„System GPS” do wyszukiwania social media influencers

Największa na świecie niezależna agencja PR Edelman zaprezentowała rozwiązanie BlogLevel oraz wersję 2.0 rozwiązania TweetLevel. To bezpłatne narzędzia umożliwiające identyfikowanie osób (tzw. social media influencers) wywierających największy wpływ na uczestników wybranych społeczności w social media. Narzędzie TweetLevel wyszukuje wpływowych użytkowników w serwisie Twitter, natomiast BlogLevel realizuje to samo zadanie w blogosferze.

Oba narzędzia oferują, niezależnie od języka i kraju, analizę danych przy wykorzystaniu opatentowanego algorytmu śledzącego i oceniającego bloggerów oraz tweeterów na podstawie wywieranego przez nich wpływu. Weryfikacja odbywa się przy użyciu 40 różnych wskaźników. Osoby oceniane najwyżej to według metodologii Edelmana tzw. „idea starters” – twórcy oryginalnych koncepcji, które są podchwytywane przez „amplifiers” – osoby, które wzmacniają i rozprzestrzeniają dyskusję.

„Oba narzędzia można postrzegać jako swoisty system GPS umożliwiający wyszukiwanie wpływowych osób wypowiadających się na dowolny temat” – powiedziała Nancy Ruscheinski, dyrektor generalny ds. innowacji w firmie Edelman. „Wiedza na temat tego, którzy bloggerzy i tweeterzy są wpływowi, jak również znajomość czynników wywierających wpływ na nich pomaga nam planować skuteczne kampanie, mierzyć ich wyniki oraz oferować naszym klientom skuteczniejszą analizę danych w czasie rzeczywistym”.

Nancy Ruscheinski dodaje, że wprawdzie narzędzia zostały opracowane z myślą o użytku wewnętrznym, jednak zarówno algorytm, jak i same narzędzia zostały powszechnie udostępnione.

Wersje beta narzędzi BlogLevel i TweetLevel zostały poddane testom przez ponad 400 osób (w tym profesorów uczelni wyższych, analityków branżowych, specjalistów ds. marketingu, dziennikarzy i specjalistów ds. zarządzania markami), które wykorzystały je w celu śledzenia:

  • Najbardziej wpływowych użytkowników dyskutujących na różne tematy
  • Zakresu zainteresowania określonym tematem i liczby powiązanych z nim komentarzy
  • Dialogu między użytkownikami i treści, którymi się dzielą
  • Tematów omawianych przez poszczególnych bloggerów i tweeterów, jak również wpływu, który wywierają oraz czynników wywierających wpływ na nich samych

Jonny Bentwood, szef do spraw influencer engagement w brytyjskim oddziale firmy Edelman, który nadzorował rozwój obu narzędzi, wyjaśnia na czym polega różnica między narzędziami Edelmana a innymi produktami śledzącymi wpływ w Internecie: „Większość narzędzi dostępnych na rynku skupia się wyłącznie na profilach portali Twitter i Facebook, ignorując inne działania online, takie jak redagowanie blogów. Dzięki narzędziom BlogLevel i TweetLevel wpływ możemy analizować w bardziej holistyczny sposób. Przykładowo oczywiste jest to, że blogi wywierają większy wpływ na czytelników, gdy ich treść jest zoptymalizowana pod kątem wyszukiwania i dyskutowana za pośrednictwem takich kanałów społecznościowych, jak Twitter. Narzędzie BlogLevel zawiera właśnie takie wskaźniki”.

Narzędzia BlogLevel i TweetLevel, jak również algorytm bazowy, różnią się od istniejących narzędzi konkurencyjnych także kilkoma innymi cechami:

  • Osobne wskaźniki dla osób inicjujących koncepcje („idea starters) i wzmacniających je („amplifiers”): narzędzia BlogLevel i TweetLevel rozróżniają użytkowników inicjujących dyskusje lub publikujących informacje po raz pierwszy („idea starters”) oraz osoby wzmacniające koncepcje („amplifiers”), które popularyzują koncepcje innych osób. Istotną rolę odgrywają obie grupy, ale narzędzia BlogLevel i TweetLevel rozpoznaje i uwidacznia ich wpływ w różny sposób.
  • Algorytm rozwiązania BlogLevel uwzględnia wątki dyskusyjne na innych platformach społecznościowych oraz optymalizację dla wyszukiwarek (SEO): W przeciwieństwie do innych narzędzi tworzących rankingi blogów, narzędzie BlogLevel klasyfikuje blogi na podstawie liczby komentarzy na portalu Twitter w związku z danym postem oraz skuteczności optymalizacji treści bloga pod kątem wyszukiwania.
  • Współczynnik publikacji do kontaktu: Narzędzie TweetLevel umieszcza wyżej w rankingu osoby biorące udział w dyskusjach i umieszczające istotne dla kontekstu badania posty. TweetLevel analizuje każdego tweeta, aby pomóc dopasować komunikację marki/firmy do odpowiednich osób, poprawiając tym samym skuteczność i trafność dotarcia do właściwych influencerów.

źródło/autor: Edelma

PRportal.pl – informacje prasowe dla biznesu