Polscy inżynierowie pomagają zaprojektować jedną z największych inwestycji kolejowych w Szwecji

przez | 01/12/2011

Inżynierowie z Krakowa wspólnie z szwedzkimi ekspertami biorą udział w projektowaniu jednej z największych inwestycji kolejowych w Szwecji w ostatnich latach – tunelu Citybanan, który będzie przebiegał pod centralnymi dzielnicami Sztokholmu. Polscy specjaliści są odpowiedzialni za opracowanie projektów konstrukcyjnych stanowiących fragment sytemu ochrony przeciwpożarowej skandynawskiej inwestycji, której łączny koszt wyniesie niemal dwa miliardy Euro.

Projekt Citybanan, mający zakończyć się w 2017 roku, zakłada poprowadzenie szybkiej kolei miejskiej przez blisko dwu-kilometrowy tunel, znajdujący się kilkadziesiąt metrów pod zabudową centrum Sztokholmu. Jego głównym zadaniem będzie rozwiązanie problemów związanych z komunikacją podmiejską w stolicy Szwecji, która ze względu na rosnącą migrację mieszkańców na obrzeża miasta wymaga wprowadzenia nowej infrastruktury komunikacyjnej odciążającej Dworzec Centralny. Projekt zakłada m.in. budowę dwóch nowych stacji podziemnych, a także wiaduktu kolejowego.

Inżynierowie z mającej siedzibę w Krakowie firmy Sweco Infraprojekt są odpowiedzialni m.in. za opracowanie projektów konstrukcji służących do odprowadzania gazów pożarowych oraz oddymiania, w tym kanału wentylacyjnego nad peronem, który będzie służył do odprowadzenia gazów spalinowych. W przypadku pożaru obiekty te będą miały na celu zapewnienie bezpieczeństwa pasażerów jednej z podziemnych stacji, która będzie znajdowała się na poziome 35 metrów pod powierzchnią miasta.

– Udział w tak złożonym i rozbudowanym projekcie to nowe wyzwanie dla naszej firmy i jednocześnie doskonałe doświadczenie dla naszych projektantów. Dzięki udziałowi w realizacji takiej inwestycji, jak Citybanan, mamy szansę na poszerzenie naszych kompetencji, które będziemy oczywiście starali się wykorzystywać w trakcie projektów prowadzonych w Polsce – mówi Bogdan Majcherczyk, projektant w Sweco Infraprojekt.

– Dworzec Centralny obsługuje w godzinach szczytu 24 pociągi w jednym kierunku na godzinę, co jest bliskie jego maksymalnemu poziomowi przepustowości. Nie spełnia to jednak stale rosnących potrzeb mieszkańców oraz podróżnych – dodaje Grzegorz Rolski, dyrektor zarządzający Sweco Polska.

Według obliczeń realizacja inwestycji umożliwi dwukrotny wzrost przepustowości linii kolejowej przez Sztokholm. Citybanan będzie przebiegał pod tunelem metra, a prace budowlane będą prowadzone na głębokości od 10 do 45 m pod powierzchnią ziemi. Wydrążenie nowych tuneli będzie wymagało zakrojonych na szeroką skalę robót strzałowych, które będą wykonywane w samym centrum miasta w bezpośrednim sąsiedztwie podatnych na wstrząsy fundamentów zabytkowych budynków i infrastruktury podziemnej m.in. metra i sieci wodociągowej.

– Citybanan to nowy element komunikacji miejskiej w Sztokholmie, który dzięki swojej lokalizacji pod ziemią, wpłynie nie tylko na poprawę punktualności, ale i przepustowości ruchu kolejowego. Co bardzo ważne, szczególnie w Skandynawii, project będzie, także przyjazny dla środowiska ponieważ został opracowany, zgodnie z idea zrównoważonego rozwoju – mówi Mats Burtu, główny inżynier Sweco Infrastructure.

Otwarcie ruchu kolejowego dla projektu Citybanan planowane jest na rok 2017. Łączna wartość inwestycji to 1,7 mld euro.