Zakupy grupowe odnoszą sukcesy: 3 lata na świecie, 1,5 roku w Polsce

Tegoroczna jesień daje okazję do podsumowań rynku zakupów grupowych. 11 listopada miną 3 lata od powstania największego serwisu tego typu na świecie. W październiku obchodziliśmy zaś 1,5 roku rynku w Polsce, liczonego od momentu powstania Grupera – pierwszego portalu grupowych zakupów w kraju. Okres ten to czas gwałtownych zmian i ostrej rywalizacji, ogólnie można go jednak podsumować dwoma słowami: sukces i rywalizacja.

Udany debiut Groupona na amerykańskiej giełdzie potwierdził to, co można było zaobserwować już dawno – zakupy grupowe w ciągu zaledwie 3 lat całkowicie zrewolucjonizowały myślenie o sprzedaży internetowej na świecie, sprawiając, że miliony użytkowników stale śledzą oferty i dokonują realnych zakupów w sieci. Stało się tak także w Polsce.

Pierwszy na polskim rynku zakupów grupowych pojawił się Gruper, dostarczając internautom możliwości skorzystania z różnorodnych i atrakcyjnych ofert, objętych niespotykanymi dotąd wysokimi rabatami cenowymi. Tuż po nim pojawił się Groupon i kolejni, mniejsi, gracze. Serwis GoDealla informuje, że obecnie w Polsce działa około 100 portali grupowych zakupów. Jak wynika z zestawienia najpopularniejszych witryn internetowych Megapanel przygotowanego przez PBI/Gemius, w sierpniu br. użytkownikami tylko 3 największych serwisów zakupów grupowych w Polsce było już ponad 6 mln Internautów. Wciąż jednak główna rywalizacja rozgrywa się pomiędzy dwoma największymi portalami, które rozpoczęły działalność jako pierwsze – Grouponem i Gruperem. Serwisy te kontrolują razem około 80% rynku.

– Liderami są te portale, które mogą pochwalić się największą liczbą i najwyższą wartością transakcji generowanych przez aktywnych użytkowników. To konkretny, najważniejszy miernik jakości oferty oraz zdolności każdego serwisu zakupów grupowych do pozyskania realnych klientów – mówi Tomasz Dalach, współzałożyciel i Prezes Zarządu firmy Gruper. – Kluczowe czynniki wpływające na efekty działania portalu na rynku to systematyczne rozszerzanie portfolio towarów i usług dostępnych w serwisie i dbanie o najwyższą jakość prezentowanych ofert – dodaje.

Jak wynika z wewnętrznych statystyk prowadzonych przez firmę Gruper dystans pomiędzy amerykańskim serwisem a jego polskim rywalem sukcesywnie się zmniejsza.

– Z początku Groupon kontrolował około 90% rynku. Dziś oceniam jego udział na około 55%, podczas gdy Gruper odnotował wzrost od 10% do 25% w chwili obecnej – mówi Marcin Mikołajczyk, współzałożyciel i Członek Zarządu serwisu Gruper.pl.

Jak pokazuje badanie przeprowadzone przez firmy ARC Rynek i Opinia oraz IRC Groupon i Gruper są najczęściej rozpoznawanymi portalami zakupów grupowych. Znajomość pierwszego z nich kształtuje się na poziomie 83%, z kolei Grupera rozpoznaje 54% Internautów. Co więcej, według zestawienia przygotowanego przez aplikację Napoleon dla Interaktywnie.com, we wrześniu br. rodzimy Gruper po raz pierwszy pozyskał więcej fanów na Facebooku niż jego największy konkurent (Gruper – 1665 fanów, a Groupon – 1155).

– Liczba osób zainteresowanych naszymi usługami stale rośnie – W tej chwili mogę powiedzieć, że nasza baza obejmuje ponad 1,5 użytkowników. Docieramy do nich poprzez nasz serwis, profil na Facebooku i blog. Obejmujemy swoją ofertą największą liczbę miast w Polsce, a klienci Grupera osiągnęli na początku listopada już prawie 120 milionów oszczędności – informuje Tomasz Dalach.

Gruper jako pierwszy zaoferował swoim użytkownikom kupon rabatowy na zakup samochodu, wyprzedzając tym samym amerykańskiego Groupona. W portfolio portalu znalazły się również: kupony na zakup nieruchomości, kurs prawa jazdy czy przedpremierowa sprzedaż albumu Yugopolis 2.

Jak podkreślają przedstawiciele serwisu Gruper.pl, w kolejnych miesiącach będziemy obserwować rozwój serwisów w nowych kierunkach i segmentach rynku. Na portalach pojawiają się oferty dotyczące nieruchomości, finansów osobistych, kultury. W przypadku Grupera zmiany te wiążą się z pojawianiem się nowych zakładek tematycznych.

– Użytkownicy Grupera mają dostęp do zakładki „Podróże”, stworzonej ze względu na niezwykle dynamiczny rozwój ofert turystycznych portalu oraz „Cała Polska”, gdzie umieszczane są propozycje ogólnokrajowe. Zakładka prezentuje oferty dostępne w modelu wysyłkowym, co sprawia, że odbiorcami mogą być osoby z każdego zakątka Polski – wyjaśnia Marcin Mikołajczyk. – Nowością jest zakładka „Twoja Firma”, gdzie prezentowane są oferty skierowane do przedsiębiorstw.

Oferty B2B są przyszłością zakupów grupowych. Wynika to przede wszystkim z potrzeby małych i średnich przedsiębiorców, którzy chcą korzystać z przywilejów dużych koncernów i grup.

W najbliższym czasie możemy spodziewać się informacji dotyczących zmian na polskim rynku zakupów grupowych. Duże rozdrobnienie jest czynnikiem sprzyjającym konsolidacjom i akwizycjom. Najsilniejsi gracze będą umacniać swoją pozycję, drobniejsi będą musieli poszukać mocniejszych partnerów lub zdecydować się na wąską specjalizację, licząc na niszowych klientów. Nie jest też tajemnicą, że polskimi serwisami zakupów grupowych interesują się światowi potentaci Internetu, działające w kraju firmy, którym nie udała się próba stworzenia własnych serwisów oraz prywatny kapitał.

Jaka będzie przyszłość współzawodnictwa pomiędzy portalami funkcjonującymi na polskim rynku? Doświadczenia z innych krajów pokazują, że segment ten jest niezwykle dynamiczny i wszystko może się na nim zdarzyć. Liczy się pomysł, determinacja w działaniu i dopasowanie się do aktualnych potrzeb internautów. Kto lepiej sobie poradzi z tym zadaniem – czas pokaże.

PRportal.pl – informacje prasowe dla biznesu