W 365 dni dookoła Groupon Polska

Dokładnie przed 12 miesiącami rozpoczęła się jedna z największych i najbardziej błyskotliwych karier polskiego rynku e-commerce. 21 kwietnia 2010 roku garstka zapaleńców, zafascynowanych dynamiką rozwoju serwisów zajmujących się zakupami grupowymi, powołała do życia serwis CityDeal, który już miesiąc później stał się częścią globalnej sieci Groupon.

Jak błyskawiczny i spektakularny jest rozwój rynkowy serwisu pokazują wyraźnie niezależne rankingi firmy Gemius. W raporcie z czerwca 2010 roku kategoria e-commerce jeszcze w ogóle nie zauważała Groupona, ale już we wrześniu 2010 serwis wskoczył do pierwszej piątki z liczbą użytkowników przekraczającą 1,5 mln, by w grudniu 2010 znaleźć się na drugim miejscu z liczbą ponad 3,2 mln użytkowników. Zaledwie 8 miesięcy zajęło Grouponowi zdeklasowanie pod względem zasięgu firmy, które na krajowym rynku handlu elektronicznego funkcjonują od dekady!

Rok w liczbach

W ciągu pierwszych 12 miesięcy działalności Groupon zaproponował swoim użytkownikom ponad 5 tysięcy różnorodnych ofert i sprzedał łącznie ponad 1,5 mln kuponów. Osoby kupujące usługi i produkty za pośrednictwem Groupona zaoszczędziły w sumie ponad 290 mln złotych. Przy tej okazji warto przytoczyć jeszcze jeden fakt świadczący o bezprecedensowej dynamice wzrostu firmy – łączna kwota oszczędności do grudnia 2010 roku oszacowana została na około 100 mln zł, ale już w ciągu pierwszych czterech miesięcy 2011 roku osiągnęła wartość aż 190 mln zł! Średnio każdego dnia użytkownicy Groupona oszczędzają 1,7 mln zł.

Przez rok firma zbudowała wokół siebie ogromną społeczność. Każdego dnia biuletyn z najnowszymi ofertami trafia do ponad 3 mln subskrybentów. Według wewnętrznych statystyk1, serwis www.groupon.pl codziennie odwiedza nawet 590 tysięcy Polaków, zaś według statystyk firmy Gemius witrynę Groupona odwiedza co piąty polski internauta. Strony Groupona cieszą się niemal dwukrotnie większą popularnością niż czterech kolejnych w rankingu bezpośrednich konkurentów razem wziętych!

Jednym z kanałów poprzez który Groupon promuje oferty swoich partnerów są media społecznościowe – na Facebooku firma zebrała w sumie około 175 tysięcy użytkowników, którzy są zapraszani nie tylko do zakupów, ale także do udziału w konkursach i wyrażania swoich opinii. Oprócz tego Groupon jest aktywny także w serwisach Twitter (1100 użytkowników), NK i GG.

Groupon nie byłby w stanie zaoferować tak świetnych usług i produktów bez współpracy z firmami, które zdecydowały się na wykorzystanie najpopularniejszej polskiej platformy zakupów grupowych jako nieszablonowego narzędzia promocyjnego. W ciągu 12 miesięcy handlowcy Groupona podpisali umowy partnerskie z ponad 3 tysiącami firm w całej Polsce!

Stale powiększa się liczna miast w których dostępna jest oferta Groupona – obecnie jest ich 25 i średnio miesięcznie przybywają 2 kolejne miasta. A w których miejscowościach oszczędza się najwięcej? Oto zestawienie najbardziej aktywnych miast: Warszawa – 29 %, Kraków – 10 %, Trójmiasto – 10 %, Wrocław – 8 %, Łódź – 6 %, Poznań – 5 %, Szczecin – 3 %, Katowice – 3 %, pozostałe – 13 %.

Rekord na pierwsze urodziny

Tydzień przed pierwszymi urodzinami Groupona padł rekord liczby sprzedanych kuponów w jednej ofercie. Możliwość wykonania 100 odbitek fotograficznych za cenę 24 zł zamiast 65 zł znalazła ponad 13 tysięcy chętnych w całej Polsce! Bardzo podobna jest druga w kolejności oferta, która zebrała ponad 7,6 tysiąca klientów.

Przykłady innych rekordowych ofert: 29 zł zamiast 235 zł za usunięcie kamienia nazębnego, piaskowanie oraz przegląd stomatologiczny – 6 tys. sprzedanych kuponów, 19 zł zamiast 39 zł za 3-godzinną wejściówkę do parku rozrywki – 5,5 tys. sprzedanych kuponów, 335 zł zamiast 670 zł za 4-dniowy pobyt ze śniadaniem dla 2 osób w hotelu w Pradze – 2678 sprzedanych kuponów, 999 zł za bon o wartości 15 600 zł na 6 sesji depilacji laserowej na 4 wybrane partie ciała – 791 sprzedanych kuponów.

Wszystko zaczęło się od oferty jednej z bardziej znanych warszawskich restauracji sushi – bon o wartości 80 zł, sprzedawany za 40 zł, znalazł 155 chętnych.

Groupon to klienci i partnerzy

Tutaj Groupon oddaje głos swoim partnerom – firmom, które zdecydowały się na współpracę z serwisem – oraz klientom korzystającym z oferty każdego dnia.

