Listonic – biznes w chmurach

przez | 04/08/2011

W związku z dynamicznym rozwojem firma Listonic, oferująca aplikację do tworzenia mobilnych list zakupów, stanęła przed koniecznością inwestycji w kolejne serwery, które obsłużą coraz większą ilość danych. Listonic postanowił jednak zrezygnować z inwestycji we własną infrastrukturę IT, na korzyść poświęcenia się rozwojowi swojego produktu. Komfortowym, niezawodnym, a przy tym tanim rozwiązaniem okazało się przeniesienie infrastruktury odpowiedzialnej za zarządzanie usługami firmy do chmury, proponowane przez Microsoft. Obecnie Listonic umożliwia bardzo wygodne zarządzanie zakupami blisko 100 tysiącom klientów na całym świecie.

Listonic to bezpłatna aplikacja, pozwalająca na stworzenie mobilnej listy zakupów, dostępnej przez internet, na większości telefonów komórkowych. Aplikacja umożliwia wygodne zarządzanie zakupami, dając pewność, że nic z listy produktów nie zostanie pominięte. Pozwala na współtworzenie listy zakupów i automatycznie kategoryzuje produkty odpowiednio do półek w supermarkecie.

„Rozwiązanie jest wzorowane na zwykłej liście zakupów jaką tworzy się na kartce papieru i przywiesza magnesem na lodówkę. Z tym, że naszą listę zakupów można stworzyć i edytować na telefonie komórkowym”. – tłumaczy Filip Miłoszewski, współzałożyciel serwisu Listonic.

Rozwiązanie jest całkowicie bezpłatne. Wystarczy założyć konto na stronie Listonic.com i zainstalować aplikację na telefonie komórkowym lub skorzystać z opcji bez instalowania, za pomocą strony M.listonic.pl, która pozwala w podobny sposób zarządzać zakupami bezpośrednio na telefonie komórkowym. Aplikację obsługują wszystkie platformy mobilne łącznie z Windows Phone 7. Na część platform (Java, Symbian, Windows Mobile) aplikacje można pobrać bezpośrednio ze strony.

Poza tym każdą taką listę zakupów można przekierować do wybranych sieci sklepów online. Listonic współpracuje aktualnie z czterema sieciami delikatesów, są to: Alma, Frisco, A.pl i Dodomku. Aplikację można znaleźć również na ponad 220 serwisach o tematyce gastronomicznej.

Firma rozwijała się szybko i szukała rozwiązania, które pozwoliłoby jak najlepiej skupić się na biznesie, a nie na zajmowaniu się skomplikowaną infrastrukturą IT. Głównym wymogiem rozwijającej się firmy, w związku z jej obsługą IT, był komfort. Inwestycja w serwery oznaczałaby nie tylko dodatkowy kłopot, ale i niepotrzebny wydatek, jako że wymagałaby zarządzania powstałą bazą danych oraz zatrudnienia wykwalifikowanej osoby, czuwającej nad prawidłowym działaniem serwera.

Co więcej, firma posiadała stanowczy wymóg bezawaryjności rozwiązania. W przypadku awarii sprzętowej serwer jest wyłączony do czasu naprawy usterki, co powodowałoby katastrofalne dla firmy przestoje w dostępie do serwisu, a w związku z tym znaczną utratę pieniędzy. Dodatkowym wyzwaniem dla Listonic były plany rozwoju firmy – od samego początku Listonic miał być aplikacją o zasięgu globalnym.

„Właśnie uruchomiliśmy anglojęzyczną wersję serwisu i wkrótce rozpoczniemy promocję aplikacji na rynku amerykańskim. Poszukiwaliśmy rozwiązania, które może pomóc nam w ekspansji na Stany Zjednoczone, a z czasem zagwarantuje szybkie, bezpieczne i niezawodne działanie aplikacji na całym świecie”. – mówi Piotr Wójcicki.

Po przeanalizowaniu możliwych rozwiązań, dział IT firmy podjął decyzję o przeniesieniu serwerów do chmury wykorzystując platformę Windows Azure firmy Microsoft. O jej wyborze zadecydowało kilka czynników. Głównym argumentem był fakt, iż korzystanie z Windows Azure jest proste i eliminuje problem infrastruktury. Rozwiązanie umożliwiło firmie pełną, profesjonalną i niezawodną obsługę zasobów niezbędnych do sprawnego działania i rozwoju aplikacji.

