Kolejne innowacyjne rozwiązanie do kompletacji w arvato

przez | 08/12/2011

arvato Polska, lider w dziedzinie kompleksowych rozwiązań outsourcingowych, wdrożyło, ponownie jako pierwsza firma w Polsce, unikalne rozwiązanie do obsługi kompletacji produktów handlowych, tym razem z zastosowaniem technologii Pick-by-Frame. Technologia ta jest wykorzystywana dla jednego z klientów firmy – wiodącego operatora telefonii komórkowej w Polsce i została wprowadzona we współpracy z firmą LUCA Systemy Logistyczne.

Chcąc sprostać wymaganiom ciągłego zwiększania wydajności procesu logistycznego oraz ilości wysyłanych produktów, arvato postanowiło wdrożyć w swoim centrum usługowo-logistycznym w Błoniu k. Warszawy nowatorski system Pick-by-Frame® do obsługi logistycznej procesu kompletacji produktów handlowych dla jednego z wiodących operatorów telefonii komórkowej w Polsce.

W swoim założeniu ma on wspomagać personel magazynowy w procesie komisjonowania. Jego podstawowym zadaniem jest optymalizacja w procesie zbierania towarów handlowych w strefie kompletacji, ma również sprostać zwiększającym się wymaganiom dotyczącym jakości kompletowania przy jednoczesnej redukcji kosztów.

Metoda funkcjonowania Pick-by-Frame® opiera się na standardowym multi-kompletacyjnym wózku, do którego dokuje się samonośną ramę wyposażoną w cyfrowe wyświetlacze ledowe sprzężoną radiowo (Wi-Fi) z centralnym systemem IT, w tym przypadku SAP.

Takie rozwiązanie pozwala optymalnie wykorzystać kapitał zaangażowany w technikę, gdyż wózki po kompletacji często oczekują na wysyłkę przygotowanych na nich zleceń i są w tym czasie niewykorzystane. W systemie Pick-by-Frame® wózek faktycznie czeka, ale technika, czyli rama pracuje, gdyż wykorzystana jest do następnej kompletacji.

Zlecenia do wózka przypisuje się pakietowo, a wysterowanie polega na wyznaczeniu optymalnej marszruty kompletacyjnej. Pracownik magazynu pobiera odpowiednie ilości produktów handlowych wskazane na wyświetlaczu centralnym i umieszcza je na odpowiednich miejscach na wózku zgodnie ze wskazaniem wskaźników diodowych umieszczonych pod gniazdami. Dodatkowo pracownik magazynu jest zobowiązany potwierdzić każde pobranie przyciskiem kwitującym lub czytnikiem kodów kreskowych rejestrując numer referencji, eliminując w ten sposób możliwość popełnienia błędu, co może się zdarzyć w przypadku tradycyjnego rozwiązania z wykorzystaniem papieru. W trakcie procesu rama wskazuje, na jakim etapie kompletacji znajduje się pakiet, sygnalizując także zakończenie procesu kompletacji.

Takie połączenie techniki z informatyką daje dodatkowy efekt optymalizacyjny, który pozwoli docelowo zrezygnować ze specyfikacji kompletacyjnej w formie papierowej, obniżyć koszty, a także szybko ocenić faktyczną efektywność procesu kompletacji. Dzięki temu uzyskujemy możliwość wysterowania procesem w celu wyeliminowania wąskiego gardła – mówi Waldemar Kaczmarek, Dyrektor Obszaru Telco i Nowe Technologie w arvato Polska.

System Pick-by-Frame® jest nowatorski i wnosi wiele korzyści do obsługi procesu. Można do nich zaliczyć elastyczną i szybką zmianę lokalizacji wyświetlaczy w zależności od zmieniających się potrzeb lub wynikających z ergonomii pracy, poprawę jakości i szybkości kompletacji, prostą konwersję tradycyjnej metody kompletacji opartej na wydrukach na bezpapierową metodę bazującą na elektronicznej obróbce danych, tanią integrację nowych technologii ze standardowymi metodami kompletacji, optymalne wykorzystanie urządzeń i skalowalność systemu, a co za tym idzie – niski poziom inwestycji dający szybką stopę zwrotu.

Innowacyjne rozwiązania naszej firmy sprawdzone w ostatnim czasie w krajach Europy Zachodniej postanowiliśmy wdrożyć również w Polsce, wykorzystując do tego profesjonalistę w zakresie logistyki magazynowej, czyli arvato Polska – tłumaczy Sławomir Skarbecki, właściciel firmy LUCA Systemy Logistyczne. – Stąd po wdrożeniu systemów Pick-by-Point i Pick-by-Voice kontynujemy współpracę wdrażając system Pick-by-Frame® z arvato w Błoniu. Dzięki arvato mamy pewność, że przygotowane przez nas rozwiązanie zostanie odpowiednio zaimplementowane i wykorzystane, przynosząc spodziewane efekty ekonomiczne.

arvato obsługuje logistycznie między innymi branżę telekomunikacyjną i TV-płatnej. Centrum Usługowo-Logistyczne w Błoniu rozpoczęło działalność w kwietniu 2005. Dla swoich klientów arvato dystrybuuje telefony komórkowe, karty SIM, zestawy pre-paid, dekodery, modemy, routery oraz akcesoria. W skład usług realizowanych przez arvato wchodzą przyjęcie i składowanie produktów, kompletacja i wysyłka produktów do klientów indywidualnych oraz biznesowych na każdorazowe zlecenie klienta, kompletacja zestawów sprzedażnych oraz obsługa zwrotów, refreshing urządzeń i pomoc przy rozpatrywaniu reklamacji.