Artystyczny wehikuł wspomnień. Zapowiedź 2 Aukcji Plakatu

Na 2 Aukcję Plakatu DESA Unicum przygotowała kolejny wehikuł wspomnień, który został rozbudowany o cenne plakaty przedwojenne, a także te propagujące wizję realnego socjalizmu. Na aukcji nie zabraknie również afiszy wykonanych przez czołowych artystów związanych z Polską Szkołą Plakatu – m.in. Eryka Lipińskiego, Waldemara Świerzego, czy Andrzeja Pągowskiego.

Z oferowanych plakatów „spoglądają” znane i lubiane postaci, takie jak Brigitte Bardot, Zbigniew Cybulski, czy… Indiana Jones i Winnetou. Ceny wywoławcze zaczynają się już od 100 zł.

Siła tej sztuki to jej sentymentalność, dobry warsztat wykonania oraz niewątpliwie ogromna dekoracyjność. To także powód do zadowolenia i dumy Polaków – Polska Szkoła Plakatu ma na świecie taką renomę, że nie musimy posiłkować się plakatami zagranicznymi, wręcz odwrotnie – to zagraniczni kolekcjonerzy poszukują polskich afiszy.

Obiekty, które będą licytowane na aukcji 9 czerwca, podzielić można na trzy kategorie. Pierwsza z nich to plakaty międzywojenne. Wśród nich świetny artystycznie i unikalny „Mistrzostwa szermiercze Europy” z 1933 r., autorstwa Andrzeja Stypińskiego i Jerzego Skolimowskiego. W tej grupie najciekawszych i zachowanych w bardzo małych ilościach prac, znajduje się także prawdziwy rarytas – ekstremalnie rzadki plakat do filmu „Trędowata”, wykonany na podstawie akwareli Zygmunta Nirnsteina, artysty znanego również w kręgu kolekcjonerów malarstwa. Wśród afiszy reklamujących konkretne miejsce, zdarzenie czy produkt, są m.in. ”Zakopane, Kasprowy” Stefana Osieckiego i Jerzego Skolimowskiego – znany z wielu albumów klasyczny przedwojenny polski plakat, natomiast rzadko pojawiający się w sprzedaży, czy też klasyczny przykład międzywojennego plakatu reklamowego, znakomicie wydrukowany i w świetnym stanie zachowania „Papierosy wytwornej pani” z 1931 r. Został on zaprojektowany przez Tadeusza Gronowskiego, jednego z najlepszych i najbardziej płodnych polskich twórców plakatów w stylu art deco.

Miłośnicy kina koniecznie powinni zajrzeć do tego katalogu. Wśród 128 obiektów, które pójdą pod młotek, znajdują się afisze do „Misia”, „Jak rozpętałem II wojnę światową (cz.3)”, „Ojca chrzestnego II”, „Hallo Szpicbródka”, „Pociągu”, „Nie lubię poniedziałku” i wielu, wielu innych. Przekonaliśmy się, że wartość tych plakatów opiera się nie tylko na ich plastycznej sile wyrazu i wysokiej jakości estetycznej, ale także na całych pokładach wspomnień, które automatycznie przychodzą na myśl, kiedy widzimy obrazy reklamujące dawne filmy.

Pokaźną część prezentowanych obiektów stanowią przedwojenne i powojenne plakaty propagandowe i polityczne. Rzadko spotykane, ale będące przedmiotem zainteresowań coraz większej rzeszy kolekcjonerów. Z tych afiszy wybrzmiewają pełne nowomowy hasła, takie jak: przedstawiający Stalina pochylającego się nad mapą „I suszę zwyciężymy” z 1949 r., czy zaprojektowany trzy lata wcześniej „Wszyscy na wybory do rady najwyższej ZSRR”, oba pisane cyrylicą. Licytowane będą także przywodzące na myśl czasy PRL-owskiej propagandy afisze anonimowych autorów: „Wybieraj. Okulary ochronne lub laskę ślepca” oraz rocznicowy „Powszechne rozbrojenie, likwidacja kolonializmu, pokojowe współistnienie”.

Plakaty można oglądać na wystawie przedaukcyjnej w siedzibie domu aukcyjnego DESA Unicum od 30 maja. Aukcja odbędzie się 9 czerwca o godzinie 19, w domu aukcyjnym, Marszałkowska 34-50.

 

PRportal.pl – informacje prasowe dla biznesu