Nowy raport Gemiusa i mail-media o reklamie e-mailingowej

Firma badawcza Gemius we współpracy z Interaktywnym Instytutem Badań Rynkowych prześledziła posiadaczy prywatnych kont emailowych i sprawdziła ich opinie na temat mailingów reklamowych. Najnowszy raport powstał na zlecenie domu mediowego mail-media należącego do Grupy SARE SA.

Celem badania było poznanie aktualnych opinii i preferencji dotyczących użytkowania prywatnych skrzynek mailowych wśród internautów. Informacje te będą wykorzystywane przez mail-media w procesie planowania kampanii e-mailingowych, ale mogą także stanowić istotne wskazówki dla wszystkich, którzy w swoich kampaniach reklamowych wykorzystują e-mailing. Szczególnie ważne było zebranie informacji dotyczących:

  • określenia satysfakcji z używanych skrzynek mailowych oraz stosunku do treści reklamowych przekazywanych na prywatne konta mailowe,
  • korzystania z dostępu do prywatnych kont mailowych,
  • określenia częstotliwości, sposobów i okoliczności korzystania z prywatnych skrzynek mailowych,
  • poznania preferencji badanych związanych z dostawcami prywatnych skrzynek mailowych.

W kierunku mobilności

Istotnym wnioskiem jaki można wyciągnąć z przeprowadzonego badania jest wzrost znaczenia urządzeń mobilnych w procesie wysyłania i odbierania e-maili. Już 15 % badanych sprawdza swoją pocztę zarówno za pośrednictwem prywatnego jak i służbowego telefonu komórkowego. Odpowiedzi takie zdecydowanie częściej padały wśród mężczyzn – osób w wieku od 15 do 24 lat, oraz mieszkańców dużych miast (od 100 do 500 tys. mieszkańców). Zdecydowana większość użytkowników (86%) loguje się na pocztę przez strony www, co oznacza, że preferują korzystanie z usług konkretnych portali internetowych. Stąd wniosek, że kreacje e-mailingowe muszą być oparte na znajomości specyfiki owych portali w zakresie sposobów wyświetlania i różnic w interpretowaniu kodu HTML. Użytkownicy deklarują, że najczęściej korzystają z poczty we własnym domu, późnym popołudniem lub wieczorem, co zmienia dotychczasowy powszechny pogląd, iż kampanie mailingowe najlepiej realizować w godzinach przedpołudniowych.

Satysfakcja

Internauci w większości są zadowoleni ze swoich prywatnych skrzynek pocztowych oraz nie planują ich zmieniać w najbliższym czasie. Największą popularnością wśród dostawców usług pocztowych cieszy się portal Wirtualna Polska, z której usługi pocztowej korzysta 40% badanych i jest nieco częściej wybierana przez mieszkańców wsi. Zaraz za liderem plasuje się Onet.pl wybierany przez 31% internautów, podczas gdy Google i jego pocztę Gmail używa 24% badanych. Częściej korzystają z niego mężczyźni oraz mieszkańcy miast powyżej 500 tyś – najbardziej lojalna grupa. Co ciekawe aż 97% użytkowników jest zadowolonych ze swojej poczty i nie zamierza zmieniać usługodawcy. Jedynie wśród użytkowników Neostrady oraz Yahoo można zauważyć wyraźną chęć zmiany dostawcy usług pocztowych (odpowiednio 34% i 48%).

Z przeprowadzonego badania można wyciągnąć ważne wnioski odnośnie maili reklamowych oraz reklam wyświetlanych bannerów na stronach www. W podobnym stopniu są one oceniane przez respondentów jako atrakcyjne i odpowiadające ic potrzebom. 28% preferuje maile reklamowe, natomiast 31 % reklamę display. „Biorąc pod uwagę możliwości targetowania zarówno na podstawie deklaracji ale również targetowania behawioralnego i retargetowania e-mailingu, precyzyjniejszych technologii do optymalizacji wysyłki np. pod kątem spam testów, testów kreacji, a z drugiej strony powiększający się udział użytkowników, którzy blokują reklamy na stronach www. E-mailing nadal wydaje się być atrakcyjnym i efektywnym kanałem komunikacji on-line” – podkreśla Jarosław Nowak, brand manager mail-media.

