Rośnie rola Internetu i serwisów społecznościowych przy decyzji o kupnie nowego pojazdu, spada natomiast przywiązanie do marki pojazdu

Grupa Capgemini, jeden z wiodących światowych dostawców usług konsultingowych, technologii informatycznych i outsourcingu, ogłosiła wyniki trzynastej edycji dorocznego badania globalnego rynku motoryzacyjnego, Cars Online 11/12. Tegoroczny raport ukazuje wzrost zainteresowania zakupem samochodów przez Internet i rosnący popyt na nowe pojazdy na rynkach rozwiniętych (66 procent w porównaniu z 61 procent w 2010). Jednocześnie wielu konsumentów zasygnalizowało odsunięcie decyzji o zakupie samochodu do czasu ustabilizowania się sytuacji gospodarczej. Dodatkowym czynnikiem wpływającym na przemysł motoryzacyjny są nowe trendy w prawie własności, takie jak współużytkowanie pojazdów, oraz rozwój technologiczny i związane z nim aplikacje na telefony typu smartfon. Powodem zmian są rosnące oczekiwania klientów i możliwości wynikające z większej dostępności nowych kanałów informacji, metod wyszukiwania i sposobów zakupu pojazdów.

Najważniejsze wnioski z tegorocznego badania:

  • Zwiększa się rola Internetu w procesie kupna pojazdu, jednocześnie coraz mniej osób wyraża zainteresowanie obejrzeniem auta w salonie. Na etapie wyszukiwania, porównania, jak i zakupu odnotowano wzrost użycia Internetu przez konsumentów do niemalże 94 procent. Zmiana ta jest również po części spowodowana wzrostem użycia Internetu w krajach rozwijających się.
  • Rośnie wpływ serwisów społecznościowych. 71 procent badanych stwierdziło, że prawdopodobnie zdecydowałoby się na zakup pojazdu, jeśli natknęliby się na pozytywne komentarze opublikowane na portalach społecznościowych.
  • Wraz z przesunięciem uwagi na pojazdy elektryczne, nieustannie wzrasta zainteresowanie klientów pojazdami ekologicznymi. 44 procent konsumentów (wzrost o 3 punkty z 41 procent w 2009 r.) oświadczyło, że posiadają obecnie samochód oszczędny lub napędzany paliwami alternatywnymi, a 39 procent planuje kupić pojazd ekologiczny (w 2009 roku było to 30 procent).
  • Spada przywiązanie klientów do marki. 61 procent konsumentów stwierdziło, że byliby skłonni kupić, bądź wynająć auto tej samej marki co ich obecny samochód, w porównaniu
    z 65 procent w 2010 roku.
  • W związku ze wzrostem zainteresowania wynajmem pojazdu „na godziny” zamiast posiadaniem własnego auta i reorientacją zainteresowania z produktów na usługi, wzrasta zapotrzebowanie na alternatywne sposoby kupna. Prawie 40 procent respondentów rozważyłoby rozwiązania takie jak współużytkowanie pojazdu, co oznacza wzrost w porównaniu do 35 procent w 2010 r.

Popularyzacja Internetu oraz wzrost użycia tabletów i smartfonów, mają coraz większy wpływ na decyzję w procesie zakupu pojazdu. Podstawowe informacje o produkcie takie jak cena, dane pojazdu, bądź porady o jego użytkowaniu pozostają głównymi zapytaniami konsumentów w Internecie. Badanie wskazuje również na rosnące zaufanie do serwisów społecznościowych i opinii innych użytkowników Internetu jako źródeł informacji o samochodzie, sprzedawcy i recenzjach innych klientów, lub ekspertów motoryzacyjnych. W tegorocznym badaniu 42 procent konsumentów (w porównaniu z 37 procentami przed dwoma laty) stwierdziło, że prawdopodobnie zdecydowałoby się na zakup pojazdu za pośrednictwem Internetu. Klienci przeciwni zakupom przez Internet, decyzję argumentują niemożnością przetestowania pojazdu, otrzymaniem pełnej informacji o produkcie i cenie oraz obejrzeniem zdjęć i wideo pojazdu. Wymienione problemy pozostają niezmienne od lat, ale są czytelne i powinny być uwzględnione przez dealerów i producentów aut w ich strategii zarządzania kanałami sprzedaży i kontaktów z klientami.

W związku z kurczeniem się cyklu sprzedaży i w konsekwencji ograniczeniem możliwości bezpośredniej interakcji pomiędzy klientem i dilerem, rośnie tendencja do nowatorskiego podejścia do zakupu i własności pojazdów. Zainteresowanie alternatywnymi sposobami kupna, współużytkowaniem, czy wynajmem pojazdów jest szczególnie widoczne wśród młodszych konsumentów. Jeśli ta tendencja się utrzyma, może to stanowić istotną zmianę w sposobie myślenia konsumentów o zakupie samochodu i własności oraz skłonić przemysł do rozważenia alternatywnych modeli biznesowych. Uwzględniając potencjalny wpływ tej zmiany na systemy rozliczeń, przepływy pieniężne i usługi finansowe, niektóre wypożyczalnie samochodów już rozpoczęły programy pilotażowe, a producenci samochodów eksperymentują z modelami biznesowymi, by dostosować się do nowych zachowań konsumenta.

Zainteresowanie klientów pojazdami ekologicznymi cały czas wzrasta i w tym roku, po raz pierwszy w historii, na rynek globalny trafiły pojazdy elektryczne. W związku z wahaniami cen paliw, wzrostem zainteresowania ochroną środowiska, rządowym ulgom podatkowym oraz innym zachętom, oczekuje się, że ten trend utrzyma się w dłuższym okresie. W tegorocznym badaniu 42 procent respondentów spodziewa się że w pełni elektryczne pojazdy będą realną (pod względem cen i dostępności) opcją sprzedaży w ciągu dwóch lat, w porównaniu z 36 procent w roku ubiegłym. Dodatkowymi rodzajami pojazdów wskazanymi przez respondentów są m.in. pojazdy z napędem hybrydowym, zasilane bio-dieslem, ogniwami paliwowymi i gazem ziemnym. Największą przeszkodą w zakupie pojazdów zasilanych alternatywnymi paliwami nadal stanowi cena, a w dalszej kolejności, zasięg baterii, niezawodność i bezpieczeństwo. Dodatkowym zmartwieniem dla klientów rozważających zakup pojazdów elektrycznych jest brak miejsc ładowania. Celem zapewnienia niezbędnej infrastruktury oraz wsparcia rozwoju w kierunku e-mobilności, przemysł motoryzacyjny potrzebuje wypracowania skutecznych rozwiązań i współpracy z rządem oraz stronami trzecimi.

„Niepewność w światowej gospodarce i niestabilność cen paliw wciąż negatywnie wpływają na przemysł  motoryzacyjny, ale zaczynamy dostrzegać pozytywne oznaki ożywienia – najbardziej wyraźnie  poprzez wzrost liczby nabywców nowych samochodów na rynkach rozwiniętych”, powiedział Nick Gill, lider sektora motoryzacyjnego w Capgemini. „Jednak wraz z rozwojem technologii produkcji i sprzedaży samochodów, przemysł musi nadążać za zmianami oraz zrozumieć jak ewoluuje dynamika konsumentów. Szczególnie, w celu zapewnienia rentowności, wziąć pod uwagę jaki wpływ na ich działalność mogą mieć te zmiany w nadchodzących latach”.

Pełen raport oraz bardziej szczegółowe informacje dostępne są na stronie: www.capgemini.com/carsonline

PRportal.pl – informacje prasowe dla biznesu