Panorama 13,5GPix wykonana Sigmą 300mm F2.8

1 428 zdjęć o rozdzielczości 6 048 x 4 032 pikseli każde – z tylu zdjęć składa się najnowsza Gigapanorama Warszawy, największa panorama polskiego miasta w Polsce. Zdjęcia składowe wykonano w dniu 26 maja 2011 roku, z dachu budynku biurowego Dominanta Praska.

Powstały w ten sposób obraz ma rozdzielczość 329 485 x 10 769 pikseli, co daje około 13,5 gigapiksela. Jego autorem jest Radosław Piotrowski. Panorama 360 stopni powstała przy współpracy z salonami Sigma ProCentrum oraz z redakcją Optyczne.pl. Wykonana została obiektywem Sigma 300mm F2.8 EX DG HSM APO!

Panorama 360° powstała w wyniku połączenia ze sobą 1 428 zdjęć o rozdzielczości 6 048 x 4 032 pikseli każde. Powstały w ten sposób obraz ma rozdzielczość 329 485 x 40 769 pikseli, co daje około 13.5 gigapiksela. Gdybyśmy mieli wydrukować tą panoramę z jakością fotograficzną, a więc 300dpi, to wydruk mógłby mieć wymiary 28 na 3,5 metra – mówi Radosław Piotrowski, twórca Gigapanoramy. Wielkość pliku to 53GB. Kolejną ciekawostką jest fakt iż nie istniej w tej chwili program graficzny, pozwalający na otwarcie i edycję obrazu o tak dużym rozmiarze – dodaje.

Zdjęcia wykonano m.in. Sigmą 300mm F2.8 EX DG HSM APO. Aparat wraz z obiektywem Sigma zamocowany został na zrobotyzowanej głowicy Gigapan EPIC Pro. Cały zestaw ustawiony był na 15-metrowym maszcie, co umożliwiło uzyskanie bardzo rozległego widoku.

Zdjęcia do panoramy wykonane zostały z dachu budynku biurowego Dominanta Praska, który charakteryzuje się jednym z najciekawszych widoków w Warszawie. Wszystkie ujęcia powstały w czasie dwóch godzin i przez ten czas fotograf nie miał możliwości żadnej korekty ekspozycji, ponieważ cały zestaw sprzętowy umieszczony został ponad 12 metrów nad ziemią. Obróbka oraz złożenie zdjęć to ponad miesiąc intensywnej pracy, podczas której trzeba było przygotować odpowiedni materiał zdjęciowy. Warto dodać, że w przypadku tak dużych panoram obróbka gotowej wersji jest bardzo trudna, dlatego tak ważna jest jakość jej elementów składowych.

Wykonując tak duży projekt fotograficzny szczególną uwagę trzeba zwrócić na dwa główne parametry, jak: ustawienia ekspozycji, które muszą być wspólne dla wszystkich zdjęć oraz głębia ostrości, która musi zmieścić się w całym zakresie panoramy. Zdjęcia wykonane zostały w formacie RAW. Podczas ich wywoływania należało uwzględnić m.in. korektę bieli, wynikającą z długiego czasu wykonywania zdjęć. Pomiędzy skrajnymi kolumnami była różnica dwóch godzin, a światło potrafi zmienić się w dużo krótszym czasie – wyjaśnia Radosław Piotrowski.

A zapytany o plany na przyszłość twórca odpowiada – …jak to zwykło się mawiać, „apetyt rośnie w miarę jedzenia”. Po pierwsze w Warszawie jest sporo jeszcze do pokazania, a po drugie lubię nowe wyzwania. Ilość problemów związanych z wykonaniem większych panoram rośnie w postępie geometrycznym i dlatego bardzo chciałbym wykonać nowe, jeszcze bardziej szczegółowe. Jednym z pomysłów, które z czasem chcę wcielić w życie jest powtórzenie panoram z tych samych miejsc po kilku latach tak, aby można zobaczyć jak Warszawa się zmienia. Postęp informatyczny również ma bardzo duże znaczenie, ponieważ często coś, co jest niemożliwe do wykonania dzisiaj, w przyszłości nie będzie już problemem.

PRportal.pl – informacje prasowe dla biznesu