Nauczycielski rachunek sumienia

Okres przedwakacyjny jest dobrą okazją do refleksji nad efektami pracy nie tylko uczniów. Jest też idealnym momentem do weryfikacji kompetencji nauczycieli. Oceny i osiągnięcia podopiecznych w dużej mierze zależą od zaangażowania i wiedzy pedagoga. Dlatego, Drogi Nauczycielu, jeśli na świadectwach brakuje ci piątek w kolejnym roku szkolnym zacznij kształcić też siebie.

Uczelnie wyższe oferują wiele kursów i ciekawych kierunków studiów podyplomowych, które pozwolą nauczycielom rozwinąć nie tylko ich karierę zawodową, ale również indywidualne zainteresowania i pasje. Dlatego warto dokładnie rozważyć wybór kierunku i najpierw nauczyć czegoś nowego siebie, by później efektywnie uczyć innych.

Kompetentnie i miękko

Jest wiele sposobów pracy z dziećmi. Dzisiejsza szkoła różni się od tej, do której chodziliśmy my czy nasi rodzicie. To nauczyciel powinien zachęcać uczniów, inspirować do działania, wzbudzać ciekawość. Dziś pedagog musi być gotowy do zastosowania innowacyjnych metod nauczania i niestandardowego sposobu edukacji. Aby móc pracować w ten sposób, nauczyciele powinni nieustannie poszerzać swoje umiejętności. Na szczęście uniwersytety, szkoły i instytucje edukacyjne oferują pedagogom szeroki wachlarz studiów podyplomowych i kursów. – Każdy nauczyciel podczas pracy zawodowej napotyka na swojej drodze różne wyzwania i problemy, nie wszystkiego możemy nauczyć się na studiach pierwszego i drugiego stopnia. Czasem dopiero po kilku latach pracy dostrzegamy obszary, w których chcielibyśmy swoją wiedzę poszerzać i w niej się specjalizować – mówi Luiza Kalupa, kanclerz Wyższej Szkoły Edukacji Integracyjnej i Interkulturowej. – Dlatego oferta studiów i kursów podnoszących kwalifikacje pedagogów z roku na rok zmienia się i zwiększa swoją skalę, dostosowując się do rzeczywistych potrzeb systemu edukacji – dodaje.

Coraz więcej nauczycieli, poza standardowymi możliwościami dokształcania z zakresu nauczania drugiego przedmiotu czy języka, wybiera kursy doskonalące. Obejmują one szeroką dziedzinę tematyczną – od komunikacji interpersonalnej, przez ciekawe metody interakcji z klasą, po emisję głosu czy nowoczesne rozwiązania technologiczne w pracy wychowawczej. Głównym zadaniem takich kursów jest poszerzanie zawodowych kompetencji pedagogów, przede wszystkim tych miękkich, do których w szkołach przywiązuje się coraz większą wagę.

Nauka integracji

Żądza wiedzy i posiadanie wysokich wymagań to cechy, które coraz częściej charakteryzują dzisiejszych uczniów. Wielokrotnie zadają oni pytania, które dla wychowawcy mogą być momentami kłopotliwe i skomplikowane. Rośnie także konkurencja wśród samych pedagogów. Rzadko już się zdarza, aby nauczyciel prowadził tylko jeden przedmiot lub nie myślał o dalszym samorozwoju. W szkołach pojawiają się często klasy integracyjne, gdzie przygotowanie do pracy z niepełnosprawnymi dziećmi i młodzieżą staje się niezbędne. Kierunki umożliwiające pracę z osobami niepełnosprawnymi to jeden z najpopularniejszych trendów rozwoju zawodowego wśród pedagogów. – Nauczyciele matematyki, fizyki czy języka polskiego nie są przygotowani do pracy z niepełnosprawnymi dziećmi. Dlatego coraz więcej pedagogów decyduje się również na skończenie pedagogiki specjalnej lub podyplomowej oligofrenopedagogiki – mówi Luiza Kalupa, kanclerz Wyższej Szkoły Edukacji Integracyjnej i Interkulturowej. – Dzięki takiej uzupełniającej edukacji nauczyciele nabierają odpowiednich kwalifikacji do pracy z dziećmi o zwiększonych potrzebach, a to daje im większe możliwości pracy – dodaje.

Wymogi środowiska i coraz bogatsza oferta edukacyjna stają się gwarantem stałego rozwoju kadry nauczycielskiej. Jednocześnie sprawiają, że bogatsi o zdobytą wiedzę i doświadczenie nauczyciele lepiej radzą sobie z wyzwaniami dnia codziennego, stawianymi przez szkołę i uczniów. Inwestycja pedagogów w jak najlepsze wykształcenie z pewnością zaprocentuje nie tylko własną satysfakcją, ale również osiągnięciami podopiecznych.

 

PRportal.pl – informacje prasowe dla biznesu