– W listopadzie 2010 skorzystaliśmy z usług Groupon oferując użytkownikom serwisu dwudniowy pobyt w naszym hotelu. W ciągu jednego dnia oferowany bon wykupiło ponad 2500 osób. Oprócz sprzedaży usługi pobytowej uzyskaliśmy doskonałą promocję naszego nowo otwartego hotelu wśród użytkowników Groupon. (…) Rekomendujemy współpracę z Groupon wszystkim podmiotom, które potrzebują promocji i zwiększenia sprzedaży swoich usług – Katarzyna Korepta, Specjalista ds. Sprzedaży Internetowej, Hotel Dosłońce Conference & SPA, Racławice.

– Promocja na Groupon.pl umożliwiła nam dotarcie do nowych grup klientów, z których ponad 40% to obecnie klienci powracający. Groupon to nie tylko fantastyczny deal, ale przede wszystkim firma, która daje satysfakcję oraz przynosi realne korzyści ze współpracy – Anna Molenda-Skowronek, Eco Plant, Kraków.

– Współpraca z Groupon przerosła nasze najśmielsze oczekiwania. Liczba odwiedzin naszej strony internetowej, a tym samym liczba potencjalnych klientów wzrosła 8-krotnie. Spodziewamy się, że duża część osób będzie do nas powracać na kolejne zabiegi – Tatiana Pruho-Motoszko, Ideallist, Bielsko-Biała.

Dział obsługi klientów w firmie Groupon otrzymuje każdego dnia od użytkowników wiele listów – zarówno pozytywnych, jak i negatywnych.

– Jestem pod ogromnym wrażeniem w jaki sposób Państwa firma dba o klientów, nie sposób opisać mojego uznania. Z mojej strony jedyne co mogę dla Państwa zrobić to obiecać ze z pewnością przy każdej okazji będę polecać Państwa firmę, oraz będę korzystać z państwa usług, wybór ofert w Państwa firmie jest tak ogromny i rzetelność świadczonych usług stuprocentowa, że każdy klient będzie zadowolony a wręcz zachwycony współpraca z Państwem. Jestem o tym przekonana – Małgorzata.

– Bardzo dziękuję za profesjonalizm w obsłudze klienta, którym się czuję. Jestem usatysfakcjonowana Państwa działaniami, a wiem, że nie zawsze są proste sytuacje w modelu biznesowym, który reprezentuje Groupon – Agnieszka.

– Doceniam szybki kontakt i konkretną komunikację z Państwa strony. Nieporozumienia się zdarzają, jest to nieuniknione w życiu natomiast sposób ich wyjaśniania świadczy o profesjonalizmie i podejściu do klienta – Marek.

– Muszę przyznać, że rzeczywiście występują problemy z naliczaniem premii, ponieważ kilkakrotnie zwracałem się do Państwa z reklamacją, która oczywiście natychmiastowo była uwzględniana, ale chodzi o sam fakt tego, że wymaga to mojego zaangażowania i pamięci. Ogólnie jestem bardzo zadowolony z Państwa usług i chętnie polecam waszą stronę znajomym i rodzinie, sam tez bardzo często dokonuje zakupów. Tak więc wszystko działa bez zarzutu, poza samym premiowaniem – Maciej.

– Znajomi zawiedli się na Grouponie. Mówili że nie skorzystają więcej z Państwa ofert, bo to mało poważne nie móc zrealizować kuponów, które to się sprzedało. Jednak udało mi się ich przekonać do tego by się nie zrażali i zaufali Państwu jeszcze raz. I tak więc razem spędziliśmy miło czas na Lord of the Dance na Torwarze – Piotr.

W sytuacjach zgłaszanych przez klientów kłopotów dział obsługi dokłada wszelkich starań, aby wraz z partnerami sprawę wyjaśnić – zawsze gdy to tylko możliwe na korzyść klientów.

Groupon to ludzie

21 kwietnia 2010, kiedy ruszał serwis CityDeal, zespół serwisu składał się z 6 osób. Wraz z pozyskaniem inwestora i niezwykle dynamicznym rozwojem w ciągu ostatnich 12 miesięcy, Groupon powiększył swoją ekipę kilkudziesięciokrotnie! Większość pracuje w centralnym warszawskim biurze, jednak spora grupa przedstawicieli handlowych rozsiana jest po całej Polsce – wszędzie tam, gdzie znajdują się obecni i potencjalni partnerzy.

Groupon kładzie ogromny nacisk na jakość świadczonych obsług, dlatego szczególnie mocno rozwinięte są działy zajmujące się współpracą z partnerami i rozliczaniem kuponów oraz obsługą klientów. W sumie jest to kilkudziesięcioosobowy zespół pracujący w dni robocze w systemie zmianowym w godz. 8:00-22:00 oraz w weekendy (dyżur przy skrzynce mailowej w godz. 10:00-16:00), co jest ewenementem wśród polskich serwisów zakupów grupowych.

Groupon, pomimo dużych rozmiarów i stałego dynamicznego wzrostu, zachowuje płaską strukturę, co umożliwia dobrą wymianę informacji i szybkie podejmowanie decyzji. Do Groupona chętnie zgłaszają się także młodzi ludzie, będący na początku kariery zawodowej, między innymi dlatego, że oprócz pracy w niezwykle dynamicznym i rozwojowym środowisku, firma oferuje płatne staże.

Jeszcze jedna ciekawostka. Groupon dba o to, aby pracownicy mieli energię do pracy – każdego tygodnia zamawia dla nich 50 kg owoców, 50 kg płatków śniadaniowych, 200 l soków, 120 l mleka, ok. 20 rodzajów herbaty. 2 wysokowydajne ekspresy serwują każdego tygodnia ok. 2000 filiżanek kawy – napoju kluczowego we właściwym funkcjonowaniu firmy.

PRportal.pl – informacje prasowe dla biznesu