Polska spółka podbija chiński rynek gier mobilnych

przez | 24/08/2011

Gra Paper Wars: Cannon Fodder studia iFun4all, należącego do krakowskiego dewelopera Bloober Team S.A., została wybrana jako jedna z wielu tysięcy aplikacji dostępnych na system iOS przez największy chiński fundusz VC inwestujący w gry na urządzenia mobilne. Gra będzie pierwszym wydanym na rynku chińskim produktem polskiego dewelopera gier.

iFun4all udzieliła chińskiej spółce TDC (Asian) Ltd. licencji wyłącznej na dystrybucję i korzystanie z gry Paper Wars: Cannon Fodder na urządzeniach mobilnych i telefonach komórkowych. TDC zainwestuje w portowanie gry na system Android i jej promocję na rynku chińskim.

Zawarcie umowy było poprzedzone długimi negocjacjami, a do jej finalizacji, w dużym stopniu, przyczynił się pozytywny odbiór wystąpienia grupy Bloober Team na targach ChinaJoy w Szanghaju.

– Rozpoczęcie sprzedaży Paper Wars w Chinach to przełomowe wydarzenie. Dzięki temu możemy rozpocząć budowanie naszej marki na tym ogromnym i najszybciej rozwijającym się rynku na świecie. – mówi Piotr Babieno, Prezes Zarządu Bloober Team S.A. – Wypromowanie gry iFun4all będzie swoistym „przetarciem szlaku” dla naszych kolejnych produkcji, w tym projektu Music Master Chopin. Liczymy również, że tym ruchem otworzymy drzwi Państwa Środka dla innych deweloperów z naszego kraju – dodaje Piotr Babieno.

Chiński rynek gier jest jedną z najszybciej rozwijających się dziedzin gospodarki w tym państwie, co stwarza dla polskich deweloperów ogromne możliwości do ekspansji. Zgodnie z danymi z dnia 3 sierpnia 2011 roku opublikowanymi przez Pracownię Badań Rynków Zagranicznych w ChRL średnie roczne tempo wzrostu wartości rynku gier online przekracza 10 proc. Według najnowszych prognoz, dochody tamtejszych firm specjalizujących się w sprzedaży tego rodzaju produktów w 2015 r. osiągną prawie 9 mld USD. W połowie 2011 r. liczba klientów na chińskim rynku gier on-line wyniosła 485 mln. Była więc o 27,7 proc. większa niż rok wcześniej. Tak dynamiczny rozwój tego rynku następuje w warunkach, gdy dostęp do Internetu ma zaledwie 36 proc. terytorium Chin.1

Zawarcie przez iFun4all umowy wydawniczej obejmującej rynek chiński wpisuje się w strategię sprzedażową Grupy, polegającą na zawieraniu umów z dystrybutorami obecnymi na rynkach regionalnych. Do tej pory spółka iFun4all zawarła umowy wydawnicze z niemieckim wydawcą Just a Game oraz z japońskim KEMCO.

Pod nazwą TDC (Asian) Ltd. kryje się The9 Development Center, centrum badań i rozwoju spółki The9 Limited z siedzibą w Szanghaju, jednego z największych uczestników rynku gier wideo w Chinach. TDC aktywnie uczestniczy w promocji i rozwoju chińskiej branży gier online poprzez pogłębianie współpracy z podmiotami z branży informatycznej i jednostkami naukowymi.

The9, bezpośrednio lub poprzez spółki powiązane, zarządza w Chinach wieloma popularnymi tytułami, m.in. grą World of Warcraft. Nazwa spółki nawiązuje do dziewiątego oblicza sztuki – tworzenia gier mobilnych.

Grupę Bloober Team stanowi zespół podmiotów, które razem uzupełniają pełny proces produkcji i dystrybucji gier wideo. Bloober Team SA to wyłączny udziałowiec spółek Bloober Team Wrocław – operatora gier epizodycznych oraz iFun4all – dewelopera prostych gier 2D, a także pośrednio, poprzez iFun4all, Pizza Publishing – wydawcy gier. Spółka posiada również większościowe udziały w iPlacement (podmiot oferujący product placement w grach) oraz Neuro–Code (spółka rozwijająca technologię bezdotykowych interfejsów).

Oferta handlowa Bloober Team S.A. obejmuje siedem gier komputerowych, w tym zrealizowaną przy wsparciu finansowym Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina – Music Master Chopin.

Bloober Team S.A. została wybrana jako pierwsza w historii polskiego rynku gier do stworzenia tytułu startowego (tzw. “launch tittle”) dla, mającej trafić na rynek w końcu 2011 roku, konsoli PlayStation Vita marki Sony.