Energetyczni liderzy

Śmiało można zaryzykować twierdzenie, że dobry wizerunek firm energetycznych przekłada się na poczucie pewności i bezpieczeństwa ich klientów, a więc w praktyce każdego z nas. „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” zbadał, jakie są efekty działań promocyjnych spółek tego sektora. Zdecydowanie najszerzej ze swoim przekazem do odbiorców docierała PGE, natomiast najkorzystniej w mediach wypadał Vattenfall.

Na konieczność zmian w strategiach komunikacyjnych w dużym stopniu wpłynęło całkowite uwolnienie rynku energetycznego w Polsce w 2007 roku. Większa konkurencja i możliwość swobodnego wyboru firmy przez konsumenta skłoniła je do intensywnych działań marketingowych. W dotarciu do milionów odbiorców wykorzystywane są m.in. sponsoring wydarzeń, klubów sportowych oraz promocja poprzez działania związane z ochroną środowiska. Przykładowo Polska Grupa Energetyczna jest sponsorem klubów w lidze siatkarskiej, piłkarskiej, żużlowej czy koszykarskiej. Jej nazwa pojawia się także bardzo często w kontekście nowego stadionu w Gdańsku, dzięki czemu zyskuje pozytywne konotacje. Tauron wspiera klub żużlowy Azoty Tarnów czy siatkarski MKS Dąbrowa Górnicza. Jest także sponsorem tytularnym koszykarskiej Tauron Basket Ligi. Energa sponsoruje Czarnych Słupsk, a ENEA choćby Poznań Porsche Open.

Ze zdecydowanie najszerszym przekazem do konsumentów dociera lider rynku, PGE, która zajęła pierwsze miejsce w prestiżowym badaniu Top Marka przygotowanym przez „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” we współpracy z miesięcznikiem „Press”. W ciągu 12 miesięcy jej nazwa wystąpiła w prasie ponad 15 tys. razy. Ekwiwalent reklamowy rocznej komunikacji przekroczył wartość 300 mln złotych. Drugie miejsce pod względem zarówno liczby publikacji, jak i ich zasięgu zajął Tauron, o którym pojawiło się aż przeszło 10 tys. tekstów, odpowiadających reklamom o wartości 178 mln zł. Podium uzupełniła Energa, której dotyczyło 6,6 tys. publikacji o wartości 133 mln zł.

PGE oraz Tauron bardzo często występowały w mediach w kontekście notowań giełdowych oraz sytuacji na rynkach kapitałowych. Pierwszy podmiot jest jednym z największych przedsiębiorstw notowanych na warszawskim parkiecie, natomiast drugi w okresie objętym badaniem zadebiutował na GPW oraz wszedł w skład indeksu WIG20. Dużo miejsca zajęły medialne informacje dotyczące planowanych lub realizowanych zmian własnościowych w branży energetycznej. Dziennikarze szczegółowo informowali o planach ministerstwa skarbu w kwestii prywatyzacji Enei (czwarta w rankingu Top Marka). Piąty Vattenfall bardzo często występował w mediach w kontekście spekulacji oraz decyzji o wycofaniu się z polskiego rynku.

Przedmiotem Top Marki jest medialna obecność brandów w 12 sektorach polskiego rynku. W czterech dotychczasowych edycjach badania przeanalizowano blisko 1 mln 200 tys. artykułów na temat branży motoryzacyjnej, energetycznej, bankowej, ubezpieczeniowej, telekomunikacyjnej, telefonów GSM, kosmetycznej, artykułów spożywczych, sieci handlowych, producentów IT, telewizyjnej i radiowej. Tegoroczna analiza dotyczyła publikacji, jakie ukazały się w ciągu 12 miesięcy – od 1 lipca 2010 do 30 czerwca 2011.

PRportal.pl – informacje prasowe dla biznesu