemy zasadę „Dobre, bo polskie”, a z drugiej jesteśmy ciekawi nowinek z zagranicy, które zaczynamy stosować w codziennym życiu – mówi Anna Biskup – to dlatego Lidl Polska zdobywa cenne nagrody dla polskich produktów oryginalnych marek własnych (jak np. Godło Teraz Polska dla linii wędlin surowych i podsuszanych Pikok czy też wyrobów nabiałowych Pilos),

a z drugiej strony stawia na współpracę w ramach całej organizacji z najlepszymi dostawcami na kontynencie, dzięki czemu ulubione produkty Europejczyków są szeroko dostępne w naszych sklepach w Polsce.

Gdzie po zakupy?

Oryginalne produkty kuchni europejskich najczęściej kupowane są w super- i hipermarketach (43%). Szczególnie często zaopatrują się tam ludzie młodzi do 30 roku życia (co drugi ankietowany z tej grupy wiekowej), osoby z wykształceniem wyższym (60%) oraz mieszkańcy miast powyżej 500 tys. (59%).

W dalszej kolejności, jako źródło zaopatrywania się w produkty kuchni europejskich, wymieniane są sklepy osiedlowe (18%) i delikatesy (15%). W sklepach osiedlowych kupują najczęściej osoby w wieku 60 lat i powyżej (24%), a w delikatesach konsumenci z wyższym wykształceniem (27%).