Bilety przez Internet – robisz to źle

przez | 14/09/2011

Wydawałoby się, że kupowanie biletów autokarowych przez Internet to prosta sprawa. Rzeczywiście, portale rezerwacji umożliwiają ich zakup nawet w piętnaście minut. Pod warunkiem, że stosujesz się do ich zasad. O błędach najczęściej popełnianych przez użytkowników opowiada właściciel portalu www.BiletyAutokarowe.pl Mirosław Nikolin.

Czy slogany reklamowe nas zwodzą? Naprawdę można kupić i odebrać bilet w piętnaście minut, nie ruszając się z domu?

Mirosław Nikolin: tak, to możliwe, jeśli wiemy czego szukamy. Jeżeli mamy sprecyzowany plan podróży, wystarczy wyszukać dostępne połączenia na wybranej trasie i wypełnić formularz zamówienia. To zajmuje około pięciu minut. Następnie wybieramy sposób płatności online, i jeśli nasz bank działa szybko – a większość działa – w ciągu kilku chwil transakcja zostanie zaksięgowana w systemie. Na konto e-mailowe kupującego natychmiast zostaną wysłane bilety; można je wydrukować na domowej drukarce, na najzwyklejszej kartce papieru. Zakup i odbiór w kwadrans, bez ruszania się z domu.

Skoro to takie proste, jak można przy zakupie popełnić jakiś błąd?

Na przykład przez nieuwagę, albo nie czytając regulaminu. Ktoś wypełni formularz rezerwacji i dokona wpłaty, i będzie myślał, że może już wsiadać do autokaru. Regulamin każdego przewoźnika mówi jednak, że bilet trzeba wydrukować. W indywidualnych przypadkach po dokonaniu zakupu i po otrzymaniu e-maila z potwierdzeniem, bilety można odebrać u kierowcy, ale nie wszyscy przewoźnicy na to pozwalają. Jeśli pasażer chce skorzystać z takiej możliwości, najpierw powinien skontaktować się z naszym działem obsługi klienta i uprzedzić o swoich zamiarach.

Innym błędem jest zamawianie – niechcący lub celowe – biletu ze zniżką, kiedy nam ona nie przysługuje. Co prawda kupimy taki bilet i go wydrukujemy, ale przed wejściem na pokład będziemy musieli dopłacić. To może prowadzić do niepotrzebnych spięć. Warto też pamiętać, że zniżki się nie sumują, i jeśli dostajemy duży rabat, na przykład w taryfie „Wcześniej taniej”, nie powinniśmy wybierać dodatkowo innej taryfy w formularzu rezerwacji, na przykład młodzieżowej, bo ostatecznie otrzymamy mniejszy opust.

Co powinni zrobić podróżnicy, aby uniknąć takich pomyłek?

Czytać – nie tylko regulaminy. W BiletyAutokarowe.pl na każdym kroku można natknąć się na materiały pomagające w zakupie. Udostępniamy też pomoc na żywo: można skontaktować się z naszym konsultantem za pomocą darmowego komunikatora albo zadzwonić na infolinię. Przez telefon można też zarezerwować bilet. Jak widać, sposobów na uzyskanie pomocy jest całkiem sporo.

A kiedy już dojdzie do pomyłki?

Nic nie jest przesądzone, zamówienie zawsze można zmienić. Kontakt z nami pomoże rozwiązać problemy. Jeśli musimy się z nimi uporać, kiedy konsultanci są niedostępni, zawsze możemy zalogować się w serwisie i np. zmienić datę wyjazdu, czy też wycofać bilet i otrzymać zwrot kosztów.

Czy ma Pan jakieś rady dla podróżnych korzystających z internetowej rezerwacji?

Rezerwacja online gwarantuje Wam przejazd, więc nie ryzykujcie kupna biletu u kierowcy – może się okazać, że autokar jest pełny. Poza tym możecie w ten sposób sporo zaoszczędzić. Kupujcie bilety z kilkudniowym, a najlepiej kilkutygodniowym wyprzedzeniem, a zapłacicie za nie nawet o połowę mniej. Jeśli zamówicie bilet w dwie strony, podróż powrotna będzie tańsza o około 1/3. Sprawdzajcie też oba dostępne systemy rezerwacji – w ten sposób będziecie pewni, że nie ominie Was żadna atrakcyjna oferta.