„Platforma Windows Azure pozwoliła całkowicie zrezygnować z własnych serwerów do hostowania serwisu Listonic. Posiadanie własnych serwerów było związane z wysokimi kosztami i ryzykiem. Poza tym serwery muszą być nieprzerwanie monitorowane. Aby uzyskać ciągły dostęp do serwisu, wszelkie usterki muszą być eliminowane jak najszybciej po ich wykryciu”. – tłumaczy Piotr Wójcicki, współzałożyciel serwisu Listonic Sp. z o. o.

Model cloud computing okazał się dla niewielkiej firmy sposobem realizacji celów biznesowych. Spółka Listonic Sp. z o.o. mogła całkowicie zrezygnować z własnej infrastruktury. Poza tym, serwis w każdej chwili może modyfikować dostępną moc obliczeniową, czy wielkość transferu danych w Windows Azure. Platforma jest w stanie sprawnie obsłużyć systematyczny wzrost liczby użytkowników, jak i okresowe skoki zainteresowania serwisem. Koszty, jakie ponosi firma to jedynie miesięczne opłaty za faktyczne wykorzystanie mocy obliczeniowej platformy Azure.

„Windows Azure to idealne rozwiązanie dla młodych lub dopiero powstających firm, pozwalające im na zaistnienie na rynku przy praktycznie minimalnych kosztach inwestycji. Microsoft oferuje swoim klientom pełną infrastrukturę IT przechowywaną i zarządzaną w chmurze, usługi oprogramowania (.NET Services, SQL Services, etc.) oraz narzędzia umożliwiające firmie instalację i uruchamianie własnego oprogramowania w chmurze. Wszystko to pozwala na tanie, szybkie i wygodne wykorzystanie internetu do  rozwoju firmy”. – mówi Robert Gajda z firmy Microsoft.

Z powodu planowanego rozwoju firmy na rynkach zagranicznych, wybór modelu działania w chmurze ma jeszcze jedną zaletę. Gdyby okazało się, że uzasadnione jest uruchomienie Listonica na serwerach zlokalizowanych w Stanach Zjednoczonych, w celu zmniejszenia opóźnienia spowodowanego odległościami geograficznymi, platforma Azure umożliwia takie rozwiązanie poprzez uruchomienie aplikacji w amerykańskim data center i synchronizowanie bazy danych.

Co więcej, wysoka skalowalność Windows Azure likwiduje wszystkie bariery kosztowe związane z rozwojem usług. W przypadku znacznego wzrostu użytkowników aplikacji, dosłownie w kilka minut można skonfigurować platformę do przyjęcia dowolnego obciążenia.

„Podczas rozmów z największymi serwisami online w Polsce spotkaliśmy się z wątpliwościami, czy w przypadku gdyby duży partner rozpoczął kierowanie ruchu do naszego serwisu, będziemy w stanie go obsłużyć. Dzięki Windows Azure jest to możliwe”. – mówi Piotr Wójcicki.

Wysoka dostępność usługi we wszystkich zakątkach świata zapewni firmie możliwość rozszerzenia obszaru działalności na inne kraje, bez konieczności dużych inwestycji w infrastrukturę IT. W przypadku tradycyjnego rozwiązania informatycznego nie byłoby to możliwe. Z kolei rozproszenie Windows Azure i SQL Azure na wiele centrów danych gwarantuje wysoką wydajność i bezpieczeństwo. Użytkownicy z całego świata będą mogli korzystać z serwisu w taki sam sposób.

„Wychodzimy z naszym rozwiązaniem globalnie, a dzięki Azure możemy je mieć w wielu językach. Do tego nie musimy posiadać osobnego data center w Stanach Zjednoczonych. Wszystkim zarządza Microsoft, więc aplikacja jest bardziej wydajna i bezawaryjna”. – mówi Filip Miłoszewski.

Zachęcamy do zapoznania się z filmem prezentującym działanie Listonic na telefonie z systemem Windows Phone 7: http://youtu.be/H51a-K28tyA.

źródło/autor: Microsoft