Lotnicze startupy – promocja innowacji czy tworzenie niepotrzebnej konkurencji?

W ciągu najbliższych 20 lat liczba pasażerów w transporcie lotniczym wzrośnie o ponad 5 proc. Według ekspertów Locatory.com, w tym czasie powstanie duża liczba nowych linii lotniczych.

Nowi gracze, wdrażając nowe modele biznesowe i mając świeże spojrzenie na rynek, będą promować zdrową konkurencję wśród linii lotniczych, szczególnie na rynkach wschodzących. W rezultacie klienci mogą liczyć na większą innowacyjność i jeszcze lepszą jakość obsługi.

– Linie lotnicze są często poddawane gwałtownym fluktuacjom rynkowym, które powodują wzrosty lub spadki zysków. Jednakże nowe firmy, śmiało podchodzące do istniejących wyzwań, wprowadzają nowe produkty i usługi, przez co przyczyniają się do podnoszenia jakości oraz stymulują innowacyjność poprzez pobudzanie konkurencji. Korzyści z tego czerpie oczywiście konsument – wyjaśnia John Hoyos, menedżer ds. rozwoju w Ameryce Południowej w spółce Locatory.com.

Według ekspertów Locatory.com, ubiegłoroczny wzrost zysków afrykańskich linii lotniczych (100 mln dolarów według ICAO) był spowodowany głównie przez powstanie nowych podmiotów na rynku. W międzyczasie w Chinach, które są najszybciej rozwijającym się rynkiem, nowe firmy zadziałały jako akcelerator dla wspierania innowacji i postępu w przemyśle. Warto również wspomnieć, że choć w Ameryce Południowej ostatnio nie nastąpił tak intensywny wzrost liczby nowych linii lotniczych, to jednak eksperci obserwują tam wzrost innowacyjności i ogólną poprawę jakości usług.

Podobną sytuację można zaobserwować w Rosji, gdzie stopniowy wzrost liczby linii lotniczych na rynku skłania istniejące podmioty do przyspieszania zmian w procesach biznesowych. Nieco inna sytuacja ma miejsce w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej, gdzie nowo powstałe firmy często są poddawane restrykcyjnym regulacjom poprzez licencje i liczne zezwolenia. W rezultacie muszą się skupić na stworzeniu dobrze przemyślanej strategii biznesowej oraz przyciągnąć odpowiednich inwestorów.

– Wprowadzanie na rynek nowych produktów nie tylko przyspiesza procesy biznesowe w branży, ale także poprawia całościowy obraz krajowej gospodarki. Takie firmy jak Virgin Blue, WestJet, Ryanair, Emirates i im podobne także były kiedyś startupami. Dlatego uważamy, że należy udzielać wsparcia nowym firmom, które w przyszłości mogą dołączyć do globalnej listy najbardziej wpływowych przedsiębiorstw lotniczych – mówi Vytautas Vorobjovas, dyrektor ds. sprzedaży w Locatory.com.

Według Vorobjovasa, wszystkie branże, w tym także lotnictwo, potrzebują ciągłego odświeżania, w przeciwnym razie wpadną w pułapkę stagnacji i stopniowego się pogarszania.

– Aby rynek rozwijał się trzeba położyć silny nacisk na konkurencję i nowe firmy mają tutaj do odegrania dużą rolę. Mając to na uwadze, Locatory.com wprowadza 50 proc. zniżkę dla nowo powstałych przedsiębiorstw. Mamy nadzieję, że to ułatwi tym firmom dostęp do rynku, pozyskiwanie części i komponentów oraz rozwiązywanie problemów np. z uziemionymi samolotami – podkreśla V. Vorobjovas

 

PRportal.pl – informacje prasowe dla biznesu