PKP może zaoszczędzić swoim pasażerom do pięciu dni rocznie

Przeprowadzone przez specjalistów analizy wskazują, że niewielkie modyfikacje wirtualnego rozkładu jazdy PKP mogą umożliwić często korzystającym z niego pasażerom oszczędność aż pięciu dni w skali roku.

W ramach obchodów Ogólnoświatowego Dnia Użyteczności*, a także w związku ze zbliżającymi się zmianami w rozkładzie jazdy specjaliści z firmy Fortune Cookie Poland zbadali internetowy serwis Polskich Kolei Państwowych specjaliści z firmy Fortune Cookie Poland zbadali internetowy rozkład jazdy Polskich Kolei Państwowych. Wskazane przez nich rozwiązania mogą umożliwić użytkownikom najpopularniejszej polskiej witryny turystycznej zaoszczędzenie nawet pięciu dni w skali roku. Przeprowadzona przez ekspertów analiza wskazuje, że niewielkie modyfikacje wprowadzone na podstawie badań preferencji i zachowania użytkowników – tzw. user experience – mogą w znacznym stopniu wpłynąć na poprawę użyteczności witryn internetowych, a tym samym przełożyć się na wzrost przychodów firm i instytucji. Niestety, pomimo stale rosnącej liczby polskich internautów, blisko 50 proc. przedsiębiorców nie jest świadomych korzyści płynących z posiadania strony internetowej.

Przeprowadzone przez specjalistów z firmy Fortune Cookie Poland badania wskazały, że wprowadzenie odpowiednich modyfikacji pod względem funkcjonalności w wirtualnym serwisie PKP, może niemal o połowę zmniejszyć czas wyszukiwania połączeń kolejowych. W efekcie blisko dwa miliony użytkowników korzystających z najpopularniejszej w Polsce turystycznej strony internetowej mogłoby zaoszczędzić nawet do pięciu dni rocznie.

Efekty te można osiągnąć, dzięki uproszczeniu procesu wyszukiwania, w tym m.in. odpowiedniemu układowi formularza połączeń, który swoją funkcjonalnością powinien odpowiadać oczekiwaniom użytkowników i najczęściej prowadzonym przez nich działaniom w jego obrębie. Wiedzę na ten temat można uzyskać przeprowadzając badania user experience, które dokonują analizy zachowania i preferencji internautów.

Badania TS OBOP wskazują jednak, że aż 45 proc. polskich firm nie jest świadomych korzyści, jakie płyną z posiadania strony internetowej, a ponad 30 proc. nie ma czasu by nad nimi sumiennie pracować. W znacznym stopniu ogranicza to ich funkcjonalność i użyteczność, co ma bezpośredni wpływ na późniejsze wyniki sprzedaży.

– User Experience to odczucia, jakie towarzyszą użytkownikowi w trakcie korzystania ze strony internetowej lub aplikacji mobilnej. Na doświadczenia internautów wpływa szereg czynników takich jak użyteczność, funkcjonalność, intuicyjność czy wydajność strony www. To na ich podstawie podejmują decyzje o zakupie produktu lub rezygnacji z usług firmy na rzecz konkurencji – mówi Sebastian Daum, konsultant ds. User Experience, Fortune Cookie Poland.

Przy projektowaniu produktów internetowych specjaliści radzą kierować się ideą „User-Centered Design”, która w centrum zainteresowania stawia użytkownika i zakłada tworzenie produktów dostosowanych do jego potrzeb. Zwracają również uwagę, że badania „user experience” uwzględniają, także emocje internautów, przez co wymagają indywidualnego podejścia do każdego z projektów.

Wg ekspertów Fortune Cookie funkcjonalność stron internetowych i aplikacji mobilnych, która jest jednym z efektów badań user experience, będzie nabierała coraz większego znaczenia. Duży wpływ na to będzie miała m.in. stale rosnącą liczba polskich internautów, która obecnie sięga ponad 18 milionów**, a także prognozowany wzrost sprzedaży smartfonów do poziomu ośmiu milionów w 2015 roku***.

– Przy obecnej liczbie witryn internetowych wyróżnienie się na tle innych firm czy instytucji i zdobycie lojalnego klienta jest na wagę złota. Wydajność naszej strony zawsze będzie oceniania pod względem czasu, z jaką użytkownik będzie mógł wykonać założone przez siebie działanie. Polskie firmy i instytucje powinni zrozumieć, że stworzenie dobrego serwisu www, zgodnego ze najwyższymi standardami międzynarodowymi po prostu się opłaca – mówi Szczepan Wącław, dyrektor zarządzający Fortune Cookie Poland.

* Międzynarodowy Dzień Użyteczności (World Usability Day) obchodzony jest od 2005 roku i ma na celu promocje wzrostu funkcjonalności usług i produktów wykorzystujących nowe technologie. Co roku w drugiej połowie listopada w 43 krajach na całym świecie organizowanych jest ponad 200 wydarzeń specjalnych promujących tę ideę. Wśród licznych tematów poruszanych w trakcie tego wydarzenia, z punktu widzenia komunikacji firm, kluczową kwestią jest funkcjonalność w obszarze biznesowych serwisów www.

**dane na podstawie badań firmy comScore (wrzesień 2011 r.)

*** dane na podstawie badań Pyramid Research

PRportal.pl – informacje prasowe dla biznesu