Projekt placówki dla Bankowości Prywatnej PKO Banku Polskiego

przez | 07/12/2011

Studio Robert Majkut Design we współpracy z PKO Bankiem Polskim opracowało projekt dla jednego z segmentów działalności Banku, jakim jest bankowość prywatna.

Zadaniem projektanta było stworzenie koncepcji wnętrza uszytego na miarę prestiżowej oferty Banku oraz spójnego z uprzednio opracowaną dla Bankowości Prywatnej identyfikacją wizualną. W efekcie powstała wyjątkowa placówka bankowa, zapewniająca swoim klientom bezpieczeństwo, dyskrecję i najwyższą jakość obsługi.

Pierwszy oddział Bankowości Prywatnej PKO Banku Polskiego opracowany został przez studio Robert Majkut Design jako projekt pilotażowy.

Punktem wyjścia dla projektu była opracowana przez White Cat Studio identyfikacja wizualna, przede wszystkim unowocześniony logotyp PKO Banku Polskiego oraz jego elegancka kolorystyka w wersji dla Bankowości Prywatnej – czerń, biel i złoto, tworząca zestaw barw bazowych dla tego wnętrza. Inspirujące okazały się również pozostałe elementy graficzne – a w szczególności dekoracyjny motyw siatki złożonej z eleganckich, sinusoidalnych linii, konsekwentnie zastosowany w projektach graficznych dla segmentu Bankowości Prywatnej PKO Banku Polskiego.

Motyw siatki został wykorzystany w projekcie w bardzo nowatorski sposób – dwuwymiarowy wzór graficzny uległ całkowitemu przekształceniu poprzez wprowadzenie dodatkowego wymiaru: został on uprzestrzenniony w postaci perspektywicznego rzutu na trójwymiarową bryłę wnętrza. Do uzyskania tego efektu studio Robert Majkut Design zastosowało po raz pierwszy w takim zakresie projektowanie parametryczne, które pozwoliło na stworzenie złożonej i uporządkowanej struktury w postaci przeobrażonej siatki subtelnych linii zbiegających się w jednym, abstrakcyjnym punkcie. Ten skomplikowany układ geometryczny stał się modelem do wypełnienia przy pomocy rozwiązań czysto wnętrzarskich.

Jest to kompozycja spójna i całościowa, stanowiąca realizacyjne wyzwanie. Efekt finalny jest balansem między wyborem rozwiązań czysto estetycznych, a zaakceptowanym przez projektanta matematycznym porządkiem wygenerowanym przez program komputerowy, traktowanym nie tylko jako narzędzie, ale jako czynnik twórczy. Jest to rodzaj metaforycznego kodu ilustrującego charakter instytucji i jej usług, będących połączeniem matematycznych, wyliczeniowych metod i analiz z pierwiastkiem ludzkim: doświadczenia, wiedzy i podejmowania decyzji.

Korporacyjne kolory Bankowości Prywatnej PKO Banku Polskiego – czerń, biel i złoto –  zostały zastosowane z pełną konsekwencją, dopełnione dodatkowo o odcienie szarości. W specyficzny sposób projektant podjął grę z kolorem złotym, który rozgrywa się we wnętrzu według swoistej dramaturgii. Zastosowano go jako element łagodzący silny, graficzny kontrast między czernią a bielą, wykorzystując jego walory dekoracyjne oraz bogatą symbolikę – jako ciepłej, szlachetnej barwy kojarzącej się z prestiżem, stabilnością i dobrobytem.

Barwy identyfikacyjne Bankowości Prywatnej PKO Banku Polskiego pojawiają się we wnętrzu w zróżnicowanych proporcjach i w rozmaitym natężeniu. W strefie obsługi klienta, ze względu na jej charakter, dominuje eleganckie połączenie czerni i złota jedynie przełamane bielą, natomiast w części przeznaczonej dla pracowników Banku naczelną barwą jest biel. W gabinetach spotkań dominuje ciepły złoty odcień ścian, który, po przejściu z czarnej części recepcji i korytarza, symbolizuje wejście w sedno i istotę miejsca. Czerń ukrywa swoje rzeczywiste „wewnętrzne” bogactwo, nie epatuje nim, a stopniowo odkrywa jego obecność.

Oddział Banku jest wyraźnie podzielony na dwa obszary funkcjonalne – obsługi klienta i back-office. W obu wyodrębnionych strefach zastosowano rozwiązania projektowe zorientowane na efektywne dopasowanie poszczególnych pomieszczeń do ich funkcji.

Strefę obsługi klienta otwiera reprezentacyjna recepcja, która jest bezpośrednio połączona z przestronnym lounge-roomem, pełniącym również rolę eleganckiej poczekalni dla klientów Banku. Oba te pomieszczenia stanowią otwartą całość i utrzymane są w eleganckiej, ciemnej kolorystyce. Z recepcji płynnie przechodzi się do komfortowo urządzonych gabinetów spotkań oraz sali konferencyjnej i biura dyrektora placówki. Ich wyposażenie zostało specjalne dobrane, tak by zapewnić dyskrecję spotkań z klientami, a zaawansowane rozwiązania multimedialne i system centralnego sterowania dostępnością poszczególnych pomieszczeń umożliwiają obsługę klienta na najwyższym poziomie.

W strefie back-office stworzono wygodne i efektywne miejsce pracy oraz zaplecze dla pracowników. Postawiono na dające swobodę organizacyjną rozwiązanie biura typu open-space, a otwartość i przestronność podkreślono dodatkowo stonowaną kolorystyką i przeszkleniami.

Dobór materiałów wykończeniowych podyktowany był całościową koncepcją stworzenia wnętrza Banku o wysokim standardzie. Stąd wachlarz specjalnie dobranych jakościowo i kolorystycznie rozwiązań, obejmujący eleganckie tapety i okładziny ścienne, dedykowane meble, wykładziny i wykończenia sufitów, charakteryzuje się wysokim komfortem użytkowania i dużymi walorami estetycznymi.

Część wyposażenia oraz materiałów wykończeniowych została zaprojektowana i wyprodukowana specjalnie do tego wnętrza. Owalna lada recepcyjna, stoły w gabinetach spotkań, unikalne w swym kształcie kolumny czy dedykowane wzory wykładzin oraz wykończenie sufitów i ścian stanowią istotne elementy autorskiej koncepcji. Pozostałe meble i oświetlenie zostały starannie dobrane, by dopełniać tę estetyczną całość, nadając wnętrzu indywidualny charakter.

W licznych odmianach obecny jest tu dekoracyjny leitmotiv delikatnej siatki. Powtarza się on w przekształconej formie jako wzór linii na wykładzinach i sufitach, jako subtelne wypiaskowanie na szklanych ścianach, jako motyw tapicerski okładzin ściennych, czy w transkrypcji wzoru w geometrię form kolumn konstrukcyjnych. Szczególnym przykładem jego rozwinięcia jest dekoracyjna ściana wizerunkowa za ladą recepcyjną – unikalna płaskorzeźba złożona z wypukłych złotych rombów.

Projekt placówki dla Bankowości Prywatnej PKO Banku Polskiego stanowi trzecią z kolei realizację studia Robert Majkut Design dla tego sektora bankowości w Polsce. Wieloletnie doświadczenie połączone z odwagą we wprowadzaniu nowatorskich rozwiązań projektowanych pozwoliło na stworzenie wyrazistego i unikalnego wnętrza, które odpowiada potrzebom dynamicznej i nowoczesnej instytucji finansowej.