Liderzy szklanego ekranu

Mimo że w Polsce działają tysiące polityków, a setki z nich zasiadają w parlamencie, na ekranach telewizorów codziennie widzimy te same twarze. Analitycy „PRESS‑SERVICE Monitoring Mediów” sprawdzili, kto najczęściej wypowiada się dla najważniejszych dzienników informacyjnych i w jakiej skali. Prezentujemy klasyfikację najczęściej słuchanych i oglądanych polityków.

Pierwsze miejsca nie mogą być zaskoczeniem, gdyż przewaga liderów czołowych partii jest mocno odczuwalna przez przeciętnego odbiorcę. Najczęściej zabierający głos polityk to Jarosław Kaczyński, którego wypowiedzi w ciągu jednego miesiąca (od 1 do 31 sierpnia 2011) były emitowane niemal sto razy. Prezes PiS tylko nieznacznie wyprzedził premiera Donalda Tuska (89). Trzecie miejsce zajął Waldemar Pawlak (59).

Poza podium znalazł się prezydent – Bronisław Komorowski, którego mogliśmy oglądać ponad dwukrotnie rzadziej aniżeli pierwszego w klasyfikacji Kaczyńskiego. W pierwszej piątce zmieścił się także drugi przedstawiciel PiS-u, rzecznik Adam Hofman, dystansując lidera SLD – Grzegorza Napieralskiego.

W pierwszej dwudziestce natomiast znalazło się aż sześciu przedstawicieli Platformy. Nie licząc premiera, byli to kolejno Małgorzata-Kidawa Błońska, Paweł Olszewski, Jacek Protasiewicz, Jacek Rostowski oraz Grzegorz Schetyna. W zestawieniu figuruje czterech członków PiS-u. Oprócz Kaczyńskiego i Hofmana najczęściej oglądaliśmy Mariusza Błaszczaka oraz Zbigniewa Girzyńskiego.

Spośród przedstawicieli SLD redakcje najczęściej prosiły o opinie Grzegorza Napieralskiego. Szef Sojuszu na wizji występował prawie dwukrotnie częściej niż Ryszard Kalisz i Tomasz Kalita (po 23). Tuż za nimi uplasował się Stanisław Wziątek (22). Swoich przedstawicieli w czołówce miały także pozostałe partie. W PSL za plecami najbardziej medialnego lidera znalazł się Stanisław Żelichowski, natomiast w PJN najczęściej wypowiadał się Paweł Kowal (28 razy) oraz Elżbieta Jakubiak (16). Blisko dwadzieścia wystąpień zanotował Janusz Palikot, zajmując 16. lokatę.

Cykliczne badanie „Cztery Stacje” dotyczy wszystkich materiałów wyemitowanych od 1 do 31 sierpnia 2011 w „Faktach”, „Panoramie”, „Wiadomościach” i „Wydarzeniach”.

Pełny raport: http://www.press-service.com.pl/gfx/pressservice/files/4_stacje/4_stacje_-_sierpien_2011.pdf

 

PRportal.pl – informacje prasowe dla biznesu