Pop-Art. TAK, Pop-up`y NIE

Respondenci zapytani o ocenę różnych rodzajów reklam internetowych w ich poczcie, jako wyraźnie irytujące uznali reklamy pop-up’owe. Aż 70% badanych oceniło ten typ reklamy jako bardzo irytujący. Najniższy poziom irytacji obserwujemy w przypadku reklam kontekstowych (Google), które aż 37% badanych uznało za raczej lub zupełnie nieirytujące. Najwyżej ocenionym rodzajem komunikacji reklamowej przesyłanej na skrzynki mailowe były informacje o promocjach, które dla prawie połowy respondentów są raczej lub bardzo przydatne. Najniżej oceniane są maile z prośbą o udostępnienie danych osobowych.

Przedstawione wyniki potwierdzają trendy obecne w poprzednich latach, takie jak wzrost znaczenia urządzeń mobilnych czy roli społeczności internetowych. 28% badanych za pośrednictwem Internetu dzieli się ze znajomymi otrzymanymi przez email informacjami odnośnie zaproszeń na imprezy czy koncerty. 24% dzieli się również informacjami o promocjach. Podkreśla to znaczenie poczty elektronicznej i jej potencjału w marketingu wirusowym. „Szczególnie dobrze ów fakt wykorzystują serwisy zakupów grupowych, które zbudowały ogromne bazy adresowe, a najnowsze oferty wysyłają głównie za pośrednictwem newsletterów, równie często przesyłanych dalej znajomym” komentuje Jarosław Nowak

Lubię to!

Wśród użytkowników prywatnych kont pocztowych widać wyraźną korelację z platformami social media. Zdecydowanym liderem na polskim rynku portali społecznościowych pozostaje Nasza Klasa.

Z serwisu korzysta 60 % badanych, głównie osoby o wykształceniu podstawowym, mieszkańcy wsi. Silną konkurencję stanowi amerykański gigant – portal Facebook.com. Z portalu Marka Zuckerberga korzysta 46% badanych, przy czym najczęściej wybierają go osoby w wieku 15 – 18 lat oraz mieszkańcy dużych miast (powyżej 100 tys.). Wśród badanych 36 % deklarowało chęć zmiany konta pocztowego w tym 14% użytkowników najchętniej skorzystałoby zakładając nowe konto pocztowe na portalu społecznościowym.

Użytkownicy

Badanie przeprowadzono na ogólnopolskiej grupie internautów w wieku 15 i więcej lat. Próba badawcza wyniosła 1000 osób, z czego 933 osoby weszły w skład próby celowej – osób posiadających i korzystających z prywatnych kont emailowych. Kobiety i mężczyźni stanowili po 50% badanych, z czego 9% mieściło się w grupie wiekowej od 15 do 18 lat, 21% w grupie 19 – 24, 30% – 25 – 34, 26% – 35 – 49 oraz 14 % w wieku 50 lub więcej lat. Najliczniej reprezentowane były osoby z wykształceniem średnim (53%). Zaraz za nimi uplasowały się osoby z wykształceniem wyższym (32%) oraz niższym niż średnie (15%). Najwyższy procent użytkowników prywatnych skrzynek emailowych stanowią przedstawiciele grupy wiekowej od 19 do 34 lat. Jednocześnie można zauważyć, że wśród badanych z wyższym wykształceniem aż 94% posiada prywatne konta pocztowe. Użytkownicy Internetu najczęściej posiadają jedno konto email (45%), jednak są i tacy, którzy korzystają z dwóch i więcej adresów mailowych. W tej grupie zdecydowanie przeważają mężczyźni.

Aż 66% badanych korzysta z Internetu codziennie lub prawie codziennie, 30 % kilka razy w tygodniu, natomiast pozostałe kilka procent korzysta z sieci raz na tydzień lub kilka razy w miesiącu.

PRportal.pl – informacje prasowe dla biznesu