Historia e-sklepów, czyli ewolucja rynku e-commerce w Polsce i na świecie

Czterdzieści lat wystarczyło, by Internet stał się nie tylko najszybszym sposobem wymiany informacji z ludźmi na całym świecie, ale także popularnym kanałem sprzedaży. Dynamika rozwoju e-handlu nie dziwi, ponieważ e-sklepy oferują obecnie nie tylko ogromny wybór produktów oraz możliwość ich dokładnego porównania, ale przede wszystkim niższe ceny. Z biegiem lat zakupy online stały się również dużo łatwiejsze i szybsze. Jak przez cztery dekady rozwijał się handel w sieci na świecie i w Polsce?

Pierwsze wzmianki o Internecie pojawiły się pod koniec 1969 roku, kiedy to na Uniwersytecie Kalifornijskim w Los Angeles, zainstalowano w ramach eksperymentu finansowanego przez Agencję ARPA (ang. Advanced Research Project Agency) zajmującą się koordynowaniem badań naukowych na potrzeby wojska, pierwsze węzły sieci ARPANET – pierwowzór dzisiejszego Internetu. W ciągu czterdziestu lat sieć ta osiągnęła rozmiar globalny, skupiając w swoich strukturach tysiące mniejszych sieci i komputery zlokalizowane na całym świecie.

Początkowo Internet pełnił jedynie funkcję komunikacyjną, ale na początku lat 80 XX wieku w Stanach Zjednoczonych odbyły się pierwsze próby wykorzystania jego potencjału również w handlu. Prawdziwe ożywienie i pojawienie się pierwszych e-sklepów nastąpiło jednak dopiero w roku 1992, głownie dzięki zniesieniu przez rząd USA zakazu komercyjnego wykorzystywania Internetu. Wówczas sklepy oferowały jedynie możliwość przejrzenia oferty poprzez witrynę www, a zamówienie można było złożyć tylko telefonicznie. I choć takie rozwiązanie okazało się mało wygodne, zarówno dostawcy jak i konsumenci dostrzegli niemal nieograniczone możliwości zakupów w sieci.

Wcześniej możliwość zakupów „pod drzwi” oferowały wyłącznie sklepy wysyłkowe prowadzące sprzedaż katalogową. Co ciekawe, historia handlu wysyłkowego ma długi rodowód, gdyż pierwsze próby sprzedaży w tym systemie na szeroką skalę odnotowano już w 1881 roku. Wtedy to Alfred Hammacher wydał i dystrybuował do swoich klientów katalog ze sprzętem budowlanym i narzędziami elektronicznymi. Choć przez kolejne dziesięciolecia rozwiązanie to wydawało się bardzo wygodne, z biegiem lat zaczęto dostrzegać wady sprzedaży katalogowej. Katalogi wydawane były sezonowo i prezentowały ograniczony asortyment, a na kolejną ofertę trzeba było czekać nawet kilka miesięcy. Możliwość sprzedaży przez Internet sprawiła, że oferta sklepów mogła być na bieżąco uaktualniana, co konsumenci przyjęli z entuzjazmem, mogli bowiem dokonać zakupu w chwili, kiedy pojawiła się dana potrzeba.

Pełne możliwości Internetu w handlu zaczęto wykorzystywać w 1994 roku. W tym czasie liczba użytkowników Internetu na świecie rosła o 2-3% w skali miesiąca. Wtedy też powstały pierwsze typowe sklepy internetowe, w których zamówienie można było składać poprzez specjalny formularz lub dodanie produktu do wirtualnego koszyka. Konsumenci błyskawicznie zaczęli doceniać fakt, że to oni decydują kiedy, gdzie, za jaką kwotę i co kupują. Istotna okazała się możliwość porównania w sieci cen i właściwości różnych produktów – dzięki czemu możliwy stał się szybki wybór najkorzystniejszej oferty. Z każdym rokiem rósł popyt na zakupy w sieci. Proporcjonalni rosła również liczba podmiotów prowadzących sprzedaż przez Internet. Trend ten nie ominął także Polski.

Początki Internetu w Polsce datowane są na koniec 1991 roku, a pierwsze znaczące portale internetowe pojawiły się dopiero cztery lata później. Od tego czasu obserwujemy w naszym kraju jego dynamiczny rozwój. Również dostęp do sieci staje się coraz bardziej powszechny. Według danych GUS w roku 2010 aż 63,4% Polaków miało stały dostęp do sieci, to o ponad 3% więcej niż rok wcześniej.

Każdego roku zwiększa się aktywność polskich konsumentów korzystających ze sklepów internetowych oraz serwisów aukcyjnych. To sprawia, że sprzedaż przez Internet wypiera sprzedaż katalogową. Klienci coraz częściej rezygnują również z zakupów w tradycyjnych sklepach doceniając wygodę, oszczędność czasu, a także często niższe ceny produktów dostępnych w sieci. Co ciekawe Europejczycy w 2010 roku wydali w sieci około 20% więcej niż w roku 2009. W Polsce dynamika wzrostu internetowego rynku sprzedaży jest znacznie bardziej imponująca. W ubiegłym roku sprzedaż wzrosła aż o 35% w stosunku do roku poprzedniego. Potwierdzają to również najnowsze badania firmy Gemius, które pokazują, że obecnie aż 74% polskich internautów kupuje w sieci. Natomiast według danych firmy Euromonitor Internatinal w 2010 roku Polacy wydali w sklepach internetowych 6,5 mln zł, czyli o ponad 16% więcej niż przed rokiem.

Zgodnie z zasadą „popyt rodzi podaż” liczba e-sklepów w Polsce w ostatnich czterech latach gwałtownie się zwiększyła, zbliżając się obecnie do 25 tysięcy podmiotów prowadzących sprzedaż detaliczną online.

Przykładem rozwoju i rosnącej popularności e-sklepów w Polsce jest drogeria internetowa SuperKoszyk.pl, która została założona w 2006 roku przez ludzi z ponad 20-letnim doświadczeniem w sprzedaży oraz dystrybucji środków czystości i kosmetyków. Obecnie w ofercie drogerii znajduje się ponad 7 000 produktów znanych i docenianych, a także trudno dostępnych i poszukiwanych marek.

 „SuperKoszyk.pl otworzyliśmy jeszcze przed boomem na internetowe zakupy. Rozwijaliśmy się wspólnie z rynkiem bacznie obserwując rosnące potrzeby naszych Klientów. Wykorzystaliśmy w pełni potencjał płynący z handlu w internecie i dziś oferujemy Klientom wysoką jakośc obsługi, bezpieczeństwo i wygodę zakupów, a przedewszytskim ponad 7 000 produktów z dostawa w 24 godziny. – powiedział Tomasz Grygieńć, właściciel sklepu internetowego SuperKoszyk.pl – Najważniejszym potwierdzeniem naszego sukcesu, jest fakt, że 55% Klientów ponowiło zamówienie w SuperKoszyk.pl. Liczba przesyłek w I kwartale 2011 roku wzrosła o 180%, natomiast sama sprzedaż aż o 340%, w porówniau z analogicznym okresem roku 2009.” – dodał Tomasz Grygieńć.

Rynek sklepów internetowych w Polsce jest stosunkowo młodym rynkiem Zdaniem analityków Euromonitora polskie sklepy internetowe czeka dalszy rozwój. Prognozowana wartość zakupów w Polskich e-sklepach ma wynieść w 2012 roku 2,1 mln USD (ok. 7,3 mld zł), by w 2014 roku sięgnąć blisko 3 mln USD (ponad 10 mld zł).

PRportal.pl – informacje prasowe dla biznesu