Do You Know Polska? Nowy projekt multimedialny Ministerstwa Spraw Zagranicznych

A czy Ty znasz Polskę? Wiesz, co to znaczy „wbijamy się”, „fazowo”, „dajesz”? Taki test może rozwiązać każdy internauta na Doyouknowpolska.pl. Jest to nowy serwis internetowy promujący nasz kraj.

1 Bartek Chaciński, Grażyna Wolszczak, Lidia Popiel, Radosław SikorskiMinisterstwo Spraw Zagranicznych, będące pomysłodawcą i realizatorem projektu, postawiło na pokazanie Polski w młodym, świeżym wydaniu. Serwis, oprócz niestandardowego słownika najmłodszej polszczyzny, jest także galerią niebanalnych fotografii, przedstawiających nasz kraj oczami młodych ludzi. Doyouknowpolska.pl to serwis żywy, tworzony przez internautów dodających kolejne hasła i zdjęcia. Każdy może wzbogacić istniejącą już bazę o własne słowa, opisy i fotografie. MSZ chce by Polacy zaangażowali się w promocję nowoczesnej Polski.

O co kaman?

Zamieszczony na stronie doyouknowpolska.pl test pozwala sprawdzić każdemu internaucie, jaka jest jego znajomość języka młodych Polaków. Co oznaczają słowa i zwroty takie jak „afterek”, „rozkminiać”, „zonk” czy „obczajać” oraz w jaki sposób należy je zastosować w zdaniu. Na tej samej stronie na bieżąco internauci tworzą bazę aktualnego języka polskiego oraz zdjęć, przedstawiających nasz kraj, a jednocześnie będących tłem dla danego hasła. Tłumaczenia słów i zwrotów są w języku angielskim, gdyż serwis stanie się narzędziem promocji Polski na całym świecie. W kolejnych miesiącach Ministerstwo Spraw Zagranicznych będzie komunikowało projekt Do You Know Polska? poza granicami, docierając do młodych ludzi chętnych do odwiedzenia naszego kraju w ramach stypendiów, w celach turystycznych lub podczas EURO 2012.

Minister Spraw Zagranicznych, Radosław Sikorski, podkreśla:

„Zależy nam na nowoczesnej promocji Polski. To pierwszy projekt multimedialny, skierowany do młodych ludzi, pokazujący nasz kraj widziany oczami aktywnej młodzieży. Jestem pewien, że tysiące internautów skorzystają z możliwości dodania do serwisu własnego zdjęcia lub wyrażenia pokazującego Polskę z ich punktu widzenia. Chcemy by Doyouknowpolska.pl współtworzyli Polacy, pokazywali nasz kraj takim jakim go widzą i pomogli nam promować nowoczesną Polskę.”

Oni czają bazę

W aktywną promocję portalu obok Ministra Radosława Sikorskiego zaangażowały się także znane i lubiane osoby tworzące nowoczesną kulturę Polski.

Lidia Popiel, która od 26 lat zawodowo zajmuje się fotografią, jest wykładowcą Warszawskiej Szkoły Filmowej, a przez media uznawana za jedną z najbardziej wpływowych kobiet w Polsce docenia fotograficzną warstwę serwisu Do You Know Polska?:

„Polska jest krajem utalentowanych ludzi. Czasami jednak ze zbyt małą wiarą w siebie i swoje umiejętności. Internet to pojemne medium dające nie tylko możliwości komunikacyjne, ale i ogromna galeria, otwarta na każdy rodzaj sztuki. Do You Know Polska? to bramka stwarzająca jeszcze jedną płaszczyznę prezentacji i publicznych wypowiedzi, w jakże nietypowych okolicznościach!”

Bartek Chaciński, znawca współczesnego języka młodzieżowego, którym poświęcił książki: Wypasiony słownik najmłodszej polszczyzny, Wyczesany słownik najmłodszej polszczyzny i Totalny słownik najmłodszej polszczyzny. Zajmuje się również kulturą najnowszą i muzyką współczesną.

„Najbardziej doceniam to, ze Ministerstwo Spraw Zagranicznych postawiło na promowanie Polski przez samych Polaków. Urzędnicy nie silą się na sztuczne kreowanie wizerunku kraju, tylko oddają w nasze ręce serwis internetowy, abyśmy to my go tworzyli. Język jest żywą formą, a mowy potocznej żaden cudzoziemiec nie pozna na kursie językowym i nie doświadczy w prasie. Chętnie będę obserwował rozwój Do You Know Polska?, bo sam być może się czegoś z niego nauczę o naszym kraju.”

Grażyna Wolszczak, aktorka teatralna, filmowa i telewizyjna

„Do you know Polska? Ten serwis jest lekki i zabawny, ale też aktywizuje młodych ludzi do bycia kreatywnym, każdy młody człowiek może sam decydować o tym, jak chce, żeby nasz kraj był widziany na świecie. Sam dodaje słowa i zdjęcia do serwisu, sam bierze odpowiedzialność za nasz wizerunek. To świetna inicjatywa dla młodzieży!”

Doyouknowpolska.pl powstał z potrzeby pokazania Polski widzianej oczami młodych ludzi. Język, jakim się posługują młodzi Polacy oraz fotografie przedstawiające ich zainteresowania, pasje, sposób spędzania czasu tworzą ciekawy i nowoczesny obraz naszego kraju. Format i wizualizacja strony internetowej korespondują z estetyką szeroko rozumianej kultury miejskiej. Wchodząc na doyouknowpolska.pl widać, że żyjemy w fascynującym i pociągającym kraju z nowoczesną kulturą, ciekawymi ludźmi i intrygującym językiem.

PRportal.pl – informacje prasowe dla biznesu