Skuteczny networking

Biznesową sieć kontaktów budujemy ze względu na potencjalne korzyści. To finezyjna gra. Cała sztuka polega na tym, aby stworzyć sytuację, w której wszyscy wygrywają.

Dowiedz się, z kim pracujesz

Naturalnym miejscem networkingu jest firma, w której pracujemy. Konferencje i szkolenia stwarzają okazję do poznania osób codziennie mijanych na korytarzach. – Staram się szukać wspólnych tematów, które przełamują lody, pytam np., o film wyświetlany w kinach. Potem można przejść do konkretów – mówi menedżer znanej korporacji. – Oczywiście wobec ważnych osób stosuję inne metody. Dyrektora nie chwalę za ładny garnitur ani nie pytam, jak się mają jego dzieci. To byłoby sztuczne. Raczej zagadnę go o interesujący mnie szczegół z jego prezentacji lub zaproponuję lunch, żeby dogłębnie omówić dane zagadnienie. Wtedy mogę poruszyć także inne, lżejsze tematy, które zbudują pomiędzy nami nić porozumienia. Następnie umówię się z nim na mecz tenisa – zdradza nam swoje metody menedżer.

Stwarzanie okazji do budowania relacji jest podstawą skutecznego networkingu. W biurze mamy głowy pełne spraw do załatwienia, a atmosferę zawsze może zburzyć pilny telefon. Skuteczność takiego podejścia do networkingu potwierdza Leszek Mellibruda, psycholog biznesu: – Jeżeli ktoś będzie miał poczucie, że po prostu figuruje w spisie nazwisk, każdą próbę pogłębienia kontaktu odbierze jako nachalność. Unikniemy tego, jeśli uda się nadać relacji bardziej personalny charakter – mówi.

Rozszerz zasięg swojej sieci

Nawet największa firma ma określone grono pracowników, którzy krążą wokół podobnych zawodowych tematów. Aby poszukać nowych możliwości, trzeba wyjść poza bezpieczny krąg osób pracujących pod jednym adresem. Rozszerzaniu sieci kontaktów mogą służyć spotkania branżowe. Trzeba przyjść na nie przygotowanym. Nie wystarczy plik wizytówek, podstawą jest umiejętna autoprezentacja. Zwięzły przegląd twoich mocnych stron i osiągnięć może przekonać kogoś, że warto utrzymywać z tobą kontakt. Oczywiście niewiele zyskasz, jeżeli będziesz tylko opowiadał o sobie. Sprecyzowane oczekiwania wobec innych pomogą ci odnaleźć w tłumie osoby, z którymi współpraca może okazać się wzajemnie korzystna.

Warto rozejrzeć się w swojej sieci kontaktów i zidentyfikować Mavena, czyli osobę będącą centrum informacyjnym o innych. – Słowo Maven pochodzi z języka jidysz i oznacza kogoś gromadzącego wiedzę. Poznając taką osobę, uzyskujemy dostęp do jej doskonałej „bazy danych”, nie tylko do licznych numerów telefonów, ale także zapisków dotyczących urodzin, ważnych wydarzeń z życia zawodowego i prywatnego – opowiada Leszek Mellibruda.

Uważaj na portale społecznościowe

Sieć biznesowych kontaktów można budować także poprzez aktywne uczestnictwo w portalach społecznościowych dla profesjonalistów. Jednak wirtualne relacje często są powierzchowne. – Co jakiś czas uczestnicy lokalnej wioski internetowej mają pomysł, żeby się spotkać. Jednak zazwyczaj ma to charakter jednorazowy i wcale nie przyczynia się do zwiększenia personalizacji kontaktów. Inaczej wyobrażaliśmy sobie osoby, z którymi korespondowaliśmy w internecie. Zmiana kontekstu sprawia, że wolimy grać rolę ślimaka, schować się do skorupy i wrócić do anonimowych kontaktów lub nawet odejść z takiej społeczności – mówi Leszek Mellibruda.

– Relacje osobiste sprawiają wrażenie bardziej zażyłych, nawet jeśli nie są takie w rzeczywistości. Znam mnóstwo osób, które od kilku miesięcy umawiają się na spotkania, ale nigdy do nich nie dochodzi. Ludzie wcale nie marzą o tym, żeby się spotykać, bo są bardzo zajęci, ale już samo mówienie o tym podtrzymuje iluzję bliskości. Można czuć się z kimś zaprzyjaźnionym, mimo że się z nim rzadko spotyka – dodaje psycholog biznesu.

Networking wymaga cierpliwości i czasu. Nawet jeśli wydaje się, że rozbudowana sieć kontaktów nie jest nam potrzebna na danym etapie, warto ją budować. Sieć kontaktów przyda się szybciej, nim myślisz.

Artykuł ukazał się w publikacji UNIVERSUM TOP 100, prezentującej czołowych pracodawców na polskim rynku

Autor: Anna Tomczyk, Kariera.com.pl

PRportal.pl – informacje prasowe dla biznesu